Geen grafische omgeving

Ik heb een Asus Vivo computer met daarop Windows en OpenSuSE Leap 15.0 met KDE.
De grafische omgeving start niet meer als ik normaal als gebruiker inlog. Ik kom dan in de opdracht omgeving als root. Met startx kom ik als root wel in de grafische omgeving. Maar dat is niet de bedoeling.
Een paar jaar geleden was hetzelfde aan de hand; toen vulden snapshots de brtfs schijf.
Als ik

df -h

ingeef krijg dat die schijf 43% vol is.
Als ik

snapper list

ingeef krijg ik “dbus fatal exception”
Als ik

snapper cleanup

ingeef krijg ik “dbus fatal exception”
Met de finder kan ik naar de .snapshot map. Daar zou ik snapshots kunnen wissen, maar ik denk eigenlijk niet dat de snapshots het probleem zijn.
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken?

Als ik als gebruiker ingeef

startx

krijg ik “can not open virtual console (permission denied)”
en "usr/bin/Xorg is not setuid so use a display manager or adjust /etc/permissions.local and run

chkstat --systen --set

."
Hoe kan ik een displaymanager gebruiken? Wat moet ik veranderen aan de permissions?

Alsjeblieft! Vertel niet “dan krijg ik …”, maar laat het zien! Alles!. Commandoregel, uitvoerregels en nieuwe prompt. dus niet:

Als ik

uname -a

geeft krijg ik GNU/Linux

maar:

henk@boven:~> uname -a
Linux boven 4.12.14-lp150.12.70-default #1 SMP Wed Aug 7 07:03:51 UTC 2019 (3643f11) x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux
henk@boven:~>

OK, ik begrijp dat je met een systeem dat niet in desktop wil werken moeilijk kunt copy/paste naar een post die je aan het maken bent. Maar door een deel (het commando) wel tussen CODE te plaatsen kreeg ik de indruk dat dat wel werkt. Maar dat is dus fake.

Ik zal proberen wat meer details te vragen zodat ik begrijp wat er gebeurt.

  • Je zegt “start niet mee”, dat betekent dat het eerst wel werkte. Sinds welke aktie/wijziging/watdanook werkt het niet meer. Zoiets gebeurt niet spontaan.
  • Je zegt “De grafische omgeving start niet meer als ik normaal als gebruiker inlog”. Betekent dat dat je wel een grafisch inlogscherm hebt, maar dat pas na het invullen en versturen van gebruikersnaam/wachtwoord de boel instort?
  • “Ik kom dan in de opdracht omgeving als root.”. Dus als je in het grafische inlogscherm als wolde inlogt, krijg je een zwart scherm met linksboven een root prompt?

Dit komt mij allemaal als zeer vreemd voor. Graag bevestigen of ik je goed begrijp.

  • Zaterdag startte de desktop normaal, zondag niet meer. Er is niets gebeurd wat ik als oorzaak zou kunnen zien. Een paar jaar geleden had ik hetzelfde; toen vulden snapshots de partitie en was met het verwijderen van snapshots het probleem opgelost.
  • Ik heb het scherm met keuzes voor OpenSuse en Windows. Als ik voor OpenSuse kies gaat de computer opstarten. Er komt nooit een inlogscherm waarin ik kies voor wolde of root, ik vul dus geen gebruikersnaam of wachtwoord in.
  • Dat starten eindigt nu in een zwart scherm waarin me gevraagd wordt mijn root wachtwoord in te voeren. Als ik dat doe ben ik als root in het systeem ingelogd met een opdrachtprompt. Als ik van daaruit startx invoer kom ik in de grafische omgeving van de root. Als ik als gebruiker wolde met startx in de grafische omgeving probeer te komen, lukt dat dus niet.

Dat lijkt op een rescue prompt, maar om dat zeker te weten:

  • Hoef je alleen het root wachtwoord in te vullen? Niet “root” als gebruikers naam?

Met btrfs moet je niet gewoon ‘df’ gebruiken, maar


btrfs fi df -h /

Kun je die laten zien?

Ik begrijp it je tweede punt dat je automatische login aan hebt staan en dat je normaal gesproken helemaal geen gebruikersnaam/wachtwoord invult bj het opsdtarten maar gelijk als gebruiker wolde naar de desktop gaat.

Je komt kennelijk in rescue mode, direct in een root prompt. Dat betekent dat er iets mis is, maar het betekent ook dat het systeem daarover iets heeft gemeld. Heb je tijdens de boot op Esc gedrukt om the zien wat er gebeurt?

Ik kan dus niet copy/paste omdat ik op een ander computer de berichten schrijf.
data, single total= 16.01GiB, used 14,95 GiB
system, DUP total=32.00 MiB used =16.00 KiB
Metadata DUP total= 1.25 GiB used= 977.97 MiB
Global reserve, single: total = 52.83 MiB, used= 0.00 B

Hoe groot is je btrfs partitie?
Wat zegt


dmesg | tail

Je kunt evt. een foto uploaden naar paste.opensuse.org en hier de link plaatsen.

Ik heb inderdaad de automatische login aanstaan en kom in de rescue mode. Als ik op esc druk komt er veel langs wat ik zo snel niet kan lezen.
Dan zie ik
Starting Plymouth switchroot service
starting
A startjob is running for dev-sdb1.device (1 min, 30 sec)
namespace lookup failure
Method parse/execution failed
namespace lookup failure
Method parse/execution failed
dan kom ik (na alleen wachtwoord te hebben ingevuld) in de rescue mode

Zie je in het scherm van de bootloader, bij Geavanceerde opties ook snapshots waar je in kunt booten?

Er lijkt een probleem met /dev/sdb1.

Een foto uploaden is niet gelukt. Die partitie is 40GB groot, waarvan krap 17 GB gebruikt is.
Na twintig keer mislukt inloggen, zoals beschreven, gaat nu alles opeens weer goed en kan ik gewoon weer in het systeem.
Dat is fijn, maar niet fijn is dat de oorzaak duister is.
Henk van Velden en Knurpht: zeer bedankt voor jullie hulp. Fijn om te ervaren dat jullie klaar staan.

Hm, niets te danken. Maar ik ben niet tevreden. Er is iets mis. Maar die problemen die gaan en komen zijn het moeilijkst aan te pakken.

Helemaal mee eens. Als 't gaat om een PC, zou ik zeker de de sata kabel 's losmaken, en weer aansluiten. Of evt. vervangen. Maar, een systeem start niet zomaar in rescue mode op.

Foto uploaden is niet gelukt.
Ik heb twee keer gewoon kunnen inloggen in mijn wolde omgeving, maar nu is het weer mis. Raadselachtig.
De btrfs partitie is 40 GB, waarvan 16,9 gebruikt is.

Ik heb de foto van de output van dmesg | tail wat kleiner gemaakt en alsnog geupload naar SUSE Paste
Na twee keer normaal starten heb ik nu weer hetzelfde probleem. Morgen zal ik verder met jullie suggesties.

Ik kan snapshots booten. Ik heb de oudste geprobeerd, maar dat geeft het zelfde resultaat.

Ik denk echt aan iets met hardware. En dan helpen snapshots ook niet (zoals je al hebt gezien).

Boe! Moeilijk hoor.

Ik heb de contacten van de HDD met contactspray gereinigd.
Verder zag ik in het bootmenu van de BIOS een optie OpenSuse - secure boot.
Daarmee start de computer zonder problemen. (Nu twee keer)

  • Het euvel moet dus zitten in de onderdelen die in de secure boot worden overgeslagen…
  • Is het bootlog bestand leerzaam? Dan kan ik het uploaden.
  • Is het bezwaarlijk om altij secure in te loggen?
  • Heeft een upgrade naar Leap 15.1 in dit verband zin?