Verder heb ik een cloudserver draaien, daar staat dus die
www.concerto-news.nl en een Zarafa mailserver. Die cloudserver benaderde ik via een OpenVPN-tunnel. OpenVPN werkt nu alleen met NetManager en dan heb ik -weer exclusief- contact; m'n gewone internetverbinding valt weg zodra ik OpenVPN start. Maar goed, die nieuwe OpenVPN heb ik nog niet helemaal uitgespit.
Ik gebruikte daarbij in openSUSE 12.2 vaak de Midnight Commander (mc), daarmee kon ik dan, via een Shell-verbinding in een van de kolommen, met die server bestanden uitwisselen. De Shell-verbinding is vervangen door een SFTP-link, die het niet doet.
Als bestandsbeheerder gebruikte ik altijd Nautilus: twee kolommen en SFTP-verbindingen, daarmee kon ik ongeveer hetzelfde als met mc - de extra kolom is nu verdwenen en het programma is helemaal kaalgeplukt.
Als alternatief kan ik nu Dolphin gebruiken, dan heb ik wel twee kolommen, maar kan ik alleen bestanden verplaatsen met knippen in de ene kolom en plakken in de andere.
Ik begin het ondertussen behoorlijk zat te worden: openSUSE Leap 42.1 lijkt me een onvolwassen besturingssysteem. Ben ik misschien beter af met openSUSE 13.2 dat ondertussen wat beter uitgeziekt is?
Of weet iemand misschien oplossingen voor bovengenoemde problemen?
Groet, Wim
Bookmarks