Suse ziet mijn USB stick niet

Beste mensen,

Ik heb een probleempje met de herkenning van onderstaande USB stick.
Suse lijkt hem namelijk niet te zien.
Met elke andere stick heb ik geen probleem en wordt gewoon aangekoppeld.

Onderstaande stick heb ik bij de Mediamarkt gekocht en wordt door Windows wel gezien, maar door Suse niet.
Ik heb trouwens de Tumbleweed versie van Suse.

http://i59.tinypic.com/122ggom.jpg

Hallo,

Aan het eind van dit verhaal staat wat je kunt doen “Als het fout gaat”. Bekijk dat eens. Post hier de uitvoer van dmesg zoals daar aangegeven zodat wij mee kunnen kijken.

Post ook de uitvoer van

lsusb

als het apparaat is aangesloten zodat we kunnen zien of het herkend wordt, en zo ja als wat.

ruben@linux-t77t:~> 1susb
If ‘1susb’ is not a typo you can use command-not-found to lookup the package th
at contains it, like this:
cnf 1susb

Beste Gardian_Angel,

De meeste grafische gebruikers omgevingen ondersteunen de zgn. kopie/plak functionaliteit. Volgens mij weet je hoe die bij jou werkt, want je hebt de uiyvoer die je kreeg hierboven in je post gezet van de terminal met kopie/plak (ik hoop niet dat je alles over hebt zitten tikken).

Maar dat werkt ook omgekeerd. Als ik je aanbeveel om

lsusb

te doen, is het handig om dat met kopie/plak in je terminal te zetten. Het voordeel is dat je geen tikfouten maakt zoals nu.

Overigens, die dmesg uitvoer zie ik ook niet.

En als extraatje, iets dat je niet automatisch kunt weten als wij het niet vertellen, als je kopie/plakt in een post, doe dat dan tussen zgn. CODE tags. Die krijg je door op de knop met het # in de werkbalk van de post editor te klikken. Je krijgt dan bijv.

henk@boven:~> lsusb
Bus 001 Device 006: ID 15a9:0004 Gemtek WUBR-177G [Ralink RT2571W]
Bus 001 Device 007: ID 0bda:0111 Realtek Semiconductor Corp. RTS5111 Card Reader Controller
Bus 002 Device 002: ID 03f0:7e04 Hewlett-Packard DeskJet F4100 Printer series
Bus 002 Device 003: ID 0461:4d0f Primax Electronics, Ltd HP Optical Mouse
Bus 003 Device 002: ID 0c45:182e Microdia 
Bus 003 Device 003: ID 03f0:0f0c Hewlett-Packard Wireless Keyboard and Optical Mouse receiver
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
henk@boven:~> 

Neem me niet kwalijk, maar dat is compleet Chinees voor mij. :wink:

Wat begrijp je niet? Alles, een stukje, zo ja dan welk stukje?

Dit bijvoorbeeld ‘Post hier de uitvoer van dmesg’.

Ik ben helemaal niet zo bekend met de commandline. Bovendien kon ik bij 13.2 nog kiezen tussen een root konsole en een gebruikers konsole. Die keuze schijn ik nu niet meer te hebben.

Ik open dus dat konsole en plak dat stukje ‘1susb’ erin en de output is zoals ik boven liet zien.

Er staat geen “1susb”, er staat “lsusb”. En als dat niet intikt, maar copy/paste gaat dat foutloos. Als je het wilt overtikken moet je het feilloos doen.

Als je geen root terminal kunt vinden, neem j een gewone en tikt

su -

En volgens mij wordt dat dmesg verhaal redelijk goed uitgelegd in de Korte uitleg die ik je heb aangeboden:

Aansluiten en detecteren

Bij aansluiten van de USB stekker gaat de Kernel uitzoeken wat voor apparaat het is. Bedenk daarbij dat de Kernel niet iets verzint. Alle gegevens komen vanuit het aangesloten apparaat. Heb je reden om hier nader na te kijken, gebruik dan

enz.

Overigens vind je bij de Korte uitleg stukjes ook iets over “Root worden in de praktijk”.

A. Ik had het commando inderaad ingevoerd met copy/paste.
B. Jouw korte uitleg zie ik nergens.
C. De kernel ziet dus blijkbaar helemaal niet, want de stick wordt niet gedetecteerd, alsof hij er niet eens in zit.
D. Commando nu uitgevoerd met su - en de uitkomst is als volgt:
linux-t77t:~ # lsusb
Bus 007 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 006 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 007: ID 058f:6387 Alcor Micro Corp. Flash Drive
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 004 Device 003: ID 046d:c315 Logitech, Inc. Classic Keyboard 200
Bus 004 Device 002: ID 046d:c050 Logitech, Inc. RX 250 Optical Mouse
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub

Nogmaals, gebruik niet allerlei andere fonts en kleurtjes voor de computer uitvoer, maar de # knop.

Uit mijn post #2 bovn:

Aan het eind van dit verhaal staat wat je kunt doen “Als het fout gaat”. Bekijk dat eens. Post hier de uitvoer van dmesg zoals daar aangegeven zodat wij mee kunnen kijken.

Inderdaad ontbreekt daar volkomen de verwijzing naar de Korte uitleg. Mijn excuses daarvoor.

Hier komt hij alsnog: https://forums.opensuse.org/showthread.php/498576-Korte-uitleg-Mounten-van-filesystemen-door-de-desktopgebruiker

Aan zo’n fototje heb je niet veel, daar staat zo goed als niets op, behalve dat hij uit China komt. In je lsusb lijst staat:

Bus 001 Device 007: ID 058f:6387 Alcor Micro Corp. Flash Drive

Zou dat hem kunnen zijn? Of is dat een ander USB apparaat waarvan je weet wat het is?

Dat is hem.

Ik heb slechts via copy/paste de uitvoer gepost. Het gaat toch om de info, niet om de kleur waarin het geschreven is?

Vergeef me alsjeblieft mensen. Doe alsjeblieft alsof ik dom ben, wat ik vergeleken bij jullie waarschijnlijk ook ben. Ik heb inderdaad de # knop op mijn toetsenbord zitten. Wanneer gebruik ik die bij het copy/pasten van tekst?

Volgens mij heb je niet alleen copy/paste gedaan, maar ook fonts gewijzigd. Is dat niet zo? Er zijn daar dingen als FONT=monospace en COLOR=#000000 toegevoegd. Hoe komen die dan daar?

En er zijn allerlei redenen voor, zoals:

  • goede scheiding tussen praattekst en computer feiten;
  • onderdrukking van allerlei website effecten zoals smileys mochten die per ongeluk in de tekst staan;
  • behoud van (kolom) layout zoals op de terminal aangemaakt;
  • nog meer.

We hebben dat echt niet voor de lol of om het extra moeilijk te maken.

Niet op je toetsenbord! In de werkbalk van de post editor. Als je een post maakt zijn er toch allerlei knoppen boven het veld waar je de tekst intikt?
In plaats van het font wijziging klik je op die # knop. Dan copy/paste je de computer tekst tussen de ] en de .

Kortom, je was voorbarig met je constatering in de titel van deze thread: Suse ziet mijn USB stick niet. openSUSE ziet de stick wel.

Maar je hebt wel een probleem omdat je kennelijk niet met het file systeem erop kunt werken.

Daarvoor moeten we zien wat er gebeurt als hij wordt aangesloten. En daarvoor hebben we die dmesg informatie nodig. Heb je de korte uitleg nu bestudeerd? Je zegt er niets over. Dat betekent dat je

  • ofwel het nog niet gelezen hebt, en dan kunnen we nog niet verder;
  • ofwel het gelezen hebt maar iets niet begrijpt of nader wilt toegelicht, maar dat heb je niet aangegeven, daar wachten we dan maar op;
  • ofwel het prima begrijpt, maar nog niets hebt gedaan en dus nog geen dmesg uitvoer kunt posten, dan kunnen we ook niet verder.

Kortom, de aktie ligt bij jou.

Ik heb het zelf nog maar weer even bestudeerd. open een terminal/console (hoeft niet als root) en doe

dmesg -w

Er verschijnen nu een aantal logging regels, niet van belang. Geeft een aantal malen Return zodat er een stukje blanke regels komt. Dat is straks makkelijk om het begin van het belangrijke stuk te vinden.

Sluit nu je apparaat aan. Er zullen regels verschijnen. Als dat stopt tik je Ctrl-C (de Ctrl toets indrukken en dan C tikken). Dan komt je propmt terug. Je kunt nu het stkj vanaf het blanke gedeelte tot het eind copy/pasten.

Sorry voor mijn late response heren. Ik draai deze week nachtdiensten en zit niet zoveel achter mijn eigen computer. Ik ben net wakker.
Ik heb het laatste stukje wat hcvv beschrijft uitgevoerd en gebruik gemaakt van de #knop, maar krijg nog steeds verschillende kleurtjes.

 2076.380204] usb 1-1: new high-speed USB device number 6 using ehci-pci  2076.502642] usb 1-1: New USB device found, idVendor=058f, idProduct=6387
 2076.502648] usb 1-1: New USB device strings: Mfr=1, Product=2, SerialNumber=
3
 2076.502650] usb 1-1: SerialNumber: 15041091002177
 2076.502933] usb-storage 1-1:1.0: USB Mass Storage device detected
 2076.503052] scsi host8: usb-storage 1-1:1.0
 2077.028643] **SFW2-INext-DROP-DEFLT IN=enp2s0 OUT= MAC=00:24:21:26:aa:83:84:9c**
:a6:79:88:70:08:00 SRC=46.165.62.103 DST=192.168.2.4 LEN=145 TOS=0x00 PREC=0x00
 TTL=118 ID=22612 PROTO=UDP SPT=48504 DPT=7881 LEN=125 
 2077.505283] scsi 8:0:0:0: Direct-Access                               8.07 P
Q: 0 ANSI: 4
 2077.507286] sd 8:0:0:0: Attached scsi generic sg2 type 0
 2077.508777] sd 8:0:0:0: [sdb] 15257600 512-byte logical blocks: (7.81 GB/7.2
7 GiB)
 2077.509897] sd 8:0:0:0: [sdb] Write Protect is off
 2077.509901] sd 8:0:0:0: [sdb] Mode Sense: 23 00 00 00
 2077.511020] sd 8:0:0:0: [sdb] Write cache: disabled, read cache: enabled, do
esn't support DPO or FUA
 2077.516404]  sdb: sdb1
 2077.520889] sd 8:0:0:0: [sdb] Attached SCSI removable disk
^C



Uiteraard verwachten wij niet dat je 24 uur per dag hieraan kunt werken. Dat kunnen wij ook niet. Alleen als je verwacht dat het dagen gaat duren voor je kunt antwoorden is het aardig als je dat even zegt. Maar van een nachtje slapen en een dagje werken (of omgekeerd) kijken we niet vreemd.

Ik kijk wel wat vreemd op van die kleurtjes, ik krijg die nooit in de terminal. Ook ontbreekt er om een of andere manier een nieuwe regel ergens. Maar zolang jij gewoon direct copy/paste van je console window in de post is het allemaal prima.

Uit het verhaal lees ik dat het apparaat (inderdaad 058f:6387) aangesloten wordt op USB bus 1. Het apparaat geeft ook door dat het “mass storage” is. Dat is heel belangrijk, want anders zal openSUSE het nooit als schijf behandelen. En uit de rest maak ik op dat het apparaat als disk sdb wordt toegevoegd aan het systeem. Ik zie ook verwijzing naar sdb1, dus naar een partitie (de enige waarschijnlijk) op de disk.

Tot zover dus alles prima in orde.

Even tussendoor: ik gebruik openSUSE 13.1 en kan een 13.2 voor testen opstarten. Ik gebruik dus geen Tumbleweed en alles wat ik zeg kan dus bij jou iets anders zijn. Ik zou normaal gesproken ook geen Tumbleweed vragen beantwoorden, maar op het Nederlandse deel weet ik niet of je dan veel antwoord krijgt als ik het niet toch probeer.

We hebben nu enige belangrijke gegevens verzameld en gaan even terug naar je eerste post. Daar zeg je “Ik heb een probleempje met de herkenning van onderstaande USB stick.
Suse lijkt hem namelijk niet te zien.”. Dat zijn dus jouw gedachten, jouw conclusie. Maar je vertelt nergens waarom je dat denkt. Bedenk dat een goede probleem beschrijving drie zaken moet bevatten: 1. wat doe je, 2. wat verwacht je dat er gebeurt, 3. wat gebeurt er in plaats daarvan.
In dit geval is 1. wel duidelijk: je stopt dat ding in de USB connector. Maar wat dacht je dat er dan gebeurt? en Wat gebeurde er dus niet of anders?
Persoonlijk, als KDE gebruiker, zou ik verwachten dat er iets uit mijn KDE paneel omhoogschiet waarin staat dat er een nieuw apparaat is en wat ik er mee wil doen. Gebeurt dat bij jou, verwacht je iets anders?
Graag antwoord hierop.

Kun je verder, met aangesloten stick het volgende doen (en posten) (hoeft niet als root):

ls -l /dev/sd* /dev/disk/by-* | grep sdb

Volgens mij moet het mounten van de stick mag nog wel gebeuren. De usb stick wordt herkend maar is nog niet gemount (aangekoppeld)
Beetje raar dat dat niet meteen gaat zodra je de stick er in de pc steekt.

Zie je in de device notifier of Dolphin ook geen bevestiging ?

Aankoppelen ( mounten) kan in YaST ( root) klik op Systeem en dan > Partionering > kijk in harde schijven of er een harde schijf met een aantal Gb van de grootte van de stick bij staat. Klik dan op wijzigen en dan weer op koppel de partitie aan geef daar een naam beginnend met /

Misschien moet je de partitie ook nog formatteren kies daar een bestandsysteem die je wilt gebruiken.

Wees wel heel voorzichtig!! Als je de verkeerde Partitie aanklikt en formatteer ben je alle informatie kwijt op die partitie.