Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 21 to 30 of 34

Thread: OpenSuse Tumbleweed sluit niet af bij NFS-client

Default Re: OpenSuse Tumbleweed sluit niet af bij NFS-client

Quote Originally Posted by hcvv View Post
    Hmpf. toch niet erg bevredigend.
    Nee, dat klopt, maar alles beter dan het was. Nu ik voor het afsluiten dus 'umount' sluit openSUSE netjes af. Ik weet niet of ik dit commando ook in de 'halt.local' kan zetten zoals @knurpht eerder heeft aangegeven voor de systemctl acties. Of dat ik hier een bashscript voor moet laden voor shutdown. Maar ik heb te weinig kennis van Linux om hier gefundeerd mee aan de slag te gaan.

Als je nog ideeën hebt dan hoor ik het graag. Maar zoals ik al zei, kan ik hier prima me leven.

Code:
    pieter1602@linux-ljnv:~> mount | grep nfs
    rpc_pipefs on /var/lib/nfs/rpc_pipefs type rpc_pipefs (rw,relatime)
    192.168.1.42:/volume1/LinuxPC on /home/pieter1602/Synology type nfs4 (rw,relatime,vers=4.0,rsize=131072,wsize=131072,namlen=255,hard,proto=tcp,port=0,timeo=600,retrans=2,sec=sys,clientaddr=192.168.1.32,local_lock=none,addr=192.168.1.42)
    Gebruik ook een Synology en nu ook een tumbleweed geinstaleerd ook een nfs share.en geen problemen met afsluiten .
    Die van mij zie hierboven zat ik te vergelijken met die van jou en zie toch wel enkele verschillen,en dan valt me die clientaddr op ,geen idee verder hoe of wat maar misschien is dit wat.
    Intel(R) Core(TM) i5-2500K CPU @ 3.30GHz Systeem -Totaal aan geheugen (RAM):7,7 GiB

Quote Originally Posted by pieter1602 View Post
    Code:
    pieter1602@linux-ljnv:~> mount | grep nfs
    rpc_pipefs on /var/lib/nfs/rpc_pipefs type rpc_pipefs (rw,relatime)
    192.168.1.42:/volume1/LinuxPC on /home/pieter1602/Synology type nfs4 (rw,relatime,vers=4.0,rsize=131072,wsize=131072,namlen=255,hard,proto=tcp,port=0,timeo=600,retrans=2,sec=sys,clientaddr=192.168.1.32,local_lock=none,addr=192.168.1.42)
    Gebruik ook een Synology en nu ook een tumbleweed geinstaleerd ook een nfs share.en geen problemen met afsluiten .
    Die van mij zie hierboven zat ik te vergelijken met die van jou en zie toch wel enkele verschillen,en dan valt me die clientaddr op ,geen idee verder hoe of wat maar misschien is dit wat.
    Dat inderdaad een goeie. Daar ga ik eens induiken. Heeft jouw pc/laptop (client) een vast ip-adres? Mijn server in iedergeval wel en die bevind zich buiten de dhcp pool. Ik zal de Server-ip ook eens binnen de pool brengen. Kijken of dat wat uithaalt.

Bedankt voor je opmerking.

Bij mij gaat hier alles met DHCP.Heb best wel veel last gehad met moeizame NFS Bij de NFS instelling op de synology geef je bij de toewijzijng een IP adres op, zal dat de clientadres zijn.Zelf had ik daar eerst de server IP ingevuld en nu gewoon die van de client.
    En NFS is heel goed gaan werken toen ik de UID van de user op de PC het zelfde had gemaakt als de UID van de user op de Synology.Dat heeft echt wonderen verricht.
    Intel(R) Core(TM) i5-2500K CPU @ 3.30GHz Systeem -Totaal aan geheugen (RAM):7,7 GiB

Bij mij zijn de uid-s inderdaad niet gelijk. Die zal ik eens rechttrekken.

Ik heb meerdere gebruikers op mijn laptop die allemaal toegang moeten hebben tot de server. Mijn mountpoint is dat ook /mnt/server, en dus niet in een user home map, zoals bij jou. Nu denk ik niet dan dit het probleem is. Eerst de uid gelijktrekken.

Blog Entries
    14

Quote Originally Posted by pieter1602 View Post
    Bij mij gaat hier alles met DHCP.Heb best wel veel last gehad met moeizame NFS Bij de NFS instelling op de synology geef je bij de toewijzijng een IP adres op, zal dat de clientadres zijn.Zelf had ik daar eerst de server IP ingevuld en nu gewoon die van de client.
    En NFS is heel goed gaan werken toen ik de UID van de user op de PC het zelfde had gemaakt als de UID van de user op de Synology.Dat heeft echt wonderen verricht.
    Ik zou nooit DHCP gebruiken voor een server, tenzij die van een eigen DHCP server een IP adres krijgt dat MAC-gebonden is. Je hoeft maar één keer mee te maken dat je server opeens een ander IP krijgt, dan leer je dat wel.

Dat tweede, over UID's, zou wel eens de crux kunnen zijn. Ik heb de hele tijd het idee dat NFS ergens iets vasthoudt wat het om één of andere reden niet los kan laten, waardoor er ook niet geünmount kan worden. Zeer benieuwd.
    ° Appreciate my reply? Click the star and let me know why.

° Perfection is not gonna happen. No way.

https://en.opensuse.org/openSUSE:Board#Members
    http://en.opensuse.org/User:Knurpht
    http://nl.opensuse.org/Gebruiker:Knurpht

tenzij die van een eigen DHCP server een IP adres krijgt dat MAC-gebonden is
    Alle Ip adressen zijn MAC gebonden hier.
    En er zijn precies zo veel ip adressen in de pool als er apparaten in huis zijn.
    Ben ook wel benieuw dat van die UID heeft echt hier bij mij zo veel geholpen.

Heren, heren, geeft mij even wat tijd. Het is Pasen en met mijn schoonmoeder op bezoek niet verstandig om achter mijn laptop te kruipen . Morgenochtend heb ik even tijd. Ik ben zelf ook benieuwd of dit wat uithaald.

Nog even een aanvullende vraag aan @pieter1602 : hoe heb jij de squash ingesteld op je Synology:

1. Toewijzing aan admin: wijst de toegangsrechten toe aan rootgebruikers van de NFS-client die gelijk zijn aan de admintoegangsrechten op uw systeem.
    2. Toewijzing alle gebruikers aan admin: wijst de toegangsrechten toe aan alle gebruikers van de NFS-client die gelijk zijn aan de admintoegangsrechten op uw systeem.

Eerder hab ik namelijk '1' ingesteld. Maar als ik alle uid-s gelijk ga trekken vraag ik mij af of ik niet voor '2' moet kiezen.

Eigenlijk geen van beide die je opnoemt,hij staat op : geen toewijzing,Is toeval heb ik laten staan zoals hij stond,

En zie nu dat ik daar ook nog mee aan het experimenteren moet.

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast