Results 1 to 3 of 3

Thread: Supercool? Supercool !

Blog Entries
    13

Default Supercool? Supercool !

Ik zet deze maar even in de praathoek, ben wel benieuwd naar jullie reacties. Het heeft even een inleiding nodig, maar ik wilde jullie dit niet onthouden

Op mijn laptop draai ik Tumbleweed, naar tevredenheid. In twee installaties: één die lekker stabiel doorrolt, waar ik mijn werk in doe, een tweede waarin ik experimenteer/test. Nou werkt het bij TW zo, dat je je updates maar hoogst zelden via de Update repo voor TW krijgt ( alleen echt urgente updates/fixes/patches ), er wordt gewoon een nieuwe TW build gereleased, en daar zijn ook iso's van. Met enige regelmaat test ik zo'n iso door de tweede installatie te vervangen. Dat was eergisteren ook het geval. Ik completeer zo'n install ook zover, dat ik eigenlijk een kopie van de andere heb. Zo voeg ik Packman toe, Pipelight, en .... Bumblebee.
    Nou wil het geval dat bbswitch en bbswitch-kmp-kernel-smaak essentiële onderdelen van Bumblebee ( software om dual-graphics, Intel en NVIDIA, aan te sturen zodat je beide kunt gebruiken ) zijn, bbswitch maakt het mogelijk de NVIDIA helemaal uit te zetten als-ie niet in gebruik is en dat scheelt op mijn laptop zomaar een drie kwartier accuduur. Na installatie kwam ik er achter dat de TW image kernel 4.2.1 bevat, en de bbswitch-kmp pakketten er nog niet waren voor die kernel.
    Zoals de jullie misschien weten worden onze pakketten gebouwd via openSUSE's Open Build Service, OBS. Ik heb daar een account, ben zeker geen gevorderde gebruiker, maar dacht "Laat ik 's kijken of ik kan uitvinden wat er aan de hand is". Met wat lezen en zoeken kwam ik erachter dat in OBS het bouwen van bbswitch-kmp* geblokkeerd werd, omdat er gewacht moest worden op de voltooiing van de buildjobs voor een heleboel andere pakketten.
    In de factory mailinglist, waarin veel over TW en de komende Leap, kwam ik een post tegen mbt tot een nieuwe TW gebruiker die tegen een soortgelijk probleem aanliep met de kmp pakketten voor Virtualbox. Daarop kwam een reactie van Dominique Leuenberger ( dimstar ), met wat hints om daarvoor "ocs" te gebruiken. Even wat gelezen, ocs laat je lokaal OBS gebruiken, je eigen instance van de Build Service. Je bouwt dus pakketten op je eigen machine met behulp van OBS. Wel 's over gelezen, maar (dacht ik) nooit iets mee gedaan. Hupsakee, "zypper in ocs". "Zeker weten?", "j". Heel kort: een uurtje en twee mislukte pogingen later had ik nieuwe pakketten. Meteen de actie herhaald in de werkinstallatie, nieuwe pakketten gekopiëerd naar mijn lokale rpm map, zypper ref, zypper up en daar kwam keurig de vraag of bbswitch en bbswitch-kmp-desktop uit een andere repo mochten komen, "j", done.

Wat ik met dit verhaal wil aangeven is dat openSUSE zoveel meer is dan alleen maar de distro zelf. De openSUSE community levert met dit soort tools een enorme bijdrage aan de linux wereld. Je kunt met OBS nl. niet alleen voor openSUSE en SUSE pakketten bouwen, maar ook voor een hele lijst met andere distros. Zelfs wel één pakket dat gebouwd wordt voor al die distros, of het nou deb of rpm gebaseerd is.
    ° Appreciate my reply? Click the star and let me kow why.

° Perfection is not gonna happen. No way.

http://en.opensuse.org/User:Knurpht
    http://nl.opensuse.org/Gebruiker:Knurpht

Default Re: Supercool? Supercool !

Dat zijn nu de echt coole ontwikkelingen en mogelijkheden.
    Heb daar zelf nooit gebruik van gemaakt, ontwetendheid en het niet deskundig genoeg zijn.
    Zoals jij het beschrijft zou je zomaar je er in willen verdiepen, hier wordt je alleen maar blij van.

Heb mijn TW altijd tip top in orde altijd weer eens snuffelend aan toepassingen. Verbaas mij telkens weer dat het toch allemaal heel stabiel blijft draaien ook al maak ik regelmatig blunders en het systeem dan onderuit gaat.
    Ben dan altijd weer blij met snapper.
    AMD Athlon 64X2 dual core 4400+ openSUSE Leap 42.2
    Lenovo T440s Intel I7vPro en openSUSE Tumbleweed KDE
    Raspberry PI3 met openSUSE Leap en Raspbian
    Linux counter #241023

Default Re: Supercool? Supercool !

Supercool Knurpht.Ik ben altijd blij te lezen hoeveel je zelf kunt bereiken met openSuse. Ik heb zelf niet zoveel tijd om vanalles uit te zoeken en te proberen. Ik ben blij als t 'gewoon' werkt. Maar t is een hele geruststelling dat je alles ook zelf kan maken. Met een beetje inspanning en leeswerk. Fijn dat jij je ervaringen deelt. Ik lees dat graag. Dank daarvoor.