Results 1 to 6 of 6

Thread: emergency mode bij opstart

Default emergency mode bij opstart

Hallo, bij het inloggen krijg ik een zwart scherm met als enige tekst " geef rootwachtwoord voor onderhoud ( of druk ctrl - D om verder te gaan): Starting default target
    You are in emergency mode. After logging in, type " journalctl -xb" to view system logs, "systemctl default" or ^D to boot into default mode.
    Bij ctrl d krijg ik de melding "sulogin: kan /dev/tty1 niet lezen: Actie is niet toegestaan"
    Als ik het wachtwoord ingeef ben ik ingelogd in textmode, yast kan ik starten, kan er weinig mee doen, soms geeft hij aan " starting default target" zonder dat er iets gebeurt...
    Wat kan ik doen? Peter.

Default Re: emergency mode bij opstart

Er ontbreekt een heleboel omdat je kennelijk denkt dat wij jou en je systeem helemaal kennen. Dat is niet zo.

Enekele aannames van mij.

Je hebt "grafisch" als normale status waarin geboot moet worden.
    In plaats van dat je het grafische login scherm krijgt, krijg je de boven vermeldde teksten op een tekst scherm.

Klopt dat?

Vraag, wat staat er boven die melding van Emergency mode. Daar moet iets fout zijn gegaan.
    Henk van Velden

Hey, juist, het is een normale grafische omgeving met een autologin, zeg ik dit juist? Er wordt direct opgestart in mijn account zonder wachtwoord te vragen.
    Om te antwoorden op uw vraag, boven emergency mode staat "Geef het rootwachtwoord voor onderhoud (of druk op ctrl -D om verder te gaan):" Deze lijn is dus ook het eerste en enige dat ik te zien krijg na de opstart. Peter.

OK, je krijgt dus nooit een grafisch login scherm omdat je een bepaalde gebruiker automatisch laat inloggen. In ieder geval gebeurt het probleem vóór dat inloggen en dus gedurende het booten.

Als er verder niets boven de meldingen staat, boot dan eens en druk dan nadat GRUB is verdwenen op de Esc toets, dan moet je veel meer tekst zien. (Als je te snel op de Esc toets toont het systeem noet de tekst. druk eventueel nog eens).
    Henk van Velden

Hmm, opgelost, er was één lijn mis in fstab, aangepast en start normaal op, maar toch, wat word bedoeld met " voor onderhoud"?...Alvast bedankt voor de hulp, Peter.

Quote Originally Posted by peterimpens View Post
    Hmm, opgelost, er was één lijn mis in fstab, aangepast en start normaal op, maar toch, wat word bedoeld met " voor onderhoud"?...Alvast bedankt voor de hulp, Peter.
    Fijn dat het is gevonden.

"voor onderhoud" is de vertaling van "for maintenance". Ik denk dat "maintenance" inderdaad een iets andere gevoelswaarde heeft dan "onderhoud". Volgens mijn gevoel houdt het ook in: reparatie e.d.
    Henk van Velden