Opensuse algemeen

Is opensuse ook geschikt voor mensen met geen tot zeer lage computerkennis?
Ik ben geen nieuwkomer bij linux maar ik ben al een tijdje op zoek naar een waardige vervanger voor Linux Mint want sind Linux Mint 20 is mijn tevredenheid gedaald. Linux mint was wel zeer makkelijk voor nieuwkomers en mesnsen met lage tot geen computerkennis daar er zeer uitgebreide nederlandse info te vinden was zelfs voor installatie en goede instellingen na installatie.

Hallo en welkom hier.

Ik heb even geaarzeld om hierop te antwoorden. Misschien heb ik een nogal einzinnige kijk op deze zaken.

Je vraagt of een operating systeem geschikt is “voor mensen met geen tot zeer lage computerkennis”. Dat roept vel vragen op. Geschikt waarvoor? Wat voor computerkennis?

Als je bedoelt kenis voor een eind-gebruiker om typische eindgebruker xaken te doen zoals webbrowser gebruiken voor zoeken, bankzaken, vertier (filmpjes, etc.), mailprogramma gebruiken, agenda bijhouden en je weet vast nog wel wat van dat soort dingen, dan is Linux niet veel anders dan Windows.

Waar je een andere “computerkennis” voor nodig hebt is het beheer van een systeem. Volgens mij moet ieder computer systeem beheerd worden door iemand met enige kennis als systeem beheerder voor het btreffende operating systeem. Dat geldt ook voor Microsoft Windows systemen. Veel eindgebruikers hebben die kennis niet en bij Windows lees je over de gevolgen daarvan bijna dagelijks in de krant (en elders). Als eindgebruiker hoeft je bij Windows die kennis niet te hebben. De “Computer dokters” bieden zich massaal aan, maar te weinigen acepteren dat ze zo iemand nodig hebben. Bij Linux moet je als eindgebruker ook zo iemand hebben als je dat niet zelf kan.

Hier op het forum zult je veel vragen vinden van menesen die dat graag zelf willen doen, dat willen leren en daarbij hulp nodig hebben. Dit forum pobeert daar veel te helpen, maar je moet wel willen om je beheerstaken te doen. Uiteraard kan je die voor een aantal systemen doen. Beheer op afstand van andere systemen is redelijk goed te doen (maar je moet er waarscheinlijk af en toe toch heen, of die laptop even naar je toe laten brengen).

Kortom:

  • gewone dagelijkese taken kan iedereen doen zoals dat ook in Windows gaat (ook dat kan niet iedereen overigens);
  • beheerstaken moet je (willen) leren, vooral op dit punt wijkt Linux op een aantal wezenlijke punten af van Windows, als je die punten niet begrijpt (kort gezegd: vergeet Windows en begin opnieuw) heb je een probleem, het forum helpt.

Ik kan wel een heel eind meegaan met Henk. De installer van openSUSE biedt meer mogelijkheden, maar met de defaults zou je je zeker moeten redden.
Voorts ken ik Mint wel, de desktop is Cinnamon, en dat komt met openSUSE niet mee in de install media. Wel GNOME en KDE, en bij Tumbleweed ook XFCE.

Ten laatste: welkom hier, en als je hulp nodig hebt, vraag gerust. Realiseer je daarbij dat we allemaal vrijwilligers zijn, die soms ook nog drukke dagen ernaast hebben. En heb vooral ook plezier.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden hcvv en Knurhpt.
Ik gebruik mijn Laptop voornamelijk voor wat opzoekwerk op het net, YouTube, en tekstverwerking. gewoon basis gebruik dus.
Mijn computer is nog niet zo oud maar beschikt helaas wel over zwakke hardware waarvan de meeste niet eens geschikt is voor Linux maar alles werkt wel dankzij X-server en nog enkele andere linux programma’s daarom was het mijn bedoeling om LXqt te installeren deze is nog iets lichter dan Xfce waar ik niet echt een fan van ben. dan misschien liever Kde Plasma dan Xfce want zoveel verschil in Ram en cpu gebruik is er niet meer tussen deze twee, daar kan je op YouTube enkel filmpjes van vinden. https://www.youtube.com/watch?v=RrvJOXypAbk

Wat installatie van bijkomende programma’s betreft dat lukt me meestal wel dus zal het alleen maar aanpassen worden op een andere distro.

Met die “mensen met geen tot zeer lage computerkennis” bedoel je kennelijk jezelf?

Ik dacht meer dat je daarmee anderen uit je omgeving bedoelt, waarbij jezelf op de achtergrond als beheerder optreedt.
Maar goed, de verhalen van ons gelden nog steeds.

Daar bedoel ik inderdaad mezelf mee Henk, als ik genoeg informatie vindt lukt het me natuurlijk wel, ik heb 7 jaar met volle tevredenheid met Linux Mint gewerkt maar ik kan geen op Ubuntu gebaseerde distro meer installeren op deze laptop, er loopt altijd iets fout met grub2 Linux Mint Debian en MX-Linux die beiden op debian gebaseerd zijn is dan weer geen probleem om te installeren maar met kernel 4.19 (waarmee debian buster 10 werkt) kan ik mijn laptop niet meer afsluiten of herstarten. Mx-linux heeft wel nog een xfce en kde versiemet 5.6 kernel om te downloaden, wat Linux Mint Debian betreft moet je dit handmatig doen wat ik na de nodige informatie gevraagd te hebben op het mint forum op verscheidene manieren gedaan heb maar steeds bleef ik ook de 4.19 kernel updates krijgen wat het systeem zeer vervuilt. LMDE is cinnamon en een beetje traag op mijn laptop Aver aspire 3 Mx linux xfce werkt heel vlot maar xfce heeft enkele programma’s die je beter vervangt. KDE ligt qua Ram en cpu gebruik tussen Xfce en Cinnamon.

Waarom ik het CPU en Ram gebruik weer een ter sprke breng is omdat mijn Acer Aspire slecht beschikt over 4GB DDR4 wat in werkelijkheid maar 3,7GB is en AMD Radeon graphic deze is stony R2 welke niet ondersteunt wordt door linux maar werkt via AMD/GPU [R2, R3, R4, R5]
Dat is dan ook de rede waarom ik LXQT wil installeren.

4 GB geheugen is inderdaad een beetje weinig.

Naar huidige standaarden wel, maar zo weinig is dat nu ook weer niet. Ken genoeg mensen die naar tevredenheid KDE draaien op i3 met 4GB RAM.
@Vlaming: Download de Leap 15.2 live KDE iso, zet die met imagewriter of Etcher op USB en boot daar eens van. Je kunt daar, als het bevalt ( let niet teveel op performance, die is van USB echt beduidend lager dan van HDD, helemaal van SSD ), ook van installeren.

Dat was alweer zeer nuttige informatie, zal meteenl de live iso van KDE leap downloaden ipv de installatie iso ik had die namelijk al gedownload.

openSUSE is geen Linux Mint.
Misschien dat sommige openSUSE gebruikers deze commentaar niet zullen waarderen maar openSUSE (vind ik) is een stapje hoger dan linux Mint
Mint heeft het installeren van hardware (zoals printers en videokaarten) heel simpel gemaakt.
Ook het gebruik van “restricted formats” is in Mint een kwestie van een vinkje zetten tijdens de installatie.
e.e.a. heeft gewoon te maken hoe de 2 distributies omgaan met (vrije en niet vrije) software/drivers.
Is het moeilijk in openSUSE om dit soort software/drivers te installeren?
Nee, maar je moet het wel weten en je zult dus toch wel een beetje op onderzoek moeten gaan hoe dit werkt
Alles is te vinden en de openSUSE community is erg vriendelijk.