Page 2 of 5 FirstFirst 1234 ... LastLast
Results 11 to 20 of 48

Thread: Nieuwe laptop, moeilijk kiezen - prijs of linuxondersteuning

Default Re: Nieuwe laptop, moeilijk kiezen - prijs of linuxondersteuning

Ik heb een Nederlandse leverancier gevonden met dit model: UX305FA-FB012H.

Ik heb begrepen dat het gewoon een QWERTY-toetsenbord heeft.

Ik kies de Dell. Inmiddels zijn twee versies uitgebracht met Ubuntu 14.04 SP1:
    XPS 13 i5, 8Gb, FHD, 256 GB
    XPS 13 i7, 8Gb, FHD, touchscreen, 512 GB

Rond de pasen had Dell een kortingsactie van 7%. DIe is zojuist afgelopen. Wel jammer, wil wel extra korting krijgen. Misschien toch nog even wachten op een nieuwe kortingsactie. En op vakantiegeld.

Blog Entries
    14

Quote Originally Posted by Max_23 View Post
    Ik kies de Dell. Inmiddels zijn twee versies uitgebracht met Ubuntu 14.04 SP1:
    XPS 13 i5, 8Gb, FHD, 256 GB
    XPS 13 i7, 8Gb, FHD, touchscreen, 512 GB

Rond de pasen had Dell een kortingsactie van 7%. DIe is zojuist afgelopen. Wel jammer, wil wel extra korting krijgen. Misschien toch nog even wachten op een nieuwe kortingsactie. En op vakantiegeld.
    Ben voor wederhelft aan het rondkijken ( en daarmee eigenlijk ook een beetje voor mezelf ), en heb de i5 zonder touchscreen gisteren gezien, met Ubuntu. Eigenaar heeft ook een Chromebook met touchscreen, zei daar niet mee te werken. Ik ben bang dat 't mij net zo zou vergaan. Hij was overigens zeer te spreken over het toetsenbord. We hebben even geboot van een TW-KDE-Live stickje, als een zonnetje. En 256 GB, zat toch?
    ° Appreciate my reply? Click the star and let me know why.

° Perfection is not gonna happen. No way.

https://en.opensuse.org/openSUSE:Board#Members
    http://en.opensuse.org/User:Knurpht
    http://nl.opensuse.org/Gebruiker:Knurpht

Mag ik even?

MSI levert computersystemen zonder besturingsysteem, je kan zelf alles samenstellen volgens de behoefte en de beurs.

Hopelijk heb je wat aan bovenstaande informatie.

Mvg.,
    Mauk.

Ik heb mijn keuze gemaakt. Het heeft even geduurd, bijna 9 maanden, lijkt wel een bevalling.

Het is toch een Dell XPS 13"(de CNX9305) geworden, dat is een nieuwere versie met Skylake-processor dan in maart voorgesteld. Mijn wens blijft QHD+ (voor mijn foto's) en 8 GB geheugen.
    Daarbij wil ik toch touch. En waarom touch? Omdat t kan...Ik wil zien hoe goed dat gaat komende jaren onder KDE, etc... Die laatste geen erg rationele keuze dus.

Afgelopen weekend, Black friday enzo in de V.S. had Dell een geweldige aanbieding, van €100,- korting. Afijn t scheelt toch wel. Ik ben over de prijs heengestapt omdat ik nu meer heb gespaard + een ontvangen bonus voor mijn inzet op t werk.

Dell is nog niet zo ver dat men een Developer edition klaar heeft. Met Ubuntu schijnen nog niet alle drivers beschikbaar te zijn. Daar ga ik in openSUSE vast tegen aanlopen. Maar bij Fedora lees ik al goede berichten dat 'alles' werkt.
    De levering zal nog wel even duren, tot die tijd mag ik nadenken over TW of LEAP op de laptop. Aangezien ik op mijn PC annex thuisserver een stabiele omgeving prefereer gaat mijn voorkeur uit naar LEAP. Liever alles t zelfde. Maar ja, die drivers, dan is TW misschien handiger.

Ik hou jullie op de hoogte (en aangezien dit hardware is, misschien ook in een ander topic ).

Blog Entries
    14

Ik heb mijn keuze gemaakt. Het heeft even geduurd, bijna 9 maanden, lijkt wel een bevalling.

Het is toch een Dell XPS 13"(de CNX9305) geworden, dat is een nieuwere versie met Skylake-processor dan in maart voorgesteld. Mijn wens blijft QHD+ (voor mijn foto's) en 8 GB geheugen.
    Daarbij wil ik toch touch. En waarom touch? Omdat t kan...Ik wil zien hoe goed dat gaat komende jaren onder KDE, etc... Die laatste geen erg rationele keuze dus.

Afgelopen weekend, Black friday enzo in de V.S. had Dell een geweldige aanbieding, van €100,- korting. Afijn t scheelt toch wel. Ik ben over de prijs heengestapt omdat ik nu meer heb gespaard + een ontvangen bonus voor mijn inzet op t werk.

Dell is nog niet zo ver dat men een Developer edition klaar heeft. Met Ubuntu schijnen nog niet alle drivers beschikbaar te zijn. Daar ga ik in openSUSE vast tegen aanlopen. Maar bij Fedora lees ik al goede berichten dat 'alles' werkt.
    De levering zal nog wel even duren, tot die tijd mag ik nadenken over TW of LEAP op de laptop. Aangezien ik op mijn PC annex thuisserver een stabiele omgeving prefereer gaat mijn voorkeur uit naar LEAP. Liever alles t zelfde. Maar ja, die drivers, dan is TW misschien handiger.

Ik hou jullie op de hoogte (en aangezien dit hardware is, misschien ook in een ander topic ).
    Ik moet nog sparen, maar mijn keus is inmiddels ook op de Dell gevallen. Heb twee weken geleden op zo'n ding ( modelnr. weet ik niet meer, ding is van net na de zomervakantie ) Leap geïnstalleerd en dat was een lachertje, alles OOTB werkend. Overigens zit er op dit moment ook niet zo'n enorm gat tussen de kernel die met Leap meekomt en die van TW, en worden door de openSUSE packagers ook nog 's veel kernel-patches gebackport naar de kernel die Leap gebruikt.

Ik heb de laptop binnen. Installeren gaat erg snel. Ik moest de bios wel in AHCI-mode zetten. Dat had ik wel ergens gelezen, maar was ik vergeten. Dat kostte 2 uurtjes rommelen met secure boot uit- en aanzetten, legacy boot aanzetten, etc. Daarna Leap geïnstalleerd.
    Maar dan komt t. Niet alles wordt ondersteund.

Belangrijkste is dat ik geen netwerk heb. De Broadcomdriver zit niet in kernel 4.1 van Leap en niet in Kernel 4.3 van Tumbleweed. Ik vermoed dat t die kernelversies zijn van de iso die ik heb gedownload.

Want bekijken op de laptop lukt ook niet goed. Het scherm geeft met een resolutie van 3800x1800 hele kleine lettertjes. Iets veranderden aan de resolutie, of schalen, laat het beeld heel erg flikkeren bij muisgebruik. Natuurlijk komt na een versie installatie de update van aangepaste pakketten erover heen. Maar dan moet je wel netwerk hebben.

Ik heb al heel wat zitten lezen over de broadcomkaart, een DW1820A. Vanaf kernel 4.4. zou die worden ondersteund. Wanneer kan ik een nieuwe snapshot van Tumbleweed verwachten? De huidige is van 1 december.

En anders, hoe kan ik via een usb-stick de Broadcom-ondersteuning toch toevoegen? Ik zie geen kernel-repo's meer.

Blog Entries
    14

Ik heb de laptop binnen. Installeren gaat erg snel. Ik moest de bios wel in AHCI-mode zetten. Dat had ik wel ergens gelezen, maar was ik vergeten. Dat kostte 2 uurtjes rommelen met secure boot uit- en aanzetten, legacy boot aanzetten, etc. Daarna Leap geïnstalleerd.
    Maar dan komt t. Niet alles wordt ondersteund.

Belangrijkste is dat ik geen netwerk heb. De Broadcomdriver zit niet in kernel 4.1 van Leap en niet in Kernel 4.3 van Tumbleweed. Ik vermoed dat t die kernelversies zijn van de iso die ik heb gedownload.

Want bekijken op de laptop lukt ook niet goed. Het scherm geeft met een resolutie van 3800x1800 hele kleine lettertjes. Iets veranderden aan de resolutie, of schalen, laat het beeld heel erg flikkeren bij muisgebruik. Natuurlijk komt na een versie installatie de update van aangepaste pakketten erover heen. Maar dan moet je wel netwerk hebben.

Ik heb al heel wat zitten lezen over de broadcomkaart, een DW1820A. Vanaf kernel 4.4. zou die worden ondersteund. Wanneer kan ik een nieuwe snapshot van Tumbleweed verwachten? De huidige is van 1 december.

En anders, hoe kan ik via een usb-stick de Broadcom-ondersteuning toch toevoegen? Ik zie geen kernel-repo's meer.
    Ik kan nu niet nazien of de Acer van wederhelft dezelfde broadcom heeft, maar die van haar deed 't niet ( was ook niet zichtbaar ) zonder dat het pakket kernel-firmware geïnstalleerd was. De eerste keer dat ik ook geen broadcom-wl Nz. hoefde te installeren, als ik 't me goed herinner gebruikt ze de brcmfmac driver.

Heeft 't ding geen draadverbinding?

Je kunt broadcom-wl en broadcom-wl-kmp.... op een andere machine direct bij een Packman mirror downloaden, zowel voor TW als voor Leap, en dan met de hand installeren ( met zypper ).

Quote Originally Posted by Knurpht View Post
    Ik kan nu niet nazien of de Acer van wederhelft dezelfde broadcom heeft, maar die van haar deed 't niet ( was ook niet zichtbaar ) zonder dat het pakket kernel-firmware geïnstalleerd was. De eerste keer dat ik ook geen broadcom-wl Nz. hoefde te installeren, als ik 't me goed herinner gebruikt ze de brcmfmac driver.

Heeft 't ding geen draadverbinding?

Je kunt broadcom-wl en broadcom-wl-kmp.... op een andere machine direct bij een Packman mirror downloaden, zowel voor TW als voor Leap, en dan met de hand installeren ( met zypper ).
    Klopt, het ding heeft geen draadverbinding. Daar is een extra kastje voor nodig en hoort bij de extra accessoires (DA200) en die was nog 2 weken terug nog niet te bestellen.

Packman, natuurlijk, niet aangedacht. Ga ik proberen.

Packman geprobeerd. Geen mogelijkheden voor LEAP. Wel voor Tumbleweed of 13.2.
    Dan de Tumbleweed-versie geprobeerd: "Needs kernel 4.3".

Wil wel Tumbleweed installeren, maar de iso die ik heb van opensuse.org/openSUSE:Tumbleweed_installation die stopt met een zwart scherm. Na de keuze "Installation" gaat ie niet verder. "Mediacheck" wil ook niet. Ook na 2 keer downloaden, 3 keer 'Imagewriter' geen werkend resultaat.Ook met legacy-boot, in 1280x1024-resolutie ben ik niet snel genoeg om te lezen wat er staat voordat t scherm zwart blijft.

Page 2 of 5 FirstFirst 1234 ... LastLast