Results 1 to 6 of 6

Thread: indeling ssd en hdd

Default indeling ssd en hdd

Wil een nieuwe installatie uitvoeren op mijn pc.
    Ik heb een ssd en een hdd erin.
    Wordt dit automatisch herkend in de installer?
    Indien niet hoe richt ik het beste dan via de expert-partitioner de betreffende schijven in zodat de root(/) op mijn ssd zit en de home(/home) op mijn hdd?
    Waar zullen de snapshots komen te staan indien ik installeer met btrfs?
    openSUSE Tumbleweed

https://darknetmatrix.blogspot.com/

Default Re: indeling ssd en hdd

Het zijn alletwee massa-gheugen apparaten (mass-storage devices) en zullen als zodanig worden herkend. De een wordt sda en de ander sdb. wat wordt wat ligt aan de volgorde van "ontdekken". Even aannemen dat beide schijven "leeg" zijn (geen partities), zal waarschijnlijk sda gebruikt worden. Als je dat anders wilt zijn er momenten genoeg tijdens installatie om plaats en grootte van je bestandssystemen te zetten waar jij wilt.

De snapshots van een btrfs bestandssysteem horen bij dat bestandssysteem en staan erin. Er zijn worden dus geen extra plekken (partities of wat dan ook) gebruikt voor de snapshots. Daarom wordt voor btrfs ook een grotere ruimte aanbevolen als bij bijv. ext4 voor je root bestandssysteem.
    Henk van Velden

Quote Originally Posted by hcvv View Post
    Het zijn alletwee massa-gheugen apparaten (mass-storage devices) en zullen als zodanig worden herkend. De een wordt sda en de ander sdb. wat wordt wat ligt aan de volgorde van "ontdekken". Even aannemen dat beide schijven "leeg" zijn (geen partities), zal waarschijnlijk sda gebruikt worden. Als je dat anders wilt zijn er momenten genoeg tijdens installatie om plaats en grootte van je bestandssystemen te zetten waar jij wilt.

De snapshots van een btrfs bestandssysteem horen bij dat bestandssysteem en staan erin. Er zijn worden dus geen extra plekken (partities of wat dan ook) gebruikt voor de snapshots. Daarom wordt voor btrfs ook een grotere ruimte aanbevolen als bij bijv. ext4 voor je root bestandssysteem.
    Installatie ging vlekkeloos, de installer detecteerde beide schijven
    openSUSE Tumbleweed

Uiteraard detecteer hij beide schijven. Waarom zou dat niet zo wezen.

Het gaat erom of je de indeling, verdeeld over beide schijven, zo hebt kunnen maken als je wilde.

Kennelijk is dat gelukt, want je klint nogal tevereden.
    Henk van Velden

Quote Originally Posted by hcvv View Post
    Uiteraard detecteer hij beide schijven. Waarom zou dat niet zo wezen.

Het gaat erom of je de indeling, verdeeld over beide schijven, zo hebt kunnen maken als je wilde.

Kennelijk is dat gelukt, want je klint nogal tevereden.
    Inderdaad, indeling ging zoals gewenst, heb intussen ook de eid-software kunnen installeren die hier in Belgie nodig is om in te loggen bij de overheid.
    openSUSE Tumbleweed

Hoera. leve de overheid.

Maar ik hoop dat je ook nog leuke dingen kunt doen.

Succes met het gebruik van openSUSE.
    Henk van Velden