Tikken (tapping) op touchpad doet het niet

Standaard KDE installatie van Tumbleweed gedaan op een Toshiba Tecra laptop.

Enkel een probleem met het touchpad. Het tikken werkt niet. In de systeeminstellingen staat ‘emulatie van muisklik’ uit. Wanneer ik die aanzet, worden enkel de labels ‘Eén vinger’ ‘Twee vingers’ ‘Drie vingers’ ge-enabled, maar hun resp. comboboxen ‘Linker muisknop’, ‘Rechter…’ en ‘Middelste’ alsook het ganse gedeelte ‘Hoeken’ blijven grayed-out’.

Anders werkt het touchpad naar behoren (muis verplaatsen, scrollen door de rechterkant te swipen, klikken via de knoppen)

zypper in  xf86-input-libinput

meldt dat de laatste versie geïnstalleerd is.

Enig idee ?

Heb iets soortgelijks gezien, maar alleen het aanzetten was genoeg om “tappen” werkzaam te krijgen. Nou werkte vrouw eerst met een muis, dus ik ging ervan uit dat 't nooit ingesteld was.

Heb ik ook al een hele poos last van. Zoeken naar oplossing levert alleen oplossing voor bepaald type touchpad, merk weet ik niet uit t hoofd. In mijn Dell XPS 13 zit dat merk in ieder geval niet.
Voor mij is t irritant omdat met twee vingers tappen de rechterknopklik oplevert, terwijl de middenknop ingesteld lijkt te zijn. Met twee vingers op een linkje tappen zou een nieuw tabblad in de browser kunnen openen. Maar nu is t een menu met o.a. de keuze open nieuw tabblad. Ik kan er mee leven. :wink:

Gevonden! Bij mij is, nee was, de midden- en rechterknop omgedraaid. Deze instelling zet dat goed.

Oplossing:
In /etc/X11/xorg.conf.d/40-libinput.conf bij “touchpad” de volgende optie toevoegen: Option “TappingButtonMap” “lmr”
Resultaat:


Section "InputClass"
        Identifier "libinput touchpad catchall"
        MatchIsTouchpad "on"
        MatchDevicePath "/dev/input/event*"
        Driver "libinput"
        Option "Tapping" "On"
        Option "TappingButtonMap" "lmr"
EndSection

Herstart de X-server, bijvoorbeeld door af- en aanmelden.

Uitleg:
Libinput is de standaard geworden voor verwerken van inputdevices (i.p.v. synaptics). Libinput heeft minder instelmogelijkheden en daarom is in kcm_touchsettings (Instellingen | systeeminstellingen | Invoerapparaten | Touchpad) niet alles instelbaar. Dus zie je uitgegrijsde onderdelen. Lijkt vervelend als je iets wil instellen, maar gelukkig/uiteraard (doorhalen wat je van toepassing vindt ;)) kan dat ook op een andere manier. Bij Arch heb ik een uitgebreide wiki gevonden over libinput. Daar wordt de optie voor Button re-mapping gegegeven.
Vervolgens heb ik het juiste x.org-bestand erbij gezocht. Bij openSuse blijkbaar 40-libinput.conf. De optie toegevoegd en daarna even af- en aanmelden. Het werkt!

Tapping deed 't bij mij wel, alleen tapping met twee vingers leverde een rechtermuisknopklik op. Dat is nu verholpen. Twee vingers doet nu de middenmuisknopklik. Ik hoop dat dit voor jouw probleem ook helpt.