Windowsmanagers and de muis

Omdat ik een probleempje heb met een spel ( Alien isolation) suggereert de maker van het spel dat ik een andere windows manager gebruik.
Officieel zijn alleen Ubuntu en Steam os ondersteund, maar ze lijken toch te kijken naar mijn probleem.
Waarschijnlijk omdat ik niet de enge ben.

Nu heb ik al een beetje gezocht, en omdat ik kde gebruik, gebruik ik dus Kwin ?

Maar daarna raak ik het spoor bijster.

Is de windows manager een onderdeel van je desktop omgeving?

Als ik dus bijvoorbeeld naar gnome zou omschakelen dan krijg ik ook een andere windows manager ?

De spel maker suggereerde ook dat ik unity probeerde.
Unity en de desktop van ubuntu zijn nou juist één van de redenen, waarom ik openSUSE gebruik.
Verder heb ik windows7 achter de hand, dus ik ga zeker niet van distro wisselen omdat dit spel het tot nu toe niet goed doet.

In het spel kan je niet goed bewegen. Het is alsof de muis enigszins genegeerd word.

Maar me vraag ging dus over windows managers. Zo zag ik dat ik ook awesome kan installeren?
Kan ik de lichtgewicht desktop die ik kan kiezen bij opstarten, xfce gebruiken ?

Eén ding is zeker, ik heb openSUSE 13.1, gebruik KDE, en zie

henk@boven:~> ps -ef|grep kwin
henk      1950  1942  0 11:52 ?        00:03:06 kwin -session 10d06f7665000143616772600000021600000_1446671799_259305
henk     15826 15804  0 20:56 pts/1    00:00:00 grep --color=auto kwin
henk@boven:~>

Kwin draait voor mijn sessie.

De windows manager is het programma dat de windows op je scherm beheert. Het maakt ook de rand, de boventitel en de knoppen daarin. Zet windows van voor naar achteren. Enz.

Ik weet niet welke windows manager XFCE gebruikt. Kun je vast wel vinden, of anders weet iemand het en post het hier.

Bedankt, en daar ging het mij dus om. Een windows manager hoort dus bij de desktop omgeving.

Ik zat me ook af te vragen of gnome een gokje waard is.

Het spel is vooral getest op unity, dat is volgens mij minimaal verre familie van gnome)

Ze vroegen ook of ik unity kon installeren.

Het is vast mogenijk maar ik ga het niet proberen. :slight_smile:

Ze proberen me te helpen, het probleem is inmiddels gemeld aan de ontwikkelaars.
Nu zal het er dus wel van af hangen, hoeveel moeite hun dit eventueel gaat kosten, voor een niet ondersteunde distro.
Dat was één van de eerste dingen die ze zeiden.

Nu ben ik met steam en spelletjes nog nooit een opensuse probleem tegen gekomen.
Omdat ik ook steam beta gedraaid heb, was ik veel op een steam Linux forum.
Als er een probleem was, dan was het elke keer Arch, fedora en openSUSE en nog wat andere distro’s
De oplossing was dan ook voor al deze distro’s het zelfde.
Of het nou komt dat dit alle drie geen debian zijn weet ik niet, opvallend vond ik het wel,
Dit heb ik ook duidelijk proberen te maken aan support. (Als ze denken dat het alleen een openSUSE probleem is, dan weet ik al wat ze gaan zeggen)

Je weet nooit of ze het doen, maar ik heb wel gevraagd, of ze naast Ubuntu en steam OS nog één distro zouden willen testen. Één van die drie dus.
Ik gaf in mijn antwoord ook aan, dat ik begreep dat ze niet elke distro kunnen testen.
Misschien had ik Kubuntu moeten aanraden.

Ik denk dat ik een beter idee heb.

Is het mogelijk dat ik gnome ook installeer en dan zo dat als ik opstart de mogelijkheid krijg om kde of gnome te gebruiken?

Ik heb dit vluchtig gelezen (ik moet weg de rest van de dag).

Om met het laatse te beginnen.
Natuurlijk kun je net zo veel desktops installeren als je wilt. YaST > Software > Software Management en dan de Patrone van Beeld. Naar beneden eb daar vind je de Patterns voor de diverse desktops. Aanklikken en verder.

Op je login schertm kan je dan kiezen welke je nu wilt gebruiken.

Ik heb nog geen poging ondernomen om gnome the installeren.

Wel kreeg ik vandaag een email van Feral support. (De mensen achter de Linux versie van Alien isolation)

Ze kunnen het probleem niet reproduceren, maar ik ben niet de enige met dit probleem.

Ze vroegen of ik wilde proberen om de muis gevoeligheid aan te passen in het spel.

Als ik de gevoeligheid helemaal omhoog gooi, dan is het probleem weg. (Maar dan is het spel onspeelbaar)

Het spel heeft dus problemen met mijn logitech G3 (laser) muis ?

Hoewel ik dus nog niet weet of dit spel het straks ook op openSUSE goed doet, wil ik dit spel toch aanraden voor fans van de film Alien.
Er is ook een goedkope uitbreiding waarbij je als ripley en de originele bemanning uit de film, in de Nostromo de alien moet vangen.
De gezichten hebben wel een beetje een vreemde uitstraling, maar dat hebben ze best goed gedaan.
https://www.youtube.com/watch?v=as4XoRg67e4

Ik als gamer heb helaas ook windows op mijn pc, dus ik heb een uitwijk mogelijkheid.

Ik zie dat je al 't e.e.a. gedaan hebt, maar standaard wordt ICEWM al meegeleverd als terugval desktop als bijv. KDE of GNOME problemen heeft. Als je in ICEWM het spel opstart weet je in ieder geval zeker dat de Windowmanager zelf niets doet met je muis, maar dat direct aan de X server overlaat. Als ik 't me goed herinner speelde een vriend Urban Terror in ICEWM om soortgelijke redenen.

Unity is er niet voor openSUSE. Dat krijg je als open source projecten achter gesloten deuren worden uitgevoerd.

Unity is er wel voor Arch-linux
Is het niet gewoon de keuze van de gebruikers en/of makers van een distro om Unity niet toe te voegen?
Iedereen kan en mag Ubuntu downloaden en aanpassen (en daarmee ook Unity)
De nieuwste versie (Unity 8) kun je ook gewoon downloaden, om het te testen en bugs door te geven
https://unity.ubuntu.com/getinvolved/development/unity8/

On topic.
OP mijn Plasma 5 werkt Alien Isolation.
Alleen crashed het spel soms, maar dat heeft alles te maken met mijn grafische kaart (AMD)
Ik heb nu catayst drivers geïnstalleerd. ( https://lizards.opensuse.org/) maar het blijft crashen.
Heb ook Linux Mint, en zie totaal geen verschil als ik het spel daarop speel.
(Buiten de crashes (die dus door mijn kaart komen))
Ik bedoel dus dat ik geen verschil zie in prestatie van het spel als ik het op verschillende DE’s speel.

Arch is iets anders georganiseerd als openSUSE, en dat kan omdat ze alleen een rollende release hebben.
Overigens had ik voor mijn beurt gesproken, door jouw Arch opmerking toch maar even op software.opensuse.org gekeken en jawel hoor, Marguerite Su bouwt Unity pakketten :D. Dat kun je wel vergelijken met hoe sommige projecten in Arch te gebruiken zijn.

Ik ben helemaal niet zo van de distro wars, maar ben bang dat Canonical ergens het spoor van FOSS bijster geraakt is.

Tijd voor een update:

Feral heeft inmiddels het probleem wel kunnen reproduceren. :slight_smile:

En ze hebben belooft een patch uit te brengen.

Inmiddels op het steam forum een goede maar bizarre tip gehad, van een openSUSE 13.2 gebruiker.
Zet automatisch verbergen van de taakbalk uit… :open_mouth:

Voor eventueel andere met problemen, hij heeft ook andere dingen uitgezet in kde, maar bij mij stonden al vrijwel alle effecten uit. (ook ivm spellen)

Gisteren een Leap dvd gebrand, Misschien toch maar eens gnome proberen ipv kde.
Doet me een beetje denken aan een discussie op de phoronix forums.
Een kde ontwikkelaar ging in eerste instantie ons gebruikers uitleggen, dat je helemaal geen applicaties in volledig scherm moet willen draaien.

Of misschien plasma 5.

Wie weet wat de toekomst beid, met vulkan en in ieder geval gedeeltelijk een afscheid van de X server.
Ik droom alvast van het eind van Direct X. :stuck_out_tongue:

@jansteen
Er zat een amd hd5750 in me pc, nu een nvidia 750gt. Dat ging niet helemaal vrijwillig, maar mijn vertrouwen in amd op Linux, is flink gedaald.
Hoelang is steam op Linux er nu al ? De catalyst amd linux drivers verliezen echter nog steeds flink van nividia op linux. Nvidia heeft echter onder openGL vrijwel de zelfde prestaties als op windows.
(vaak zelf een heel klein beetje beter)

Toen ik dus een update zocht voor de hd5750, ben ik met lichte tegenzin terug naar nvidia gegaan.
Erg jammer dat amd zeker onder de gamers op linux, klanten kwijt raakt door hun driver problemen. Feral heeft echter belooft dat ze ook amd officieel gaan onder steunen.