Page 1 of 4 123 ... LastLast
Results 1 to 10 of 34

Thread: OpenSuse Tumbleweed sluit niet af bij NFS-client

Default OpenSuse Tumbleweed sluit niet af bij NFS-client

Hallo,

Ik ben nieuw in OpenSuse en heb een voor mij lastig probleem. Bij het instellen van NFS, ik wil namelijk de shares van mijn Synology server mounten, hangt OpenSuse bij het afsluiten. Zodra ik in Yast de NFS-client verwijder loopt alles weer normaal.

IN Ubuntu werkte de door mij gebruikte Fstab-regel wel prima.
    Code:
    servername:dir /mntpoint nfs rw,hard,intr 0 0
    Welke 'options' ik ook gebruik, bij het afsluiten 'hangt' OpenSuse. Misschien heb ik de juiste combinatie nog niet gevonden? Het nadeel van dit 'hangen'is dat nu al twee keer mijn systeempartitie (btrfs) corrupt is geraakt. Dit is wel op te lossen met een Live CD en Gparted, maar fijn is anders.

Is er een andere methode in OpenSuse die mijn shares via NFS mount waardoor mijn syteem niet 'hangt' bij afsluiten of is er een andere oplossing?
    Alvast bedankt voor het meedenken.

Gr,

Martin

Default Re: OpenSuse Tumbleweed sluit niet af bij NFS-client

Hallo,

Helaas ben je zo geobsedeerd door je probleem, dat je vergeten bent te beginnen met te vertellen welke versie van openSUSE je gebruikt.
    Henk van Velden

Quote Originally Posted by hcvv View Post
    Hallo,

Helaas ben je zo geobsedeerd door je probleem, dat je vergeten bent te beginnen met te vertellen welke versie van openSUSE je gebruikt.
    Ah, sorry, Laatste Tumbleweed, is dat dan 13.2? Of krijgt dit een andere versie mee?

Quote Originally Posted by kopstukken View Post
    Ah, sorry, Laatste Tumbleweed, is dat dan 13.2? Of krijgt dit een andere versie mee?
    Dat is dan zoiets als 13.2+ denk ik. Maar het is zekert van belang dat je vertelt dat je Tumbleweed gebruikt.

Ik ben geen Tumbleweed gebruiker en zal dan ook niet proberen te antwoorden.
    Henk van Velden

OK.
    Ik vraag mij af of 'Tumbleweed' het probleem is. Voor zover ik mij kan herinneren heb ik bij een eerdere poging met 13.2 hetzelfde probleem gehad. Ik zal vanavond eens OpenSuse 13.2 installeren. Kijken of ik het probleem onder 13.2 kan reproduceren.

Blog Entries
    14

Dag, hier NFS en Tumbleweed en zonder dat verschijnsel. Maar ...... wat staat er op de NFS share? Ik heb bij een klant meegemaakt dat mysql sockets niet werden vrijgegeven, en dat daardoor NFS niet kon afsluiten.

Vergelijk openSUSE maar niet teveel met Ubuntu. Canonical (zo mocht ik van 't weekend ook weer ontdekken) kiest er soms voor om dingen net even anders te doen.

Meteen daarover door: openSUSE heeft Yast. En Yast heeft zowel voor NFS-client als NFS-server prachtige configuratie modules. Gebruik die, dan weet je in ieder geval dat de syntax in de diverse configuratie bestanden goed is. Ga bij NFS alsjeblieft niet experimenteren met op het web geadverteerde "oplossingen" als locking uitzetten Nz., voor je 't weet is er dan een mismatch tussen server en client, wat bijv. voor Kontact ( met z'n databases, de mail in ~/.local ) kan zorgen voor inconsistentie.

Een heel groot probleem is 't overigens niet, immers een server die NFS draait moet altijd aan
    ° Appreciate my reply? Click the star and let me know why.

° Perfection is not gonna happen. No way.

https://en.opensuse.org/openSUSE:Board#Members
    http://en.opensuse.org/User:Knurpht
    http://nl.opensuse.org/Gebruiker:Knurpht

Quote Originally Posted by Knurpht View Post

Een heel groot probleem is 't overigens niet, immers een server die NFS draait moet altijd aan
    Oeps, ik heb gedacht dat het de clients zijn die blijven hangen.

Ik heb de eerste post nu herlezen. Volgens mij is de server Synology (wat dat ook moge zijn, maar ik interpreteer dat als: geen openSUSE). En dan staat er dat OpenSUSE (sic) 'hangt' bij afsluiten. Inderdaad een beetje vaag. Ik heb dit gelezen als: de (een? iedere) openSUSE client hangt bij shutdown (afsluiten mag dan goed Nederlands zijn, maar welke vertaling past daar in dit geval bij? Shutdown, Logout???)

Tja, we zijn allemaal geneigd om gezellige borrelpraat hier te tikken, maar wat we nodig hebben zijn droge, exacte beschrijvingen.
    Henk van Velden

Blog Entries
    14

Even een NFS share aangekoppeld op mijn laptop (Tumbleweed) via Yast - Networkservices - NFS client, en dan komt deze regel in mijn fstab:
    Code:
    192.168.178.100:/disk/Muzickx   /Muzickx        nfs     defaults 0 0
    mount geeft dan
    Code:
    192.168.178.100:/disk/Muzickx on /Muzickx type nfs4 (rw,relatime,vers=4.0,rsize=1048576,wsize=1048576,namlen=255,hard,proto=tcp,port=0,timeo=600,retrans=2,sec=sys,clientaddr=192.168.178.102,local_lock=none,addr=192.168.178.100)
    Die "defaults" kun je vinden in /etc/nfsmount.conf
    Ik heb ook even een paar keer gereboot, niks aan de hand.

Wat voor NFS versie draait de NAS overigens?

Maar ...... wat staat er op de NFS share? Ik heb bij een klant meegemaakt dat mysql sockets niet werden vrijgegeven, en dat daardoor NFS niet kon afsluiten.

Vergelijk openSUSE maar niet teveel met Ubuntu. Canonical (zo mocht ik van 't weekend ook weer ontdekken) kiest er soms voor om dingen net even anders te doen.

Meteen daarover door: openSUSE heeft Yast. En Yast heeft zowel voor NFS-client als NFS-server prachtige configuratie modules. Gebruik die, dan weet je in ieder geval dat de syntax in de diverse configuratie bestanden goed is. Ga bij NFS alsjeblieft niet experimenteren met op het web geadverteerde "oplossingen" als locking uitzetten Nz., voor je 't weet is er dan een mismatch tussen server en client, wat bijv. voor Kontact ( met z'n databases, de mail in ~/.local ) kan zorgen voor inconsistentie.

Even voor de volledigheid: op mijn laptop staat Opensuse Tumbleweed 13.2 (Gnome Shell), en daar wil ik de shares van mijn Synology nas op mounten. Dat doe ik in eerste instantie ook via YAST --> NFS-Client. Dat werkt inderdaad mooi. Na configuratie worden ook direct de shares gemount. Mountloctie is de op /server/<shares>. Er zijn meerdere gebruikers op mijn laptop die van deze shares gebruikmaken. Mijn SSd is niet al te groot dus wil ik grag dat iedereen zijn spullen netjes op de nas opslaat.

Ik stel ook verder geen eisen aan de verbinding en voor mij werkt de default setting prima.
    Code:
    192.168.1.10:/volume1    /server/<shares>    nfs    defaults 0 0
    Dat wijkt dus niet veel af van hoe jij je shares mount.

Even een NFS share aangekoppeld op mijn laptop (Tumbleweed) via Yast - Networkservices - NFS client, en dan komt deze regel in mijn fstab:
    Code:
    192.168.178.100:/disk/Muzickx   /Muzickx        nfs     defaults 0 0
    mount geeft dan
    Code:
    192.168.178.100:/disk/Muzickx on /Muzickx type nfs4 (rw,relatime,vers=4.0,rsize=1048576,wsize=1048576,namlen=255,hard,proto=tcp,port=0,timeo=600,retrans=2,sec=sys,clientaddr=192.168.178.102,local_lock=none,addr=192.168.178.100)
    Die "defaults" kun je vinden in /etc/nfsmount.conf
    Ik heb ook even een paar keer gereboot, niks aan de hand.

Wat voor NFS versie draait de NAS overigens?
    Ah, dus als ik je goed begrijp worden de 'defaults' niet bepaald door NFS4 (versie server), maar door de nfsmount.conf. In die file staat alles nog 'uitgecomment'
    Ik moet Ubuntu dus vergeten (daarom ben ik ook overgestapt naar OpenSuse), maar hoe weet ik nu welke 'options' in Opensuse werkenmet mijn server? Ik kwan meestal niet verder dan:
    Code:
    192.168.1.10:/volume1    /server/<shares>    nfs    rw,hard,intr 0 0

Blog Entries
    14

Kun je de output 's posten, tussen CODE tags (# in de opmaakbalk):
    Code:
    grep nfs /etc/fstab
    en
    Code:
    mount | grep nfs
    ?

Kopiëren de andere gebruikers alleen dingen, of heb je /home op de NAS staan? Of per gebruiker /home/gebruiker?

Page 1 of 4 123 ... LastLast