Page 3 of 7 FirstFirst 12345 ... LastLast
Results 21 to 30 of 69

Thread: Suse ziet mijn USB stick niet

Default Re: Suse ziet mijn USB stick niet

Laten we niet op de feiten vooruit lopen. Eerst even kijken wat eigenlijk de klacht is.

Dan gaan we proberen te mounten, met de hand (en niet met YaST, zoals je zelf zegt kan je daar de fout mee ingaan), zodat we zien wat er gebeurt.
    Henk van Velden

Blog Entries
    14

Er zijn een paar dingen nog niet aan de orde geweest:
    - Als onder Windows een stick niet "veilig verwijderd" is, kan dat er toe leiden dat linux niet goed kan aankoppelen
    - Als de stick gebruikt is als Live medium, kan het ook gebeuren (bij sommige sticks, heeft met opslag technologie te maken) dat de stick wel gezien wordt, maar niet mountable is (eigen ervaring)
    ° Appreciate my reply? Click the star and let me know why.

° Perfection is not gonna happen. No way.

https://en.opensuse.org/openSUSE:Board#Members
    http://en.opensuse.org/User:Knurpht
    http://nl.opensuse.org/Gebruiker:Knurpht

Ik dacht dat Suse mijn stick niet zag, omdat er inderdaad niets gebeurd wanneer ik hem in het USB slot steek.
    Met elke andere stick, schiet er inderdaad een notificatie uit mijn werkbalk en kan ik met mijn muisaanwijzer het aangekoppelde apparaat openen. Nu krijg ik die notificatie dus niet.
    Pas na de door jullie aangegeven handelingen, ben ik erachter gekomen dat Suse hem wel ziet, maar schijnbaar niet aankoppelen. Waarvoor dank.

Ik ben nu net wakker en reageer vanaf mijn telefoon. Ik zal later, wanneer ik weer achter mijn PC zit, de verdere door jullie geadviseerde handelingen uitvoeren.

Ik houd jullie op de hoogte!

Quote Originally Posted by Knurpht View Post
    - Als onder Windows een stick niet "veilig verwijderd" is, kan dat er toe leiden dat linux niet goed kan aankoppelen
    - Als de stick gebruikt is als Live medium, kan het ook gebeuren (bij sommige sticks, heeft met opslag technologie te maken) dat de stick wel gezien wordt, maar niet mountable is (eigen ervaring)
    Daar krijg je dus aanwijzingen voor als je die mount doet.

De stappen zijn:

1. wordt het apparaat herkend bij insteken? in dit geval: Ja
    2. leest het systeem dat het mass-storage is? in dit geval: Ja
    3. worden device files aangemaakt en zo ja welke (voor eventuele partities)? in dit geval: Ja, sdb en sdb1.
    4. zijn de partities (of het hele apparaat) mountbaar (m.a.w. zit er een file systeem op en is dat bruikbaar, al dan niet read-only)? Dat weten we nog niet.
    5. waarom reageert de desktop niet? (eventueel volgende stap als 4 wel zou werken.
    6. ....

En aangezien de melding van de OP was dat stap 1 fout ging, moesten we daar beginnen.

Ik ben er geen voorstander van om al gelijk de gok te wagen en een mogelijke oplossing voor een niet werkende stap 4 te verstrekken als de voorgaande stappen nog niet zijn bekeken. Dat is slordig en warrig werken en niemand leert er iets van.

Maar ja, velen beginnen met de laatste stap en als dat dan de oplossing is, is iedereen blij, maar weet niets.
    Henk van Velden

Quote Originally Posted by Knurpht View Post
    De stick was niet gebruikt, maar gloednieuw aangeschaft.
    Nadat ik er op Suse niks mee aan kon vangen, heb ik hem wel meegenomen naar mijn werk en in een Windows PC geplugd. Die opende wel een venster met diverse mogelijkheden.

Verder ben ik niet gekomen.

Code:
            ruben@linux-t77t:~> ls -l /dev/sd* /dev/disk/by-* | grep sdb 
    brw-rw---- 1 root disk 8, 16  1 sep 15:51 /dev/sdb
    brw-rw---- 1 root disk 8, 17  1 sep 15:51 /dev/sdb1 
    lrwxrwxrwx 1 root root  9  1 sep 15:51 scsi-0__058F -> ../../sdb
    lrwxrwxrwx 1 root root 10  1 sep 15:51 scsi-0__058F-part1 -> ../../sdb1 
    lrwxrwxrwx 1 root root  9  1 sep 15:51 scsi-1ALCOR_ALCOR -> ../../sdb
    lrwxrwxrwx 1 root root 10  1 sep 15:51 scsi-1ALCOR_ALCOR-part1 -> ../../sdb1 
    lrwxrwxrwx 1 root root  9  1 sep 15:51 scsi-24945450005080f00 -> ../../sdb
    lrwxrwxrwx 1 root root 10  1 sep 15:51 scsi-24945450005080f00-part1 -> ../../sd
    b1 
    lrwxrwxrwx 1 root root  9  1 sep 15:51 scsi-3 -> ../../sdb
    lrwxrwxrwx 1 root root  9  1 sep 15:51 scsi-3200049454505080f -> ../../sdb
    lrwxrwxrwx 1 root root 10  1 sep 15:51 scsi-3200049454505080f-part1 -> ../../sd
    b1 
    lrwxrwxrwx 1 root root 10  1 sep 15:51 scsi-3-part1 -> ../../sdb1 
    lrwxrwxrwx 1 root root  9  1 sep 15:51 scsi-S__.1.5.0.4.1.0.9.1.0.0.2.1.7.7 -> 
    ../../sdb
    lrwxrwxrwx 1 root root 10  1 sep 15:51 scsi-S__.1.5.0.4.1.0.9.1.0.0.2.1.7.7-par
    t1 -> ../../sdb1 
    lrwxrwxrwx 1 root root  9  1 sep 15:51 wwn-0x200049454505080f -> ../../sdb
    lrwxrwxrwx 1 root root 10  1 sep 15:51 wwn-0x200049454505080f-part1 -> ../../sd
    b1 
    lrwxrwxrwx 1 root root  9  1 sep 15:51 pci-0000:00:13.2-usb-0:1:1.0-scsi-0:0:0:
    0 -> ../../sdb
    lrwxrwxrwx 1 root root 10  1 sep 15:51 pci-0000:00:13.2-usb-0:1:1.0-scsi-0:0:0:
    0-part1 -> ../../sdb1 
    lrwxrwxrwx 1 root root 10  1 sep 15:51 68A1-7F95 -> ../../sdb1

Nou hij wordt dus gezien en er is één partitie /dev/sdb1.

Ook interessant dat je hem op een Windows systeem hebt geprobeerd en dat daar allerlei opties worden aangeboden. Het zou kunnen dat daar alleen opties bijzitten om er een file systeem op te zetten. Maar dat weten we niet. We doen het zonder die details.

We gaan proberen te mounten (aan te koppelen). Als root
    Code:
    mount /dev/sdb1 /mnt
    Spannend wat daaruit komt.
    Henk van Velden

Ik heb even aangekoppeld via Yast. In het rechtergedeelte van de printscreen, in het groen opgelicht, dat is hem.
    Alleen laat de device notifier hem nog steeds niet zien.

Ook nog maar even in een konsole geprobeerd.

Quote Originally Posted by Gardian_Angel View Post
    Ik heb even aangekoppeld via Yast. In het rechtergedeelte van de printscreen, in het groen opgelicht, dat is hem.
    Alleen laat de device notifier hem nog steeds niet zien.
    Hen jijj dat gedaan? Aangekoppeld op /srv (als ik het goed zie, de letterjes ziijn nogal klein). Dat lijkt mij niet verstandig. Hoe kom je op die keuze? Een willekeurig mountpoint nemen kan je systeem aardig verzieken.
    Henk van Velden

Page 3 of 7 FirstFirst 12345 ... LastLast