Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 22

Thread: Geen grafische omgeving

Default Geen grafische omgeving

Ik heb een Asus Vivo computer met daarop Windows en OpenSuSE Leap 15.0 met KDE.
    De grafische omgeving start niet meer als ik normaal als gebruiker inlog. Ik kom dan in de opdracht omgeving als root. Met startx kom ik als root wel in de grafische omgeving. Maar dat is niet de bedoeling.
    Een paar jaar geleden was hetzelfde aan de hand; toen vulden snapshots de brtfs schijf.
    Als ik
    Code:
    df -h
    ingeef krijg dat die schijf 43% vol is.
    Als ik
    Code:
    snapper list
    ingeef krijg ik "dbus fatal exception"
    Als ik
    Code:
    snapper cleanup
    ingeef krijg ik "dbus fatal exception"
    Met de finder kan ik naar de .snapshot map. Daar zou ik snapshots kunnen wissen, maar ik denk eigenlijk niet dat de snapshots het probleem zijn.
    Heeft iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken?

Default Re: Geen grafische omgeving

Als ik als gebruiker ingeef
    Code:
    startx
    krijg ik "can not open virtual console (permission denied)"
    en "usr/bin/Xorg is not setuid so use a display manager or adjust /etc/permissions.local and run
    Code:
    chkstat --systen --set
    ."
    Hoe kan ik een displaymanager gebruiken? Wat moet ik veranderen aan de permissions?

Alsjeblieft! Vertel niet "dan krijg ik ...", maar laat het zien! Alles!. Commandoregel, uitvoerregels en nieuwe prompt. dus niet:
    -------------------
    Als ik
    Code:
    uname -a
    geeft krijg ik GNU/Linux
    -----------------
    maar:
    Code:
    henk@boven:~> uname -a
    Linux boven 4.12.14-lp150.12.70-default #1 SMP Wed Aug 7 07:03:51 UTC 2019 (3643f11) x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux
    henk@boven:~>
    Henk van Velden

OK, ik begrijp dat je met een systeem dat niet in desktop wil werken moeilijk kunt copy/paste naar een post die je aan het maken bent. Maar door een deel (het commando) wel tussen CODE te plaatsen kreeg ik de indruk dat dat wel werkt. Maar dat is dus fake.

Ik zal proberen wat meer details te vragen zodat ik begrijp wat er gebeurt.
    • Je zegt "start niet mee", dat betekent dat het eerst wel werkte. Sinds welke aktie/wijziging/watdanook werkt het niet meer. Zoiets gebeurt niet spontaan.
    • Je zegt "De grafische omgeving start niet meer als ik normaal als gebruiker inlog". Betekent dat dat je wel een grafisch inlogscherm hebt, maar dat pas na het invullen en versturen van gebruikersnaam/wachtwoord de boel instort?
    • "Ik kom dan in de opdracht omgeving als root.". Dus als je in het grafische inlogscherm als wolde inlogt, krijg je een zwart scherm met linksboven een root prompt?

Dit komt mij allemaal als zeer vreemd voor. Graag bevestigen of ik je goed begrijp.
    Henk van Velden

Quote Originally Posted by hcvv View Post
    OK, ik begrijp dat je met een systeem dat niet in desktop wil werken moeilijk kunt copy/paste naar een post die je aan het maken bent. Maar door een deel (het commando) wel tussen CODE te plaatsen kreeg ik de indruk dat dat wel werkt. Maar dat is dus fake.

Ik zal proberen wat meer details te vragen zodat ik begrijp wat er gebeurt.
    • Je zegt "start niet mee", dat betekent dat het eerst wel werkte. Sinds welke aktie/wijziging/watdanook werkt het niet meer. Zoiets gebeurt niet spontaan.
    • Je zegt "De grafische omgeving start niet meer als ik normaal als gebruiker inlog". Betekent dat dat je wel een grafisch inlogscherm hebt, maar dat pas na het invullen en versturen van gebruikersnaam/wachtwoord de boel instort?
    • "Ik kom dan in de opdracht omgeving als root.". Dus als je in het grafische inlogscherm als wolde inlogt, krijg je een zwart scherm met linksboven een root prompt?

Dit komt mij allemaal als zeer vreemd voor. Graag bevestigen of ik je goed begrijp.
    • Zaterdag startte de desktop normaal, zondag niet meer. Er is niets gebeurd wat ik als oorzaak zou kunnen zien. Een paar jaar geleden had ik hetzelfde; toen vulden snapshots de partitie en was met het verwijderen van snapshots het probleem opgelost.
    • Ik heb het scherm met keuzes voor OpenSuse en Windows. Als ik voor OpenSuse kies gaat de computer opstarten. Er komt nooit een inlogscherm waarin ik kies voor wolde of root, ik vul dus geen gebruikersnaam of wachtwoord in.
    • Dat starten eindigt nu in een zwart scherm waarin me gevraagd wordt mijn root wachtwoord in te voeren. Als ik dat doe ben ik als root in het systeem ingelogd met een opdrachtprompt. Als ik van daaruit startx invoer kom ik in de grafische omgeving van de root. Als ik als gebruiker wolde met startx in de grafische omgeving probeer te komen, lukt dat dus niet.

Blog Entries
    14

Dat lijkt op een rescue prompt, maar om dat zeker te weten:
    - Hoef je alleen het root wachtwoord in te vullen? Niet "root" als gebruikers naam?

Met btrfs moet je niet gewoon 'df' gebruiken, maar
    Code:
    btrfs fi df -h /
    Kun je die laten zien?
    ° Appreciate my reply? Click the star and let me know why.

° Perfection is not gonna happen. No way.

https://en.opensuse.org/openSUSE:Board#Members
    http://en.opensuse.org/User:Knurpht
    http://nl.opensuse.org/Gebruiker:Knurpht

Ik begrijp it je tweede punt dat je automatische login aan hebt staan en dat je normaal gesproken helemaal geen gebruikersnaam/wachtwoord invult bj het opsdtarten maar gelijk als gebruiker wolde naar de desktop gaat.

Je komt kennelijk in rescue mode, direct in een root prompt. Dat betekent dat er iets mis is, maar het betekent ook dat het systeem daarover iets heeft gemeld. Heb je tijdens de boot op Esc gedrukt om the zien wat er gebeurt?
    Henk van Velden

Quote Originally Posted by Knurpht View Post
    Dat lijkt op een rescue prompt, maar om dat zeker te weten:
    - Hoef je alleen het root wachtwoord in te vullen? Niet "root" als gebruikers naam?

Met btrfs moet je niet gewoon 'df' gebruiken, maar
    Code:
    btrfs fi df -h /
    Kun je die laten zien?
    Ik kan dus niet copy/paste omdat ik op een ander computer de berichten schrijf.
    data, single total= 16.01GiB, used 14,95 GiB
    system, DUP total=32.00 MiB used =16.00 KiB
    Metadata DUP total= 1.25 GiB used= 977.97 MiB
    Global reserve, single: total = 52.83 MiB, used= 0.00 B

Blog Entries
    14

Hoe groot is je btrfs partitie?
    Wat zegt
    Code:
    dmesg | tail
    Je kunt evt. een foto uploaden naar paste.opensuse.org en hier de link plaatsen.
    ° Appreciate my reply? Click the star and let me know why.

° Perfection is not gonna happen. No way.

https://en.opensuse.org/openSUSE:Board#Members
    http://en.opensuse.org/User:Knurpht
    http://nl.opensuse.org/Gebruiker:Knurpht

Quote Originally Posted by hcvv View Post
    Ik begrijp it je tweede punt dat je automatische login aan hebt staan en dat je normaal gesproken helemaal geen gebruikersnaam/wachtwoord invult bj het opsdtarten maar gelijk als gebruiker wolde naar de desktop gaat.

Je komt kennelijk in rescue mode, direct in een root prompt. Dat betekent dat er iets mis is, maar het betekent ook dat het systeem daarover iets heeft gemeld. Heb je tijdens de boot op Esc gedrukt om the zien wat er gebeurt?
    Ik heb inderdaad de automatische login aanstaan en kom in de rescue mode. Als ik op esc druk komt er veel langs wat ik zo snel niet kan lezen.
    Dan zie ik
    Starting Plymouth switchroot service
    starting
    A startjob is running for dev-sdb1.device (1 min, 30 sec)
    namespace lookup failure
    Method parse/execution failed
    namespace lookup failure
    Method parse/execution failed
    dan kom ik (na alleen wachtwoord te hebben ingevuld) in de rescue mode

Page 1 of 3 123 LastLast