Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 13

Thread: Gnome theme

Default Gnome theme

Ik heb openSUSE 13.2 met daarop dus Gnome 3.14
    Nu wil ik een "theme" installeren.
    Ik download een theme van internet, en plaatst het in /usr/share/themes/
    Met Gnome-tweak-tool kan ik dan de boel aanpassen.
    Dat werkt uiteraard, maar nu zie ik in gnome-tweak-tool de functie : "Shell-thema"
    En die is uitgeschakeld.
    Een kleine zoektocht op internet leert mij dat ik de extentie "user themes" moet installeren.
    Helaas, als ik die extentie probeer te installeren krijg ik een error

Kent iemand dit probleem?
    Is er iets op mijn systeem wat verkeerd staat, of ligt het probleem bij de extentie?

Blog Entries
    14

Default Re: Gnome theme

Quote Originally Posted by jansteen View Post
    Ik heb openSUSE 13.2 met daarop dus Gnome 3.14
    Nu wil ik een "theme" installeren.
    Ik download een theme van internet, en plaatst het in /usr/share/themes/
    Met Gnome-tweak-tool kan ik dan de boel aanpassen.
    Dat werkt uiteraard, maar nu zie ik in gnome-tweak-tool de functie : "Shell-thema"
    En die is uitgeschakeld.
    Een kleine zoektocht op internet leert mij dat ik de extentie "user themes" moet installeren.
    Helaas, als ik die extentie probeer te installeren krijg ik een error

Kent iemand dit probleem?
    Is er iets op mijn systeem wat verkeerd staat, of ligt het probleem bij de extentie?
    Ik zou dat nooit in /usr/share/themes zetten, maar op de geëigende plek in mijn homedir. Dan blijft e.e.a. ook bestaan bij een upgrade.

Als er errors ontstaan willen we die graag zien. Ik zal één dezer dagen even kijken, misschien dat iemand anders hier wat weet.
    ° Appreciate my reply? Click the star and let me know why.

° Perfection is not gonna happen. No way.

http://en.opensuse.org/User:Knurpht
    http://nl.opensuse.org/Gebruiker:Knurpht

Dank voor de snelle antwoord.

Ik heb de Numix iconset gedownload (via openSUSE software)
    En die plaatste dus de boel in /usr/share/icons en /usr/share/theme

De error, is alleen een error op de gnome extentions site.
    (Dus normaal kun je de extensie aanzetten op de site met een schuifje, dat schuifje veranderd dan in een error)
    Heb dus geen foutmelding op mijn computer.
    Anders had ik deze hier geplaatst

Intussen heb ik gelezen dat ik gnome-shell-extensions-user-theme nodig heb, maar zypper kan die niet vinden.
    Het verklaart waarom ik een error krijg.
    Mijn systeem miste inderdaad iets.
    Ik kon wel gnome-shell-extentions-common vinden.
    Deze geïnstalleerd en nu werkt het wel.
    Dus opgelost!

BTW
    Als ik de icons en/of theme bestanden op een andere plek zet, zal ik Gnome toch op 1 of andere wijze duidelijk moeten maken waar nieuwe theme bestanden zich bevinden?
    Ook al zitten de bestanden in een homedir, bij een upgrade zal Gnome dan toch weer automatisch de iconen en thema's uit usr/share/themes gebruiken?
    (Ben een KDE gebruiker en weet dus niet zoveel van Gnome, en hoe ik de boel kan aanpassen)

Ik weet niets van Gnome of van je probleem.

Maar i.h.a. als er configuratie bestanden zijn in /usr/share (of elders in het systeem gedeelte) en het is ook mogelijk om dezelfde zaken te configureren binnen de home directory van een gebruiker, dan is dat om de gebruiker de kans te geven zijn eigen voorkeuren te configureren.

De systeem configuratie is dus geldig als de gebruiker niets doet. En iedere gebruiker kan zelf zijn voorkeuren aanmaken.

Zo is er bijv. een default wallpaper (achtergrond van je desktop), die je zelf door een eigen plaatje kan vervangen. Je vrouw merkt daar niet van en kan zelf haar eigen wallpaper instellen.

Bij een herinstallatie van (een eventueel nieuwe versie van) het product wordt uiteraard alleen het systeem gedeelte overschreven. De voorkeuren van een gebruiker blijven dus bestaan. Daarom redden we /home (door backup of door een aparte partitie) voor upgrades.
    Henk van Velden

Duidelijk.

Ik gebruik dus voornamelijk KDE, waar het zeer simpel is een iconenset te installeren en/of een thema.
    En ik merk (bv met de upgrade van 13.1 naar 13.2) dat mijn KDE instellingen (inclusief iconen) keuring zijn overgenomen door de nieuwe KDE versie.
    Dat betekend dus, dat het configuratie programma van KDE de bestanden automatisch in mijn homedir zet.

Gnome heeft niet dezelfde mogelijkheden van configuratie als KDE.
    Dus hier moet ik zelf de bestanden op de juiste plek zetten.
    Kan ik hierbij gewoon een dir aanmaken waarin ik de iconen plaats, en dan Gnome duidelijk maken waar de iconen staan?
    Ik gebruik dus Gnome-tweak-tool (geen officiële onderdeel van Gnome), maar die heeft geen optie om te zoeken naar icon en/of theme bestanden.
    Ze verschijnen pas in het programma, als ik ze in de juiste dir plaats.
    Gnome zelf heeft helemaal geen programma om het uiterlijk aan te passen (hooguit de achtergrond)

Dat betekend dus, dat het configuratie programma van KDE de bestanden automatisch in mijn homedir zet.
    Uiteraard. Waar zou het anders heen moeten? Als jij je KDE configureert, draait dat process onder jouw userid. En dat process kan dus alleeen lezen/schrijven/uitvoeren op plekken waar die userid permissies heeft. Dat is niet in systeem directories en ook niet in de spullen van je vrouw.

Probeer iets te begrijpen van Unix/Linux process en bestand eigenaarschap en permissies: https://forums.opensuse.org/showthre...tleg-Inleiding en dan speciaal de Korte uitlegs onder Algemeen ... en Mass storage: .....
    Henk van Velden

Ook weer duidelijk

Het probleem is alleen dat Gnome niet de configuratie mogelijkheden heeft als KDE.
    Dus waar KDE automatisch sommige bestanden op de homedir zet, zal ik dat bij Gnome handmatig moeten doen.
    Ik kan dus een iconset downloaden, en deze in mij homedir zetten.
    Mijn vraag is eigenlijk, hoe weet Gnome dat hij naar dat mapje moet kijken als ik andere icons wil selecteren.
    Kijkt Gnome niet automatisch naar /usr/share/icons?

Ook weer duidelijk

Het probleem is alleen dat Gnome niet de configuratie mogelijkheden heeft als KDE.
    Dus waar KDE automatisch sommige bestanden op de homedir zet, zal ik dat bij Gnome handmatig moeten doen.
    Ik kan dus een iconset downloaden, en deze in mij homedir zetten.
    Mijn vraag is eigenlijk, hoe weet Gnome dat hij naar dat mapje moet kijken als ik andere icons wil selecteren.
    Kijkt Gnome niet automatisch naar /usr/share/icons?
    Nogmaals, ik weet niets van Gnome, maar voor de rest is het simpel.

• Bestaat ~jansteen/.product/config-bestand, gebruik het.
    • Bestaat het niet gebruik dan /usr/share/product/config-bestand.

Alle bovenstaande bestandsname zijn natuurlijk fantasie, maar ik hoop dat je het begrijpt.

Ook is het mogelijk dat het bestand in ~jansteen niet gebruikt wordt in plaats van, maar tesamen met het systeem bestand. Er kunnen in het centrale bestand veel parameters staan, waarvan er dan een paar vanuit het gebruikersbestand worden overschreven.
    Ook is samenvoegen mogelijk. Bijvoorbeeld de centraal geïnstalleerde font files en de font files geïnstalleerd door de gebruiker kunnen allemaal gebruikt worden.
    Henk van Velden

Blog Entries
    15

Hi

icons -> ~/.icons
    cursor -> ~/.icons
    themes -> ~/.themes
    fonts -> ~/.fonts
    Cheers Malcolm °¿° SUSE Knowledge Partner (Linux Counter #276890)
    SUSE SLE, openSUSE Leap/Tumbleweed (x86_64) | GNOME DE
    If you find this post helpful and are logged into the web interface,
    please show your appreciation and click on the star below... Thanks!

beide bedankt voor de antwoorden.

Als je alleen maar met configuratieprogrammaatjes werkt, dan ontgaat je vaak wat ze eigenlijk doen.

het is mij nu een stuk duidelijker.

@malcolmlewis

Toen ik mijn icon bestanden in ~/.icons zetten verschenen ze inderdaad in Gnome-tweak-tool.
    Nogmaals bedankt voor de info.

Page 1 of 2 12 LastLast