Noodkreet HELP! (als één van de mede forumleden tijd heeft ik zit echt omhoog) Laptop boot niet meer

Goedemorgen mede forumleden,

Mijn laptop boot niet meer en toont na het ingeven wachtwoordzin voor sda3 home partitie, geen login scherm. Het zou erg fijn zijn als één van de forumleden tijd heeft mij hiermee te helpen.

Info:
Systeem op Tumbleweed met KDE laatste update gisterenmiddag gedraaid.
Ik kom er niet et uit:

Het betreft een van mijn eigen laptops (DELL E7250). Bij mijn weten niets geks gedaan (dat zegt iedereen natuurlijk). Ik heb gisteren in Yast een oude externe HDD geformateerd/gepartioneerd en één partitie van deze externe schijf LUKS encrypted. Vervolgens een aantal datafiles naar de encrypted partitie van deze externe HDD verplaats. Verder wat e-mail (Kmail) en wat datafiles opgeruimd alleen userdata.

Niets in systeem zelf gedaan wel later in GParted de Labels van de externe HDD aangepast that’s all. Dat mag niets met het systeem zelf van doen hebben lijkt mij (de externe externe HDD werkt prima ingeplugd in een ander systeem)

Vandaag bij opstarten blijft het systeem hangen bij de start. Kennelijk is er niet netjes afgesloten of zo iets.

Dit bericht krijg ik te lezen:

You are in emergency mode. After logging in, type “journalctl -xb” to view
system logs, “systemctl reboot” to reboot, “systemctl default” or “exit”
to boot into default mode.
Geef het rootwachtwoord voor onderhoud
(of druk op ctrl-D om verder te gaan)

journalctl -xb

geeft wel enkele rode teksten:
Lijkt niet echt verontrustend een paar die aangeven dat er niet correct zou zijn afgesloten.

Via installatie-USB ook geprbeerd met de rescue mogelijkheid:

mount /dev*/*sda2/ mnt
mount -t proc none /mnt/proc
mount --rbind /dev /mnt/dev
mount --rbind /sys /mnt/sys
chroot /mnt /bin/bash

rescue:/ #

mount -a

geeft de volgende fout (vermoedelijk omdat sda3 encrypted is en ik de wachtwoordzin niet kan invoeen).

Mount: /home: can’t find UUID=d61fb3e0-9ca4-49bc-8c89-f55a5c06401a

Herstarten levert niets op dan hetzelfde resultaat met bovenstaande melding.

Partitionering van SSD is als volgt:

sda 119.2G
sda1 512M FAT

     sda2          30G    EXT4     /

  sda3       80.8G    EXT4  /home

     sda4            8G    SWAP

Als in een worst case scenario het niet mogelijk is om deze installatie weer aan de praat te krijgen en ik opnieuw moet installeren, dan wil ik in ieder geval graag de e-mail in Kmail redden, die heb ik hard nodig, de rest van mijn data is beschikbaar in een backup. Ik zit echte om de e-mail te springen.

Ik kijk rijkhalzend uit naar jullie suggesties, c.q. oplossingen.

Ik vermoed ( vaker gezien ) dat je bij het behandelen van de externe schijf een koppelpunt hebt aangemaakt. wat in /etc/fstab is terecht gekomen. Kun je die laten zien?


cat /etc/fstab

Als de schijf daarna niet aanwezig is, kan het systeem niet doorstarten.

Top! Dat je zo snel reageert:

Inderdaad ik heb ook /srv aangemaakt, zo uit mijn hoofd.
Om het ding bij aangekoppelde start ook gelijk te kunnen decrypten.

Ik zit nog 30min in bespreking dan start ik de boel op.

Met de intallatie diskette want anders zie ik niks.

Alvast dank ben terug over 30min ongeveer
.

Overgetypt zonder de UUID=volledig uit te typen niet gecopieerd ik comuniceer nu met jou/forum op ander Laptop en heb geen idee hoe de tekst van de noet startende machine af te krijgen en hier te posten. Overtypen dus maar.

output is:

UUID=846… swap swap defaults 0 0
UUID=362… / ext4 defaults 0 1
UUID=d6if… /home ext4 data+ordered 0 2
UUID=1F72 … /boot/efi vfat defaults 0 0
UUID=b7f5… /srv ext4 data+ordered 0 2

Kolommen blijven niet gehandhaafd.

Bij deze. Dus niet tussen code tags.

inderdaad dus /srv toegevoegd bij het encrypten in Yast van de externe HDD

Editten en voor de laatste regel een hekje (#) zetten schakelt 'm uit. Daarna rebooten. Je kunt de regel ook verwijderen…

Terzijde: ik zou nooit /srv gebruiken om externe disks te mounten. Die map is ook de dedicated map voor o.a. webserver, en alles wat daaronder valt wordt na het mounten onzichtbaar.

Hi super!

Alleen hoe kom ik tot edit?

Normaal zou ik

kdesu kwrite /etc/fstab

doen.

en ook

kdesu kate /etc/fstab

doet het niet.

?

Verder zal ik /srv nooit meer gebruiken… domme actie en weer wat geleerd.
Het mounten van een externe HDD die ik 4x per maand gebruik is sowieso onzinnige gedachten.

Om eerlijk te zijn heb ik twee keer en lang geleden iets in /etc/fstab moeten wijzigen en ik weet gewoon niet meer hoe ik in de mogelijkheid tot editen van /etc/fstab kom.
Mijn notities van destijds zijn ontoereikend en wat ik op het net vind sluit niet aan.

Lachen…


kdesu kate

en dan Bestand Openen, naar /etc en fstab openen

Maar 't kan ook met ‘vi’ :


su
cp /etc/fstab /etc/fstab.orig
vi /etc/fstab

Dan met de pijltjes toetsen naar de onderste regel, dwz die met /srv erin.
Daar op de eerste letter gaan staan, en dan op ‘i’ (kleine letter) tikken, je ziet onderin “Insert Mode”
Daarna op # tikken
Daarna op Esc
Vervolgens “ZZ” (hoofdletters, twee achter elkaar), je ziet de rootprompt terug.


reboot

Kiest u maar !!!

Je bent een TOPPER (en nog steeds een HELD!)
Ik weet niet meer hoe ik dankjewel moet zeggen tegen je!
Ik zou zonder je vlotte reacties echt een groot probleem hebben gehad.

Jij mag lachen als ik blunder … Jij bent tenslotte een echte openSUSE GOEROE!

Overigens … ik kon niet kiezen want

kdesu kate

wilde gewoon niet.

Nu heb ik goede notities gemaakt, dat vereenvoudigd het leerproces.
Dit was een blunder op mijn eigen systeem … alles weer OK nu, De DELL draait weer als vanouds.

Un autre tres tres GRANDE MERCI!!!

Mooi dat 't allemaal weer werkt. Maar … jouw eigen bijdrage daarin maakte het wel eenvoudig: dit heb ik gedaan, en nu werkt dit niet meer. Daarbij kan ik nog toevoegen dat 't me onlangs zelf in de haast om voor 't eten nog even een USB stick van 512 Gb in orde te maken ook overkwam. Ik wil dat nog 's uitzoeken, maar standaard wil YaST een mountpoint aanmaken, en kiest daarbij op volgorde

  • /home als er nog geen aparte partitie voor /home is
  • /srv idem voorwaarde en dat is bij mij het geval
  • /usr … en dat was bij mij het geval.

Overigens krijg je een password prompt te zien dan, en kun je met je rootpassword op je systeem. Sowieso is / dan gemount en kun je je fstab editten.

Voor dit soort gelegenheden is het voor mij altijd handig dat ik op UNIX opgegroeid ben, zonder X, dus ook geen desktop en editors als nano er nog niet waren. Voor systeem dingen gebruik ik nog steeds vi ( tegenwoordig vim - Vi Improved ). Mocht je de regel die je nu uitgeommentarieerd hebt willen verwijderen, dan doe je:


su
vi /etc/fstab

gaat met de pijltjestoetsen naar de onderste regel ( met het # ervoor ), en kun je met “dd” (twee keer kleine “d” achter elkaar ) de regel verwijderen. Daarna kun je met “ZZ” of “:wq!” (dus dubbele punt voor COMMAND MODE, w, q, uitroepteken ) het bestand wegschrijven.

Oh, en ik weet niet of je van vroeger bekend bent met de Norton Commander, maar die is er ook in een doorontwikkelde linux kloon: mc, oftewel Midnight Commander. Die heeft een soort bestandsbrowser en ook de mogelijkheid om bestanden te bewerken en opslaan.

Goedemorgen,

Dank voor de nadere info.

Tja, als mijn moeder, of een ander, een PC probleem heeft en bij mij komt, vraag ik ook altijd wat heb je allemaal met de PC gedaan, na de laatste keer opstarten, voordat het probleem ontstond.

Anders kom je nergens. Meestal hebben ze “NIKS” gedaan (grinnik) en krijg ik te horen “het gebeurde vanzelf” nu weten wij wel dat een systeem niets vanzelf doet, dus dat vertel ik ze dan ook en vragen lost veel op. Op voorhand mededelen dus ook:
Voor mijn blunders geneer ik mij niet (bij deze misser wel een beetje ….), zolang ik er maar van leer.

Overigens de /usr variant heb ikzelf niet al te lang geleden ook al eens meegemaakt en ook in der haast. Ik had echter even geen goede notitie gemaakt van hoe ik dat destijds heb opgelost.

Met deze toelichting(en) en mijn nieuwe notities kom ik daar wel uit in de toekomst.

Ik wil inderdaad de regel verwijderen.
Dat heb je goed aangevoeld. Bij deze is de regel weg.

Verder:
Ja! Norton Commander is inderdaad een oude bekende en goed te weten dat daarop is doorontwikkeld, ga ik eens naar kijken.

Tot slot een aanvullend vraagje:
Het valt mij nu wel op dat het systeem ineens veel tijd nodig heeft om, na het inkloppen van de LUKS wachtwoordzin, door te lopen naar de user login. Het decrypten van de SSD neemt zo’n 15sec (zie hieronder) het doorstarten heeft nooit zo lang geduurd. Nu neemt het systeem >1min. 33sec voor userspace?

Waar zou hem dat in kunnen zitten?
Heb jij enig idee?

Het systeem was al geen snelstarter (encryptie en decryptie van /home vertraagd nu eenmaal) echter niet storend. Nu -na de verkeerde mount /srv en het unmounten/herstellen- duurt het wel erg lang.

Zie volgende output:

localhost:/home/office # systemd-analyze
Startup finished in 9.562s (firmware) + 1.017s (loader) + 2.540s (kernel) + 2.544s (initrd) + 1min 33.038s (userspace) = 1min 48.703s 
localhost:/home/office # systemd-analyze blame  
14.849s systemd-cryptsetup@cr_ata\x2dApacer_AS220_128GB_A45A0789078600432284\x2dpart3.service    
 1.131s systemd-logind.service                                                                   
 1.125s apparmor.service                                                                         
 1.097s display-manager.service                                                                  
  964ms plymouth-quit-wait.service                                                               
  580ms systemd-udevd.service                                                                    
  519ms firewalld.service                                                                        
  502ms initrd-switch-root.service                                                               
  423ms systemd-journald.service                                                                 
  384ms upower.service                                                                           
  305ms systemd-rfkill.service                                                                   
  257ms systemd-vconsole-setup.service                                                           
  228ms polkit.service                                                                           
  197ms systemd-journal-flush.service                                                            
  181ms avahi-daemon.service                                                                     
  180ms mcelog.service                                                                           
  170ms kbdsettings.service                                                                      
  169ms issue-generator.service                                                                  
  168ms nscd.service                                                                             
  164ms sound-extra.service                                                                      
  160ms smartd.service                                                                           
  145ms initrd-parse-etc.service                                                                 
  135ms systemd-udev-trigger.service                                                             
  127ms user@1002.service                                                                        
  122ms plymouth-switch-root.service                                                             
   91ms ModemManager.service                                                                     
   87ms chronyd.service                                                                          
   74ms udisks2.service                                                                          
   68ms systemd-tmpfiles-setup-dev.service                                                       
   63ms systemd-backlight@leds:dell::kbd_backlight.service                                       
   62ms iscsid.service                                                                           
   57ms NetworkManager.service                                                                   
   55ms systemd-fsck-root.service                                                                
   46ms systemd-fsck@dev-disk-by\x2duuid-d61fb3e0\x2d9ca4\x2d49bc\x2d8c89\x2df55a5c06401a.service
   42ms dracut-cmdline.service                                                                   
   41ms boot-efi.mount                                                                           
   37ms systemd-random-seed.service                                                              
   37ms systemd-tmpfiles-setup.service                                                           
   35ms systemd-sysctl.service                                                                   
   34ms auditd.service                                                                           
   34ms dev-disk-by\x2duuid-8460d678\x2dccca\x2d4c13\x2d98d2\x2d88fb717799d3.swap                
   34ms initrd-cleanup.service

Als je een oplossing hebt hou ik mij aanbevolen.

Ik schiet maar even wat in het wilde weg ( gebruik zelf geen encryptie ), maar was die externe disk ook encrypted? Zie net dat dat zo was. Zou het kunnen zijn dat het systeem probeert die te vinden en het na 1’30 opgeeft? Als ik 't me goed herinner heb je een bestand waar de partities in staan, zou /etc/crypttab moeten zijn. Kun je die 's laten zien?


sudo cat /etc/crypttab

Goedenavond en dank voor je vlotte reactie.
Ik heb verplichtingen nu en laptop blijft thuis in de tas.
Ik post het morgenochtend, de gedachte is echt zo gek nog niet.

Bij deze de output van voornoemde code (behalve de grote goene letters… ;)):

office@localhost:~> sudo cat /etc/crypttab
[sudo] wachtwoord voor root: 
cr_ata-Apacer_AS220_128GB_A45A0789078600432284-part3  UUID=34fc0899-1cec-436d-88a2-1e5aa99ecf21
cr_srv  UUID=b9709562-13d6-44a4-9838-fc46523f9b5c **<--- JE HAD HET GOED GEZIEN!**
office@localhost:~> 

Hoe verwijder ik die regel? Zelfde procedure als in /etc/fstab?

Het werkte in vi voor

/etc/crypttab

precies zoals jij hiervoor ook voor

/etc/fstab

al omschreef.

De regel

cr_srv  UUID=b9709562-13d6-44a4-9838-fc46523f9b5c

is nu ook verwijderd.

Systeem start weer lekker vlot. De decryptie van SSD vertraagd een start natuurlijk altijd een beetje en dit is een prima resultaat (inclusief de tijd voor het intypen van een lange wachtwoordzin).
Eerste start na regel verwijderen zie hieronder:

localhost:/home/office # systemd-analyze
Startup finished in 9.557s (firmware) + 1.017s (loader) + 2.557s (kernel) + 2.564s (initrd) + 22.743s (userspace) = 38.440s 
graphical.target reached after 23.732s in userspace
localhost:/home/office # systemd-analyze blame
18.726s systemd-cryptsetup@cr_ata\x2dApacer_AS220_128GB_A45A0789078600432284\x2dpart3.service    
 2.195s display-manager.service                                                                  
 2.005s plymouth-quit-wait.service                                                               
 1.140s systemd-logind.service                                                                   
 1.001s apparmor.service                                                                         
  599ms systemd-udevd.service                                                                    
  549ms firewalld.service                                                                        
  500ms initrd-switch-root.service                                                               
  433ms systemd-journald.service                                                                 
  397ms upower.service                                                                           
  287ms systemd-rfkill.service                                                                   
  250ms polkit.service                                                                           
  180ms systemd-vconsole-setup.service                                                           
  172ms issue-generator.service                                                                  
  167ms mcelog.service                                                                           
  154ms smartd.service                                                                           
  154ms avahi-daemon.service                                                                     
  148ms systemd-udev-trigger.service                                                             
  141ms initrd-parse-etc.service                                                                 
  139ms kbdsettings.service                                                                      
  137ms nscd.service                                                                             
  134ms systemd-journal-flush.service                                                            
  134ms plymouth-switch-root.service                                                             
  129ms sound-extra.service                                                                      
  125ms user@1003.service                                                                        
   87ms chronyd.service                                                                          
   81ms ModemManager.service                                                                     
   77ms udisks2.service                                                                          
   61ms NetworkManager.service                                                                   
   56ms systemd-tmpfiles-setup-dev.service                                                       
   55ms iscsid.service                                                                           
   54ms systemd-backlight@leds:dell::kbd_backlight.service                                       
   48ms systemd-fsck-root.service                                                                
   44ms systemd-fsck@dev-disk-by\x2duuid-d61fb3e0\x2d9ca4\x2d49bc\x2d8c89\x2df55a5c06401a.service
   41ms dracut-cmdline.service                                                                   
   40ms systemd-tmpfiles-setup.service                                                           
   36ms dev-disk-by\x2duuid-8460d678\x2dccca\x2d4c13\x2d98d2\x2d88fb717799d3.swap                
   35ms initrd-cleanup.service                                                                   
   32ms auditd.service                                                                           
   30ms boot-efi.mount                                                                           
   29ms user-runtime-dir@1003.service                                                            
   26ms systemd-modules-load.service                                                             
   24ms systemd-random-seed.service                                                              
   24ms systemd-sysctl.service                                                                   
   21ms plymouth-read-write.service                                                              
   20ms systemd-backlight@backlight:intel_backlight.service                                      
   20ms home.mount                                                                               
   19ms dracut-pre-udev.service                                                                  
   18ms plymouth-start.service                                                                   
   18ms wpa_supplicant.service                                                                   
   17ms iscsi.service                                                                            
   16ms systemd-remount-fs.service                                                               
   15ms dev-hugepages.mount                                                                      
   15ms systemd-user-sessions.service                                                            
   14ms dev-mqueue.mount

Ik ben er weer erg blij mee.

Mijn dank!

Je had die regel beter op ‘noauto’ kunnen zetten. Als de schijf er dan niet is, wordt ie overgeslagen. Maar waarschijnlijk vraagt KDE Plasma5 je er wel om als je 'm probeert aan te koppelen. Geen idee.

Inderdaad KDE plasma vraagt direct, om de wachtwoordzin zodra ik de externe HDD aansluit en de schijf selecteer, of wanneer ik nu opstart en de schijf is al aangesloten op een USB poort.
Op zich is dat heel netjes geregeld in KDE.

Van de door jou genoemde “noauto” optie had ik geen notie, Zoals bekend ben ik nog niet zo lang een openSUSE en KDE gebruiker, ook dit ga ik onthouden.

Jouw reactie leidt bij mij tot de volgende vraag; Is er wellicht een mogelijkheid om een schijf of schijfpartitie noauto te mounten als je de schijf formateerd en encrypt en zo ja; Hoe dat te doen?

Je kunt daar ook in de fstab een ‘noauto’ optie meegeven, maar ikzelf gebruik KDE’s automounter. Zit in Systeeminstellingen - Verwijderbare Opslag - Verwijderbare apparaten. Als je het vakje voor automatisch aankoppelen aanvinkt, wordt elke externe schijf / USB stick automatisch aangekoppeld. Je kunt in de lijst eronder dan uitzonderingen uitvinken.

Die ken ik.

Ik bedoelde eigenlijk op het moment dat ik een schijf wil formateren en en ecrypten in Yast partitioner. Dan is er geen mogelijkheid om gelijk aan te geven dat je die schijf wel gemount wilt hebben zonder dat die kiest voor een ongewenst aankoppelpunt (zoals /srv of /usr).
Achteraf gezien ook een rare vraag van mij en onnodig, want gewoon op niet mounten formateren en encryten en dan verder met de kde automount aankoppelen.