Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 20

Thread: openSUSE 13.2 - Ervaringen, tips

Blog Entries
    13

Default openSUSE 13.2 - Ervaringen, tips

Dag allemaal,

openSUSE 13.2 is dus ter wereld. Voor iedereen verkrijgbaar. Post hier je ervaringen, tips voor anderen.
    - Athlon X6 3.6 GHz, 16 GB DDR3, 64 GB SSD, 3 TB of disks, GT540, openSUSE Leap 42.1
    - ASUS A73SD, Intel + GT610M Optimus, 6 GB, 2 x 120 GB SSD, openSUSE Tumbleweed+Leap

Anything that can go wrong.... will teach us

http://en.opensuse.org/User:Knurpht
    http://nl.opensuse.org/Gebruiker:Knurpht

Blog Entries
    13

Default Re: openSUSE 13.2 - Ervaringen, tips

Om meteen maar even van wal te steken:

Als je een NVIDIA Optimus laptop hebt ( met een Intel grafische kaart/chip én een NVIDIA kaart ) kun je rare fenomenen krijgen, zowel in KDE als in GNOME. De kortste klap is om ondanks alles toch de systeeminstellingen te starten en onder het kopje Scherm / Monitor te kijken, en daar het tweede (VGA) scherm uit te schakelen. Ik ben nog aan het uitzoeken in welke config bestanden dit staat, zodat ik er een bug voor kan rapporteren.

Voor het overige: KDE is KDE, maar dan nog weer wat netter, nog meer interessante en minder interessante features, en voor mij is KDE thuis, maar GNOME is sinds ik 't een jaar gebruikt heb enorm vooruit gegaan. Vlot, vloeiend, rustig, komt zeer stabiel over.

Tumbleweed, de nieuwe rolling release waarvan gisteren de iso is vrijgegeven, idem. Dit kon inderdaad wel eens een top release zijn.
    - Athlon X6 3.6 GHz, 16 GB DDR3, 64 GB SSD, 3 TB of disks, GT540, openSUSE Leap 42.1
    - ASUS A73SD, Intel + GT610M Optimus, 6 GB, 2 x 120 GB SSD, openSUSE Tumbleweed+Leap

Heb het ook in een andere draadje aangegeven, maar misschien is het hier meer op z'n plek.

Als je een systeem hebt met AMD videokaart, en je wilt niet de open-source drivers gebruiken, kun je beter nog even bij 13.1 blijven.
    De fglrx drivers zijn niet beschikbaar voor 13.2 (en/of Rolling)
    Ik persoonlijk heb het een beetje gehad met AMD maar goed, het zit nu eenmaal in mijn computer.
    Er is blijkbaar een bug bij AMD
    Voor informatie:
    https://lizards.opensuse.org/tag/fglrx/

Wat betreft Tumbleweed, deze heb ik op een laptop staan met INTEL hardware.
    Dat werkt perfect (uiteraard zal 13.2 daar ook goed op werken)
    Al met al, mijn complimenten voor het openSUSE team.

Blog Entries
    13

Quote Originally Posted by jansteen View Post
    Heb het ook in een andere draadje aangegeven, maar misschien is het hier meer op z'n plek.

Als je een systeem hebt met AMD videokaart, en je wilt niet de open-source drivers gebruiken, kun je beter nog even bij 13.1 blijven.
    De fglrx drivers zijn niet beschikbaar voor 13.2 (en/of Rolling)
    Ik persoonlijk heb het een beetje gehad met AMD maar goed, het zit nu eenmaal in mijn computer.
    Er is blijkbaar een bug bij AMD
    Voor informatie:
    https://lizards.opensuse.org/tag/fglrx/

Wat betreft Tumbleweed, deze heb ik op een laptop staan met INTEL hardware.
    Dat werkt perfect (uiteraard zal 13.2 daar ook goed op werken)
    Al met al, mijn complimenten voor het openSUSE team.
    Grappig, mijn stagiair was hier tegenaan gelopen. Werkte keurig zijn 13.1 lijstje af, horhgh geen fglrx driver. En nu is zijn vraag waar dat ding goed voor is. Zelfs Google Earth draait bij hem (ik weet even niet wat voor AMD/ATI hij heeft) op de open source driver.

Ik gebruik die computer ook voor gamen.(Steam)
    Hoewel de open source driver helemaal niet slecht is, gaat een game als "Metro" of "borderlands 2" echt niet lukken.

Vanmiddag op 2 laptops 13.2 geïnstalleerd. lijkt goed te werken. ook lekker vlot op een netbook.

1 probleempje. Installatie van Kdeconnect (widget voor Android op bureaublad) laat Plasma crashen. Continu,dus die voorlopig weer verwijderd.

Nu nog de rest uitproberen. Op mijn lijstje: 2 schermen met laptop, virtualbox, xbmc, mythtv.

Ik heb zelfs op mijn hoofdcomputer 13.2 geïnstalleerd. Helaas werkt deze versie nog niet vlekkeloos. Graag wat hulp waar ik moet zoeken om e.e.a. uit te sluiten.

Op zowel mijn netbook als mijn hoofdcomputer loopt plasma vast. Ik heb op t Engelse forum een topic gevonden wat mij leek te passen met mijn ervaring. Linkje "KDE4.14.2 Isn't stable". Mijn beide computers hebben verschillende videokaarten.

Verder blijft MariaDB melding geven dat bij starten iets verkeerd gaat: "Starting service MySQL Something went wrong". Ik heb in de log al fouten in de database gevonden. Met
    Code:
    MyIsamCheck -r -q *.MYI
    heb ik de databases kunnen repareren. In de log kan ik niet vinden waarom die melding blijft staan. De database lijkt verder wel te werken.

Positieve ervaring: Mythtv was voorheen altijd lastig installeren door de combinatie Yast en Mythtv. TVkaart in Yast instellen, Mythtv-setup gebruiken om ook van alles in te stellen.
    Maar nu ging de installatie heel vlot. Nu de database werkt, zijn de instellingen voor Mythtv nog beschikbaar. De setup past de databasetabellen aan naar een nieuwe versie voor Mythtv. Na controle andere instellingen kon ik zo maar het vragenuurtje van de Tweede kamer volgen. Snel na 2 minuutjes weer uitgezet.

Verder moet ik wennen aan de vele linkjes voor btrfs op de root-partitie. Voor de hoofdcomputer ben ik nu over op btrfs. Op de netbook was ik dat al eerder.
    Snapper geeft met Btrfs ook een uitdaging om genoeg ruimte te houden op je root-partitie van 20 Gb. Daarvoor inmiddels bij alle pc's de standaardinstellingen gewijzigd. Standaard staat 'alles' op 10 en volgens mij loopt er geen automatische Snapper cleanup. Nu heb ik met
    Code:
    snapper set-config TIMELINE_LIMIT_HOURLY=3
    snapper set-config TIMELINE_LIMIT_HOURLY=4
    hier wat minder van gemaakt.

Om te controleren er een beetje ruimte overblijft gebruik ik nu een paar van deze commando's:
    Code:
    btrfs fi show
    btrfs fi df /
    btrfs sub list /
    Respectievelijk om te kijken of de SSD genoeg ruimte heeft; of er genoeg vrije blokken zijn om nog uit te breiden en sub list om naar het aantal snapshots te kunnen kijken. Die laatste vind ik makkelijker, geeft minder tekst, dan Snapper list. Verder in Cron twee keer Snapper cleanup ingesteld, voor timeline en voor number.
    Met Btrfs heb ik leren werken door mijn telefoon van Jolla. Die heeft ruimtetekort en reboot daardoor. Jolla draait standaard geen btrfs balance. OpenSUSE doet dat wel.

Wat betreft de AMD drivers, is er een oplossing.
    (heb het zelf nog niet uitgeprobeert)
    http://forums.opensuse.org/showthrea...13-2-yet/page2

Hieronder wat ervaringen - geen problemen.
    Mijn systeem is 4 jaar oud en heeft een ouderwetse BIOS/MBR. Alle geïnstalleerde systemen zitten in logische partities.
    Intussen heb ik twee installaties van 13.2. De eerste is bedoeld om kennis te maken en van alles te proberen. Hier heb ik geen aparte /home aangemaakt, het filesysteem is ext4. Nog geen enkel probleem tegengekomen.
    De tweede installatie is bedoeld om kennis te maken met Btrfs en Xfs. Meteen al een probleem: de eerste boot, nog in het installatieproces, lukte niet. Een advies op het forum volgend heb ik toen opnieuw geïnstalleerd, maar nu met een aparte (derde) ext2 partitie voor /boot; grootte 250 MB. Dit liep probleemloos. Omdat ik voorlopig mijn 13.1 systeem blijf gebruiken heb ik dat geboot (vanuit 13.2) en toen met grub2-mkconfig en grub2-install dit systeem weer de eerste optie in het Grub menu gemaakt. Merkwaardig genoeg komt in dit Grub menu het 13.2-btrfs systeem niet voor. Het is kennelijk niet herkend door Grub2 van 13.1.
    Dit is allemaal een beetje academisch, want ik ben voorlopig niet van plan over te gaan op btrfs.
    Samengevat: zover zo goed.
    Hans Schreuder
    (openSUSE 42.1 (x86_64), KDE 5.4.3; AMD Phenom II X2 555; 4GB; SATA 400 GB)

Nog meer ervaringen:
    • Printer Canon MG6150 snel gedetecteerd.
    • Scanner Canon MG6150 ook snel gedetecteerd. Eerste test met XSane werkte prima. Later wil XSane ogenschijnlijk niet opstarten. Pas bij uitzetten van de printer wordt XSane actief. Scannen lukt niet meer.
    • Printen vanuit LibreOffice levert de halve tekst op een A4. Eerst de linkerhelft, daarna de rechterhelft. Grappig gezicht, maar wat t is snap ik niet. Instellingen, marges, printvoorbeeld, van alles bekeken. Niet direct iets zichtbaar wat t probleem oplost.
    • Printen van een PDF vanuit Okular lukt op 1 A4.
    • Owncloud 7 installatie lukt prima. Maar migreren van Owncloud 5 lukte niet. Natuurlijk heb ik een backup en heb de migratie van de ownclouddatabase door Owncloud uiteindelijk opgegeven. Owncloud 5 terug gezet. Contacten en Agenda geëxporteerd respectievelijk in .VCF en . ICS. Daarna kun je in Owncloud de .VCF weer importeren. De .ICS heb ik in Kontact geïmporteerd. Daarvoor wel eerst in de Systeeminstelling | Persoonlijke informatie | Akonadi hulpbronnenconfiguratie een nieuwe DAV groupware resource aangemaakt (en de oude owncloud verwijderd. Daarna synchroniseren had bij mij wel wat tijd nodig met 1136 items.
    • Kopete lijkt niet meer te willen verbinden met (voorheen) MSN en ICQ.
    • Mail werkte niet. Resultaten van de cron jobs kwamen niet in de systemmail. Ik ben even kwijt wat ik precies heb gedaan. Iets met rechten op de postfix. Daarna doet Mail t wel. Backups in Cron zijn nu terug te vinden in de Mail.

Page 1 of 2 12 LastLast