Kmail, Gmail en Thunderbird en Gmail

Dag allen,

Getriggerd door de vraag van de topicstarter van mailprogramma ben ik ook gaan experimenteren met Kmail. Ook ik heb het programma lange tijd genegeerd. Toch zie ik de voordelen van de integratie in KDE. Ik wil eerst schaduwdraaien en heb agenda en 1 mailbox van de 5 in Kmail gezet.
Zoals ik het nu bekijk heeft het voor mij voordelen. Snelheid, overzichtelijker en meer mogelijkheden. Maar…

Ik was al benieuwd hoeveel ruimte Kmail zou gebruiken dus voordat ik begon heb ik mijn vrije ruimte gecheckt: ruim 18gb.
De mailbox die ik als eerste erin heb gezet is de grootste en meet in Thunderbird 5.8gb.

Na installatie van Kmail en de eerste gmail is mijn diskruimte geslonken naar 6gb…

Wanneer ik in Kmail op het betreffende account ga staan geeft ie ook aan dat alle submappen bij elkaar 11.8gb bevat!!!
Dat is meer dan het dubbele van Thunderbird en is nog slechts de eerste mailbox.

Als dit klopt is Kmail een no go voor mij.
Is dit werkelijk het gebruik of heb ik een instelling fout staan?

Waar kan ik overigens de map vinden van Kmail in home?

Dank vast voor het meedenken.
Karel
**
Dag Henk, hcvv. ik heb deze vraag in een andere thread gesteld (in die van Mailprogramma) maar realiseer me dat ik er beter een apart onderwerp van kan aanmaken. Ik kan echter mijn andere reply niet bewerken of verwijderen. Kan jij dat wel?**

Henk zit in de Himalaya… ik zal even naar die andere thread kijken. Als satshow op je gereageerd heeft laten we 'm mooi staan anders raakt het verband zoek …

Over kmail: je mail wordt ( in geval IMAP ) opgeslagen in de akonadi database in ~/.local/share/akonadi . Dat die zo enorm groot is, is niet normaal, nee.

Hoi Gertjan,

Leuk voor Henk!

Daar had ik um inmiddels ook al gevonden.
Net backup teruggezet en opnieuw een poging met die ene gmail box gedaan: opnieuw groeit ie uit tot 11.6gb

Ik geloof dat ik mijn poging moet gaan staken.

Hoe maak je dat account aan? En hoe haal je die mail binnen?

Ter info: Één van mijn gmail accounts is op het web al > 15 GB, en toch is de akonadi database < 4 GB. Geconfigureerd als IMAP.

Over account aanmaken:
Identiteit: Toevoegen. Server imap.googlemail.com
Gebr je gmail adres
WW : van je gmail adres
Instellingen - kmail instellen
Accounts - Ontvangen - Toevoegen/Bewerken - IMAP
Naam “Gmail huppeldepup”
IMAP server: imap.googlemail.com
Gebr: je gmail adres
WW: van je gmail adres
Geavanceerd - Login: PLAIN
Account - Verzenden - Toevoegen/Bewerken
Server: smtp.googlemail.com

Geavanceerd - Login: LOGIN

Zo komen de berichten alleen in de database terecht. en dan zou de ruimte nooit zo groot mogen zijn.

Thnx!!
Ik ga het opnieuw proberen vandaag.
Ik laat het je weten

Grtz
Karel

Wat is het toch goed om eens te switchen van programma!
Na 13 jaar Thunderbird te hebben gebruikt kom ik erachter dat bij het gebruik van gmail en een emailclient er heel veel onnodig spul naar binnen wordt getrokken.
Ik kwam er (nu pas…) achter dat je de imap labels op gmail kunt aanpassen.
Het feit dat in Kmail de map zo idioot groot werd was gewoon aan mezelf te wijten. Nu ik de labels “Belangrijk” en “Alle berichten” heb uitgevinkt in Gmail is de gebruikte ruimte ongeveer 2/3 van de grootte die Thunderbird opeist en nu voor mij inzichtelijk en verklaarbaar. En ook niet onbelangrijk: ruimtewinst.

Nu lekker experimenteren met Kmail om te zien of het bevalt.

Thnx voor de hulp!

Karel