Page 5 of 5 FirstFirst ... 345
Results 41 to 48 of 48

Thread: Nieuwe laptop, moeilijk kiezen - prijs of linuxondersteuning

Default Re: Nieuwe laptop, moeilijk kiezen - prijs of linuxondersteuning

Ik heb geprobeerd Tumbleweed te installeren met snapshot: openSUSE-Tumbleweed-DVD-x86_64-Snapshot20160121-Media. Helaas niet gelukt. Dit snapshot herkent de NVME-disk niet. Eerdere versies herkende de disk wel maar de wifikaart niet. De wifikaart wordt nu goed herkend en ik kan vooraf aanmelden op mijn wifinetwerk. Ik wacht op een volgend snapshot.

Qua hardwarebeleving tot nu toe: Dell heeft bios 1.1.9 uitgebracht. Ik herken geen veranderingen.
    Ook zijn diverse kernelupdates verschenen. Leap start nu iedere keer in 1 keer op. Hiervoor moest ik soms de laptop uitzetten door de aan/uitknop ingedrukt te houden en t opnieuw te proberen. Dat is dus nu over.
    Ik heb nog steeds last dat HiDPI-scaling niet goed werkt. Hoewel de instellingen DPI op 175 bij Lettertypen en screen scaling op 1,5 bij Scherm en monitor het probleem verminderd. De meeste dingen zijn leesbaar, maar niet alles. Zoals de afspeelbalk en instellingen van flashfilmpjes.
    Scaling van video werkt nog niet, daarvoor zal er een update met de i916 module moeten verschijnen. En de batterijduur is maar 4 uur, ipv de beloofde 15. Als ik t goed lees op diverse fora wordt de NVME-disk nog niet in energiezuinige stand gezet.

Verder nog steeds blij met de snelle hardware en t aanraakscherm.

Vandaag openSUSE-Tumbleweed-DVD-x86_64-Snapshot20160126-Media geprobeerd. Boot van USB lukt. Bootscherm, keuze installatie, tekst vliegt voorbij in hele kleine letters tijdens de start. Scherm wordt zwart. Installatiescherm start niet.

Ik wacht weer op t volgende snapshot.

openSUSE-Tumbleweed-DVD-x86_64-Snapshot20160130-Media geprobeerd. installatie start. SSD wordt niet herkend.

Vandaag weer een poging gedaan om Tumbleweed te installeren. met versie openSUSE-Tumbleweed-DVD-x86_64-Snapshot20160207-Media. Ik kom niet verder dan keuze van de partities. De NVME-SSD wordt niet herkend.

Ik heb ook de installatie van openSUSE-Leap-42.1-DVD-x86_64 weer eens gestart. De installatie van LEAP herkend wel de NVME-SSD.

Na 3 pogingen met opvolgende versies heb ik wat hulp of ideeën nodig. Wat maakt t verschil? Wat kan ik doen?
    Tijdens installatie een konsole benaderen levert niet veel op vanwege de kleine letters.

Blog Entries
    14

Quote Originally Posted by Max_23 View Post
    Vandaag weer een poging gedaan om Tumbleweed te installeren. met versie openSUSE-Tumbleweed-DVD-x86_64-Snapshot20160207-Media. Ik kom niet verder dan keuze van de partities. De NVME-SSD wordt niet herkend.

Ik heb ook de installatie van openSUSE-Leap-42.1-DVD-x86_64 weer eens gestart. De installatie van LEAP herkend wel de NVME-SSD.

Na 3 pogingen met opvolgende versies heb ik wat hulp of ideeën nodig. Wat maakt t verschil? Wat kan ik doen?
    Tijdens installatie een konsole benaderen levert niet veel op vanwege de kleine letters.
    En na een clean install werkt Leap ook ? Ik ben even de draad kwijt en heb 't razend druk vandaag
    ° Appreciate my reply? Click the star and let me know why.

° Perfection is not gonna happen. No way.

https://en.opensuse.org/openSUSE:Board#Members
    http://en.opensuse.org/User:Knurpht
    http://nl.opensuse.org/Gebruiker:Knurpht

Quote Originally Posted by Knurpht View Post
    En na een clean install werkt Leap ook ? Ik ben even de draad kwijt en heb 't razend druk vandaag
    Klopt. Een samenvatting:
    • LEAP werkt al vanaf begin december 2015.
    • Ondersteuning van de hardware, vooral broadcom-wifi, lukt vanaf half januari 2016 door jouw tip om KERNEL:Head toe te voegen.
    • Nieuwe kernel-updates hebben ondersteuning van hardware verder verbeterd, zoals video-kaart, slaapstand, wifi.

Ik heb dus geen haast. De Dell-laptop functioneert op een draaiende LEAP-installatie met nieuwste kernel. Ik heb vertrouwen dat de laptop werkend te krijgen is na een verse LEAP-installatie.

KDE ondersteunt de HiDPI nog niet zo goed. Ik hoop met Tumbleweed dat dit sneller wordt ondersteund. Tumbleweed installeren lukt niet, diverse snapshots geprobeerd. Ik weet niet wat het verschil in de LEAP-installer of Tumbleweed-installer is. Maar de Tumbleweed-installer ziet de NVME-SSD niet, die van LEAP wel. Omschakelen van LEAP naar Tumbleweed is bij eerdere pogingen mislukt. Op de diverse snapshots reageerde de laptop steeds verschillend.

Vandaar mijn vraag, hoe krijg ik de Tumbleweed-installatie zover dat ie de NVME-SSD ziet. Kan ik daarvoor iets instellen? Of kan ik zelfs beter een bug aanmelden dat ik kans maak op ondersteuning in een volgend snapshot?

Blog Entries
    14

Quote Originally Posted by Max_23 View Post
    Klopt. Een samenvatting:
    • LEAP werkt al vanaf begin december 2015.
    • Ondersteuning van de hardware, vooral broadcom-wifi, lukt vanaf half januari 2016 door jouw tip om KERNEL:Head toe te voegen.
    • Nieuwe kernel-updates hebben ondersteuning van hardware verder verbeterd, zoals video-kaart, slaapstand, wifi.

Ik heb dus geen haast. De Dell-laptop functioneert op een draaiende LEAP-installatie met nieuwste kernel. Ik heb vertrouwen dat de laptop werkend te krijgen is na een verse LEAP-installatie.

KDE ondersteunt de HiDPI nog niet zo goed. Ik hoop met Tumbleweed dat dit sneller wordt ondersteund. Tumbleweed installeren lukt niet, diverse snapshots geprobeerd. Ik weet niet wat het verschil in de LEAP-installer of Tumbleweed-installer is. Maar de Tumbleweed-installer ziet de NVME-SSD niet, die van LEAP wel. Omschakelen van LEAP naar Tumbleweed is bij eerdere pogingen mislukt. Op de diverse snapshots reageerde de laptop steeds verschillend.

Vandaar mijn vraag, hoe krijg ik de Tumbleweed-installatie zover dat ie de NVME-SSD ziet. Kan ik daarvoor iets instellen? Of kan ik zelfs beter een bug aanmelden dat ik kans maak op ondersteuning in een volgend snapshot?
    De kortste klap is de factory mailing list. Daar wordt de info mbt TW gepost, en ook over (vermoedens van) bugs
    Zie https://en.opensuse.org/openSUSE:Mai...s_subscription en
    http://lists.opensuse.org/
    ° Appreciate my reply? Click the star and let me know why.

° Perfection is not gonna happen. No way.

https://en.opensuse.org/openSUSE:Board#Members
    http://en.opensuse.org/User:Knurpht
    http://nl.opensuse.org/Gebruiker:Knurpht

Ik ben mij er op aan t inlezen. Ik heb wat dingen in de archives gelezen. Maar ik heb niet veel tijd en aan nieuwe dingen beginnen vereist wat voorbereiding. Ik wil nog de netiquette lezen. Maar vind wel dat hier al een antwoord nodig was.

Page 5 of 5 FirstFirst ... 345