Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 11 to 20 of 34

Thread: OpenSuse Tumbleweed sluit niet af bij NFS-client

Default Re: OpenSuse Tumbleweed sluit niet af bij NFS-client

Alle gebruikes maken van de zelfde shares gebruik. Op de Synology is 'squash' toegewezen aan admin.
    grep nfs /etc/fstab geeft:
    Code:
    martin@linux-v0az:~$ grep nfs /etc/fstab
    192.168.1.10:/volume1/music    /server/music    nfs    defaults 0 0 
    192.168.1.10:/volume1/homes    /server/homes    nfs    defaults 0 0 
    192.168.1.10:/volume1/public    /server/public    nfs    defaults 0 0 
    192.168.1.10:/volume1/photo    /server/photo    nfs    defaults 0 0 
    192.168.1.10:/volume1/transmission    /server/transmission    nfs    defaults 0 0

mount | grep nfs geeft:
    Code:
    martin@linux-v0az:~$ mount | grep nfs
    rpc_pipefs on /var/lib/nfs/rpc_pipefs type rpc_pipefs (rw,relatime)
    192.168.1.10:/volume1/music on /server/music type nfs (rw,relatime,vers=3,rsize=131072,wsize=131072,namlen=255,hard,proto=tcp,timeo=600,retrans=2,sec=sys,mountaddr=192.168.1.10,mountvers=3,mountport=892,mountproto=udp,local_lock=none,addr=192.168.1.10)
    192.168.1.10:/volume1/homes on /server/homes type nfs (rw,relatime,vers=3,rsize=131072,wsize=131072,namlen=255,hard,proto=tcp,timeo=600,retrans=2,sec=sys,mountaddr=192.168.1.10,mountvers=3,mountport=892,mountproto=udp,local_lock=none,addr=192.168.1.10)
    192.168.1.10:/volume1/public on /server/public type nfs (rw,relatime,vers=3,rsize=131072,wsize=131072,namlen=255,hard,proto=tcp,timeo=600,retrans=2,sec=sys,mountaddr=192.168.1.10,mountvers=3,mountport=892,mountproto=udp,local_lock=none,addr=192.168.1.10)
    192.168.1.10:/volume1/photo on /server/photo type nfs (rw,relatime,vers=3,rsize=131072,wsize=131072,namlen=255,hard,proto=tcp,timeo=600,retrans=2,sec=sys,mountaddr=192.168.1.10,mountvers=3,mountport=892,mountproto=udp,local_lock=none,addr=192.168.1.10)
    192.168.1.10:/volume1/transmission on /server/transmission type nfs (rw,relatime,vers=3,rsize=131072,wsize=131072,namlen=255,hard,proto=tcp,timeo=600,retrans=2,sec=sys,mountaddr=192.168.1.10,mountvers=3,mountport=892,mountproto=udp,local_lock=none,addr=192.168.1.10)
    NFS is versie 3 maar kan op de server ingesteld worden op versie 4.

Herinstallatie gedaan en voor de systeempartitie niet de standaard geselecteerde Btrfs gebruikt maar EXT4. Probleem lijkt daarmee opgelost. Aantal keer gestart en afgesloten, gen probleem meer! Raar!.
    EXT4 dan maar. Is dit te verklaren? In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Blog Entries
    14

Het probleem is denkelijk niet NFS, maar iets in de systemd configuratie. Wat er gebeurt is het volgende: je laptop ( kwam ik pas bij nalezen achter) gebruikt NetworkManager. Bij het opstarten laat systemd de nfs service (de client) netjes wachten tot het netwerk er is, dwz NetworkManager verbinding gemaakt heeft. Maar, als jij (of een andere gebruiker) uitlogt verbreekt NetworkManager de netwerkverbinding. Vervolgens wil systemd netjes de shares unmounten, maar de serverkant geeft geen sjoege meer. Er staan hier in de forums wel posts over dit fenomeen, maar 't zou allemaal al lang gefixt moeten zijn. Je laptop gaat trouwens wel uit, na ~15 minuten wordt e.e.a. geforceerd.

Overigens kun je op een laptop beter XFS voor root gebruiken. Mijn btrfs root ging aan gort toen de accu van mijn laptop stuk ging zonder dat ik 't merkte. Toen ik de draad los trok was 't een acute stop, en kapot btrfs. Tegenwoordig is dat met een LiveCD of -stick te repareren.

Je kunt ook nog proberen om in de eigenschappen van de netwerkverbinding aan te geven bij de Algemene instellingen dat alle gebruikers van dat netwerk gebruik mogen maken. De verbinding wordt dan volgens mij niet dicht gesmeten als je uitlogt. Ik kijk ook nog even verder naar systemd.
    ° Appreciate my reply? Click the star and let me know why.

° Perfection is not gonna happen. No way.

https://en.opensuse.org/openSUSE:Board#Members
    http://en.opensuse.org/User:Knurpht
    http://nl.opensuse.org/Gebruiker:Knurpht

Quote Originally Posted by kopstukken View Post
    Herinstallatie gedaan en voor de systeempartitie niet de standaard geselecteerde Btrfs gebruikt maar EXT4. Probleem lijkt daarmee opgelost. Aantal keer gestart en afgesloten, gen probleem meer! Raar!.
    EXT4 dan maar. Is dit te verklaren? In ieder geval bedankt voor het meedenken.
    Iets te snel geroepen, ook bij Ext4 blijft hij nu hangen.

Quote Originally Posted by Knurpht View Post
    Het probleem is denkelijk niet NFS, maar iets in de systemd configuratie. Wat er gebeurt is het volgende: je laptop ( kwam ik pas bij nalezen achter) gebruikt NetworkManager. Bij het opstarten laat systemd de nfs service (de client) netjes wachten tot het netwerk er is, dwz NetworkManager verbinding gemaakt heeft. Maar, als jij (of een andere gebruiker) uitlogt verbreekt NetworkManager de netwerkverbinding. Vervolgens wil systemd netjes de shares unmounten, maar de serverkant geeft geen sjoege meer. Er staan hier in de forums wel posts over dit fenomeen, maar 't zou allemaal al lang gefixt moeten zijn. Je laptop gaat trouwens wel uit, na ~15 minuten wordt e.e.a. geforceerd.
    Ik heb inderdaad voor ik hier kwam ook al een en ander gelezen. Inderdaad ook over systemd en autofs. Maar dat soort zaken gaan mij te ver.
    Overigens kun je op een laptop beter XFS voor root gebruiken. Mijn btrfs root ging aan gort toen de accu van mijn laptop stuk ging zonder dat ik 't merkte. Toen ik de draad los trok was 't een acute stop, en kapot btrfs. Tegenwoordig is dat met een LiveCD of -stick te repareren.
    Klopt, dt heb ik dus nu ook geregeld met btrfs door die geforceerde shutdowns. Daarom wilde ik even kijken hoe dit met ext4 ging. Maar XFS prevaleerd?
    Je kunt ook nog proberen om in de eigenschappen van de netwerkverbinding aan te geven bij de Algemene instellingen dat alle gebruikers van dat netwerk gebruik mogen maken. De verbinding wordt dan volgens mij niet dicht gesmeten als je uitlogt. Ik kijk ook nog even verder naar systemd.
    Doe ik inderdaad al standaard.

Bedankt voor het meedenken.

Blog Entries
    14

Over XFS: ik heb daar geen goede onderbouwing voor. Op één van de bijeenkomsten had ik 't over mijn accu ervaring met btrfs. Één van de aanwezige SUSE mensen met kennis van zaken op het gebied van filesystems gaf toen aan dat hij op laptops XFS voor / gebruikte. De argumenten kan ik me zo niet herinneren, maar waren voor mij zodanig dat ik na thuiskomst overgestapt ben op XFS. Nou is dat voor mij niet meer dan opnieuw installeren op een extra partitie (ik heb altijd twee installaties, één /home, zowel op laptop als server/werkstation).

Eerst maar even: ik denk niet dat het zinvol is om te gaan klooien in de systemd unit files. Een update van systemd zou dat meteen weer ongedaan maken. Eerder denk ik dat we 't moeten zoeken in een commando toevoegen in /etc/init.d/halt.local, de shutdown tegenhanger van boot.local waarin je extra dingen kunt laten starten tijdens het booten. Wat dat precies moet zijn moeten we even uitvinden

Je zou eerst het stoppen van nfs 's kunnen proberen:
    Code:
    systemctl stop nfs.service
    (als root), daarna machine uitschakelen. Als dat normaal verloopt, dus zonder hangen, dan kun je die regel 's in /etc/init.d/halt.local zetten, het systeem herstarten, dan uitschakelen en kijken of dat de remedie is.

Een ander insteek die ik tegenkwam is om de NetworkManager service van systemd te stoppen via halt.local , een gebruiker rapporteert dat het fenomeen voor hem/haar daarmee verdween:
    Code:
    systemctl stop NetworkManager.service
    daarna met Ctrl-Alt-F7 of Ctrl-Alt-F8 terug naar het login scherm en de machine uitschakelen.

Let wel, dit zijn eigenlijk geen oplossingen. Er is een dieper liggende oorzaak. Ik vraag me af of 't probleem ook bestaat met openSUSE 13.2, ik vind nl. wel posts over 13.1, en bijbehorende bugreports, maar die bugs zijn gefixed. Nou draait mijn Tumbleweed al even, dus 't zou zelfs een regressie in systemd kunnen zijn waar ik geen last van heb.

Quote Originally Posted by Knurpht View Post
    Over XFS: ik heb daar geen goede onderbouwing voor. Op één van de bijeenkomsten had ik 't over mijn accu ervaring met btrfs. Één van de aanwezige SUSE mensen met kennis van zaken op het gebied van filesystems gaf toen aan dat hij op laptops XFS voor / gebruikte. De argumenten kan ik me zo niet herinneren, maar waren voor mij zodanig dat ik na thuiskomst overgestapt ben op XFS. Nou is dat voor mij niet meer dan opnieuw installeren op een extra partitie (ik heb altijd twee installaties, één /home, zowel op laptop als server/werkstation).
    OK, Ik zal eens kijken. Ik heb ook voor /home een eigen partitie dus omschakelen is niet veel werk.

Je zou eerst het stoppen van nfs 's kunnen proberen:
    Code:
    systemctl stop nfs.service
    (als root), daarna machine uitschakelen. Als dat normaal verloopt, dus zonder hangen, dan kun je die regel 's in /etc/init.d/halt.local zetten, het systeem herstarten, dan uitschakelen en kijken of dat de remedie is.
    Dat ga ik proberen, alhoewel ik bij al wel weet dat dat gaat werken. Als ik aan fstab 'noauto' toevoeg en de shares niet aanraak, sluit hij prima af.

Een ander insteek die ik tegenkwam is om de NetworkManager service van systemd te stoppen via halt.local , een gebruiker rapporteert dat het fenomeen voor hem/haar daarmee verdween:
    Code:
    systemctl stop NetworkManager.service
    daarna met Ctrl-Alt-F7 of Ctrl-Alt-F8 terug naar het login scherm en de machine uitschakelen.
    Ga ik ook proberen.
    Let wel, dit zijn eigenlijk geen oplossingen. Er is een dieper liggende oorzaak. Ik vraag me af of 't probleem ook bestaat met openSUSE 13.2, ik vind nl. wel posts over 13.1, en bijbehorende bugreports, maar die bugs zijn gefixed. Nou draait mijn Tumbleweed al even, dus 't zou zelfs een regressie in systemd kunnen zijn waar ik geen last van heb.
    Klopt, daar heb ik ook over gelezen in deze: https://bugzilla.novell.com/show_bug.cgi?id=861489
    Lijkt dus te zijn opgelost.

Resumé: ik ga vanavond een frisse systeeminstallatie doen op XFS met openSUSE 13.2. En dan kijk is of het probleem zich ook voordoet. Ik meld me weer, hopelijk met goed nieuws :-)

Problemen zijn dan uiteindelijk vaak toch simpeler dan gedacht. Bij thuiskomst heb ik eens gekeken welke versie van systemd was geinstalleerd. Dit bleek 210 te zijn. Met 219 beschikbaar!
    Ondank dat ik een zypper dup had uitgevoerd is deze niet geupdate. Misschien iets te maken met dependencies die eerst geinstalleerd moesten worden?

Nu systemd is geupdate naar 219 wordt er netjes afgesloten. Wel raar dat deze niet in de gedownloade Tumbleweed iso zat.

Nu de boel weer opbouwen nar herinstallatie en systeempartitie aanpassen naar Xfs.

@Knurpht bedankt voor het meedenken.

Blog Entries
    14

Problemen zijn dan uiteindelijk vaak toch simpeler dan gedacht. Bij thuiskomst heb ik eens gekeken welke versie van systemd was geinstalleerd. Dit bleek 210 te zijn. Met 219 beschikbaar!
    Ondank dat ik een zypper dup had uitgevoerd is deze niet geupdate. Misschien iets te maken met dependencies die eerst geinstalleerd moesten worden?

Nu systemd is geupdate naar 219 wordt er netjes afgesloten. Wel raar dat deze niet in de gedownloade Tumbleweed iso zat.

Nu de boel weer opbouwen nar herinstallatie en systeempartitie aanpassen naar Xfs.

@Knurpht bedankt voor het meedenken.
    Mooi dat 't werkt, en zonder workarounds.

[Update]
    Na een dag weer hetzelfde probleem. Daarna de 'halt.local' opties geprobeerd maar zonder succes.
    Voor nu het ik in de fstab 'noauto,bg' toegevoegd en mount ik handmatig mocht ik dat willen en unmount is handmatig voor het afsluiten. Dat werkt prima en kan er mee leven

Dat werkt prima en kan er mee leven
    Hmpf. toch niet erg bevredigend.
    Henk van Velden

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast