Nextcloud opzetten

Dag allen,
Ik kies even heel bewust voor het NL forum.
Engelse handleidingen zijn niet mijn ding maar ben er mee aan de slag gegaan.
Kale installatie op een 500 gb schijf
Installatie met generic desktop

de volgende 2 handleidingen erbij gepakt:

https://en.opensuse.org/SDB:LAMP_setup
https://en.opensuse.org/SDB:Nextcloud

allereerst de Lamp setup: gaat prima
Krijg IT WORKS te zien en ook het inloggen bij phpMyAdmin gaat prima.
Vol goede moed naar nr 2 Nextcloud setup
Die eindigt in tranen omdat de webserver niet draait
Klaarblijkelijk naar een foutieve verwijzing in etc/apache2/conf.d/nextcloud.conf
deze verwijst naar /srv/www/htdocs/nextcloud
die directory is ook helemaal gevuld.

Ondanks het strikt volgen van deze 2 documenten loop ik vast.

Waar gaat het mis?

grtz
karel

Dag Karel,

Ik zie net dat we deze gemist hebben, sorry. Heb je 't inmiddels wel voor elkaar? Ik kan je er zeker mee helpen, al zal mijn benadering ( om diverse redenen ) een iets andere zijn. Draai zelf Nc met Collabora CODE ( Libreoffice in Nc, zeg maar ), Talk, noem het maar op. Mijn Nc heeft inmiddels alle google syncs vervangen, incl. o.a. mijn foon.

He hoi!
Dank voor je reactie!
Ik ben heel erg geinteresseerd in jouw visie en uitwerking.
Mijn start met NC is idd om los te komen van alles wat met google te maken heeft.
Ik ben geïnteresseerd.

Of ik het werkend heb gekregen? Jawel, via de nc pagina een gratis kleine NC opgezet bij een provider om te kunnen wennen. (die is immers 24/7 online) en daarna uiteindelijk met een ubuntu server aan de gang gegaan. Dat werkte eenvoudig met snap. Het gaat thuis om een oudere pc met 1TB harde schijf . Die draait niet de hele dag.
Toch heb ik liever alles hier in huis met opensuse.

Kortom! heel erg geinteresseerd

Groet
Karel

Wat je in eerste instantie nodig hebt is

  • een machine ( kan ook een Rpi3 zijn, tenzij je ook bijv Collabora Online of OnlyOffice wilt draaien ) met openSUSE erop ( hoeft geen desktop te zijn )
  • een LAMP server ( je kunt het pattern pakket installeren )
  • een draaiende mysql service, met een database+databaseuser voor NC
  • een draaiende apache server, makkelijkst is met een eigen subdomein, maar op ip adres kan ook.
  • voor toegang van buitenaf een poort forward van poort 80 naar het IP adres van die machine ( doe je in je router ).
  • De laatste NC download als zip file ( ik gebruik in dit geval niet de openSUSE pakketten, omdat NC updaten zo veel makkelijker gaat )
  • Een map in /srv/www/htdocs, waarin je de zip file uitpakt.

Thnx voor je snelle reactie!
Ik heb nog een 500gb schijf liggen om mee te experimenteren dus die gaat erin en dan ga ik het opnieuw proberen.
Is het zinvol om te kiezen voor Leap in dit geval of is TW ook goed te gebruiken?

Grtz Karel

Beide, maar Tumbleweed kent meer en vaak upgrades ( wordt een paar keer per week opnieuw gereleased, dus alleen zypper dup kan worden gebruikt ), ik zou in jouw geval voor Leap 15 gaan.

Het slimst is om eerst de LAMP server install te doen. Dat kan door in het Patronen beeld in YaST Software manager te selecteren en de LAMP server aan te vinken. En daarnaast ook phpmyadmin te installeren. Daarnaast is het wel zo handig om de server een statisch IP adres te geven, als 't nl. ooit veranderd kunnen de nextcloud client en telefoon apps de server niet meer vinden. Als je niet weet hoe je dat precies moet doen, is dat de eerste stap die we moeten afhandelen.

Dan moet je zorgen dat je webserver draait. Dit kan via YaST HTTP server module ( misschien eerst installeren ). Laat alles op default staan, behalve het automatisch starten van de webserver en het openen van de firewall poort. Als je dat gedaan hebt en naar http://IP_ADRES_SERVER gaat, moet je “It works!” te zien krijgen. Dat betekent dat de webserver werkt.
Vervolgens heb je een mysql database nodig. Daar gaan we phpmyadmin voor gebruiken. Om dat soepel te laten werken moet je


sudo mysql_secure_installation

draaien, zodat je met ‘root’ ( NB dat is de mysql root user, niet de systeem root user ) en het aangemaakte password kunt inloggen op http://IP_ADRES_SERVER/phpmyadmin en een database + database user aan kunt maken. Zie:


Daarmee zijn de voorbereidingen gedaan.

Als het de bedoeling is dat het systeem alleen NC server wordt, kun je de inhoud van de zip 't beste in /srv/www/htdocs zetten ( dus zonder diepere nextcloud map ). Als je dat gedaan hebt, kun je de NC installer starten door naar http://IP_ADRES_SERVER te browsen. Vul de database gegevens in enz. Na afronding van e.e.a. is je NC server dan bereikbaar via http://IP_ADRES_SERVER

NB: Voor alle duidelijkheid: vervang IP_ADRES_SERVER door het IP adres van de server ( ten overvloede misschien, maar je zou niet de eerste zijn :stuck_out_tongue: )

Dank voor je reactie!
Ben tussen mijn werk door bezig om je handleiding te volgen.
Meerdere pogingen gedaan (met en zonder desktop) maar loop uiteindelijkvast:

  • vast ip adres = geregeld
  • HTTP server module: IT WORKS
  • phpMyAdmin geinstalleerd
  • Mariadbtools wordt genoemd in de engelse handleiding LAMP setup
  • geprobeerd met en zonder maar op het moment dat ik
sudo mysql_secure_installatio

start krijg ik de volgende melding (na simpelweg enter)

nextkaap@linux-zk01:~> sudo mysql_secure_installation

NOTE: RUNNING ALL PARTS OF THIS SCRIPT IS RECOMMENDED FOR ALL MariaDB
      SERVERS IN PRODUCTION USE!  PLEASE READ EACH STEP CAREFULLY!

In order to log into MariaDB to secure it, we'll need the current
password for the root user.  If you've just installed MariaDB, and
you haven't set the root password yet, the password will be blank,
so you should just press enter here.

Enter current password for root (enter for none): 
ERROR 2002 (HY000): Can't connect to local MySQL server through socket '/var/run/mysql/mysql.sock' (2)
Enter current password for root (enter for none): 


en daar stopt het
Ben ik iets vergeten?
Groet
Karel

Is de Mysql service wel gestart? Kun je doen via YaST Servicesbeheer.

:frowning:
Idd die draaide niet…
Maar evengoed ben ik nog niet tot een werkende nextcloud gekomen.
Dit is ook een terrein waar ik me als beginner beschouw.
Wat heb ik gedaan tot nu toe:
Opnieuw geinstalleerd,

  • Server
  • direct Lamp Webserver mee geïnstalleerd
  • direct console prog mee geïnstalleerd
  • zowel jouw aanwijzingen als:
https://en.opensuse.org/SDB:LAMP_setup

ernaast gepakt

  • phpMyAdmin geïnstalleerd
  • Vast ip adres voor de machine
  • HTTP server module geïnstalleerd
  • Lynx geïnstalleerd
  • HTTP server geconfigureerd zodat ook daadwerkelijk “It Works” zichtbaar wordt
  • mysql opgestart:
sudo systemctl start mysql
sudo systemctl enable mysql
  • Vervolgens:
sudo mysql_secure_installation

Dat verloopt vlekkeloos

Welcome to                                                                                                         
                                                                                                                   
   phpMyAdmin                                                                                                      
   Javascript must be enabled past this point!                                                                     
   There is mismatch between HTTPS indicated on the server and client. This can lead to non working                
   phpMyAdmin or a security risk. Please fix your server configuration to indicate HTTPS properly.                 
                                                                                                                   
   Language                                                                                                        
                                                                                                                   
   [English__________________________]                                                                             
                                                                                                                   
   Log in Documentation                                                                                            
                                                                                                                   
   Username: ________________________                                                                              
   Password: ________________________                                                                              
                                                                                                                   
   Go             

Indien ik de mysql inloggegevens gebruik eindigt het met deze melding:

Go                                                                                                              
                                                                                                                   
   mysqli_real_connect(): (HY000/1045): Access denied for user 'nextkaap'@'localhost' (using password: YES)

Ik kom dus niet verder dan dit punt
Kan iemand me verder helpen?

Grtz
Karel

Waarom doe je dit met een text based browser? En niet met http://IP_ADRES/phpMyAdmin vanaf bijv. je laptop?

Zeker, geprobeerd, maar ook daar loop ik tegen deze opmerking aan:

http://192.168.1.17/phpMyAdmin/themes/dot.gif mysqli_real_connect(): (HY000/1045): Access denied for user 'nextkaap'@'localhost' (using password: YES)

ik ben niet gewend om zo te werken vandaar dat ik uitgeweken ben naar text based op het servertje.
maar het eindresultaat is gelijk (uiteraard denk ik)

Hoe heb je die user nextkaap aangemaakt ?

Tijdens installatie van Leap

Mysql users zijn niet systeem users. Je zult dus eerst als de mysql root user moeten inloggen, en zoals ik beschreven heb, een mysql database en databaseuser moeten aanmaken

Duidelijk!
Mysql user aangemaakt, passw was er al
nextcloud gedownload unzipped en gekopieerd naar /srv/www/htdocs
(je noemde iets over makkelijker updaten, bedoel je dat je daarmee simpelweg een zip van NC15 ophaalt en deze overschrijft?)
Steeds een stapje dichterbij.
Hoopvol naar ip adres in opera: toegang geweigerd
firefox:

						Internal Server Error	The server was unable to complete your request.
	If this happens again, please send the technical details below to the server administrator.
	More details can be found in the server log.
	Technical details	

		
  - Remote Address: 192.168.1.10		
  - Request ID: 8AaaP45Hvn5LSKAklwwC			




Heel langzaam zakt de moed in mijn schoenen…

Je bent inderdaad al een heel eind.

  1. De nextcloud map moet eigendom zijn van wwwrun, groep www:

sudo chown wwwrun:www /srv/www/htdocs/* -R

  1. Je mist denkelijk ( net gisteren ook iemand mee geholpen ) php pakketten;

sudo zypper in php7-*

  1. Even denkelijk heb je apache modules niet aan staan. Hieronder mijn lijstje

knurpht@salt:~> sudo a2enmod -l
[sudo] wachtwoord voor root: 
authz_host actions alias authz_user auth_basic authn_file authz_groupfile autoindex cgi dir env expires include log_config mime negotiation setenvif userdir auth_digest headers proxy proxy_http rewrite ssl vhost_alias version authnz_external authn_core socache_shmcb authz_core php7 proxy_wstunnel reqtimeout authz_unixgroup pwauth

Check deze lijst, en zet de modules die bij jou er niet in staan, aan, bijv:


sudo a2enmod php7

Als je de lijst compleet hebt, herstart dan de webserver:


rcapache2 restart

1 - uitgevoerd
2 - er ontbraken idd de nodige pakketten, geïnstalleerd
3 - hier stonden er ook een hoop niet aan, nu wel
Apache herstart

Opera geeft aan geen toegang te hebben
Firefox geeft aan

**Error
**Can't create or write into the data directory /srv/www/htdocs/data     

Ik heb zoals je in je eerste post aangaf geen diepere NC dir maar de inhoud van de NC zip in /srv/www/htdocs gegooid
Ik mis klaarblijkelijk nog schrijfrechten oid?

Graag


ls -ld /srv/www/htdocs/data

De map kan niet worden aangemaakt geeft FF aan:

**Error
****Can't create or write into the data directory /srv/www/htdocs/data**
nextkaap@linux-54us:~> ls -ld /srv/www/htdocs/data
ls: kan geen toegang krijgen tot '/srv/www/htdocs/data': Bestand of map bestaat niet

de map die eentje hoger ligt:

nextkaap@linux-54us:~> ls -ld /srv/www/htdocs
drwxr-xr-x 1 root root 454  9 dec 23:37 **/srv/www/htdocs**


En


ls -l /srv/www/htdocs

?