Results 1 to 9 of 9

Thread: Inkomstenbelasting 2014 (NL)

Default Inkomstenbelasting 2014 (NL)

Zoals jullie waarschijnlijk weten stelt de Nederlandse Belastingdienst voor de Aangifte Inkomstenbelasting een programma terbeschikking, ook in een Linux versie.

Richard Bos is zo vriendel;ijk om dit telkens in een openSUSE repository ter beschikking te stellen. Het installeren is dan net zo makkelijk als iedere ander software pakket op openSUSE.

De versie voor de aangifte over 2014 is zojuist ter beschikking gekomen. Je vindt hem hier: https://software.opensuse.org/packag..._term=belastin
    (Klik op "Show unstable packages").

Na installatie vind je het programma als het goed is via het hoofdmenu van je desktop (in mijn KDE onder Kantoortoepassingen > Financiëel).

Als je de repo al hebt van vorige jaren is een update voldoende.

Richard, bedankt.
    Henk van Velden

Blog Entries
    14

Default Re: Inkomstenbelasting 2014 (NL)

@rbos : weer enorm bedankt.

Allen: de kracht van de openSUSE community is weer 's bewezen. Eergisteren samen met Henk erover begonnen, het bleek dat er nog iets van de kant van de belastingdienst klaargezet moest worden. Vandaag pakketten !!!
    ° Appreciate my reply? Click the star and let me know why.

° Perfection is not gonna happen. No way.

https://en.opensuse.org/openSUSE:Board#Members
    http://en.opensuse.org/User:Knurpht
    http://nl.opensuse.org/Gebruiker:Knurpht

Ik ben niet blij dat de methode is aangepast en je alleen via de browser aangifte kunt doen. De website is niet te bereiken. Het package doet volgens mij ook niet meer dan de website aanroepen. Mooi dat het package werkt, jammer van de belastingdienst voor de methode.

Ik heb vrijdag al het papieren formulier proberen te bestellen. Maar uiteraard lukt dat pas vanaf 1 maart. Oh wacht, dat is een zondag. Vanaf 2 maart.
    Want natuurlijk kun je de belastingtelefoon wel bellen, maar ze zijn gesloten. Ook voor het bestellen van een formulier, dat via een geheel computergestuurd menu verloopt.
    Belastingdienst, steeds leuker!

Ik kan je niet helemaal volgen. Hett programma waar we het hier over hebben is het aangifteprogramma waar we het al een aantal jaren mee doen.

Hoewel ik moet toegeven dat ik het voor 2014 nog niet echt heb gebruikt (alleen gekeken of het wil starten) ziet het er precies hetzelfde uit als vroeger.
    Henk van Velden

Het eerste wat mij gebeurde was dat ik werd doorverwezen naar de website van de belastingdienst. Daar stond door drukte niet bereikbaar.

@hcvv, jouw opmerking laat mij het programma nog maar eens opstarten. Dan gebeurt wat anders. Ik krijg nu de boodschap "U hebt het aangifteprogramma geopend zonder gedownloade gegevens.".
    Daarna krijg ik de vraag over mijn naam en nummer. Na invullen eerste gegevens kan ik verder. Mooi zo, dan kan ik alles op t gemak invullen en waarschijnlijk weer de uitdraai overschrijven. Want ik doe mijn aangifte nog steeds op papier insturen.
    Dank voor de tip.

Mijn verwachting is weer bijgesteld. De oude methode werkt misschien toch ook nog. Ik kon op de website van de belastingdienst nog geen verwijzing naar een downloadprogramma vinden. Alleen veel beschrijvingen van het invullen in de browser en via een app op je android- of iOS-telefoon.

Dan nog meer bewondering naar rbos. Hij heeft t programma wel gevonden!

Dat gaan naar de website is alleen om je voorgekookte gegevens op te halen. Is ook al jaren zo.

Inderdaad verwijst de Aangifte brief niet echt naar het programma. Het zegt: "Ga vanaf 1 maart naar belastingdienst.nl/aangifte (een cryptische omschrijving, als ik dat in mijn TomTom intik werkt het niet).

Het programma (pas enkele jaren in gebruik) is dus al niet meer de door de Belastingdienst meest gewaardeerde manier. Ik vind het programma wel prettig. Je kunt er steeds weer doorheen gaan tot je denkt dat alles nu wel goed is en dan in één klap versturen. En alle gegevens (ook van voorgaande jaren staan nog steeds op mijn computer (en de backups). Ik heb het gevoel dat ik bij het invullen van web-site formulieren dingen ga missen (en ik hoop dat dat geen Flash gebruikt).
    Henk van Velden

Ik vind het programma ook prettig in gebruik. Ook, zoals jij beschrijft, om voor en achteruit door de gegevens te gaan of ik écht niets heb gemist.
    Maar indienen van mijn gegevens is voor mij nog steeds overschrijven op papier. Dat lukt prima na gebruik van het programma.
    Ik vermijd het gebruik van digid. En dat lukt nog steeds. Gebruik van digid is geen (wettelijke) verplichting, ondanks dat alle overheidsorganisatie hun diensten zoveel mogelijk via digid proberen aan te bieden en je van het tegendeel proberen te overtuigen. Ik doe graag een beetje moeite om van mijn recht, op papier insturen, gebruik te maken.

Ik ben ook geen Digid vriend (wat gekraakt kan worden, wordt een keer gekraakt). Maar ja, soms ben ik koppig (net als jij), maar niet altijd.
    Henk van Velden

Die staat er ook weer op. Toch wel handig die download van Richard.
    HP Z420 Intel Xeon & Lenovo T440s Intel I7vPro
    openSUSE Tumbleweed KDE
    Raspberry PI3 met openSUSE TW en Raspbian
    Linux counter #241023