NVIDIA dual screens

Allen,

Ik heb een 64bit opensuse 13.1 install met een NVS300. Alle bijbehorende software uit de repositories geinstalleerd, twee monitoren (beide Acer AL1912) eraan gehangen met het idee dual screen te krijgen.
Ik krijg ook inderdaad dual screens, alleen het eerste scherm (CRT-0) heeft een resolutie van 1280x1024 en de tweede (CRT-1) een resolutie van 640x480.
Wat ik verwacht had is dat ze beide op 1280x1024 zou krijgen, of anders beide op 1280x1024 zou kunnen configureren.

Ik kom helaas bij CRT-1 niet hoger dan 640x480 (320x240 is de andere keuze :wink: )

Het is een dual boot machine (opensuse en windows 7) zodat ik het ook kon bekijken in windows. Daar lukt het wel beide schermen op 1280x1024 te krijgen (de hardware kan het dus wel aan).

Weet iemand of dit gedrag op linux een feature/te-kort-koming is of dat het toch te configureren is dat ik beide op 1280x1024 krijg.

Alvast bedankt!!

Welke desktopomgeving gebruik je? KDE heeft in Systeeminstellingen een optie om je monitor(en) in te stellen.
Kun je in ieder geval uitleggen hoe je geprobeerd hebt 't werkend te krijgen?
Voor de goede orde: ik ken de kaart niet, maar heb dit soort opstellingen zo vaak gezien, moet kunnen werken.

Dit is wat ik gedaan heb:
-) kaart in het systeem geplaatst en een volledige fresh install gedaan van 13.1-64bit met KDE als desktop
-) nvidia repositorie toegevoegd en een volledige update gedaan
-) /usr/bin/nvidia-xconfig uitgevoerd (deze maakt een xorg.conf)
-) onderdeel dat ook geïnstalleerd wordt is nvdock, hiermee kun je de kaart instellen (en zien hoe warm die is etc) [deze app is ook voorhanden als ik boot via windows, maar daar kan ik via deze app het tweede scherm de resolutie van 640x480 opkrikken naar 1280x1024]
-) deze (nvdock) geeft beide aan, een (1) op 1280x1024 en de ander op 640x480
-) in de system settings -> hardware -> display en monitor kan ik beide schermen onafhankelijk (roteren, primary/secundair, resolutie) instellen, maar de resolutie waarden zijn het zelfde als via nvdock

Tot hier: kind kan de was doen :wink:
Ik vermoed dat ik X ergens moet gaan vertellen wat de mogelijke waarden zijn voor het tweede scherm. De huidige xorg.conf ziet er als volgt uit:

arjan@arjanpc:/etc/X11> cat xorg.conf# nvidia-xconfig: X configuration file generated by nvidia-xconfig
# nvidia-xconfig:  version 340.32  (buildmeister@swio-display-x64-rhel04-01)  Tue Aug  5 21:15:33 PDT 2014


Section "ServerLayout"
    Identifier     "Layout0"
    Screen      0  "Screen0"
    InputDevice    "Keyboard0" "CoreKeyboard"
    InputDevice    "Mouse0" "CorePointer"
EndSection


Section "Files"
EndSection


Section "InputDevice"
    # generated from data in "/etc/sysconfig/mouse"
    Identifier     "Mouse0"
    Driver         "mouse"
    Option         "Protocol" "IMPS/2"
    Option         "Device" "/dev/input/mice"
    Option         "Emulate3Buttons" "yes"
    Option         "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection


Section "InputDevice"
    # generated from default
    Identifier     "Keyboard0"
    Driver         "kbd"
EndSection


Section "Monitor"
    Identifier     "Monitor0"
    VendorName     "Unknown"
    ModelName      "Unknown"
    HorizSync       28.0 - 33.0
    VertRefresh     43.0 - 72.0
    Option         "DPMS"
EndSection


Section "Device"
    Identifier     "Device0"
    Driver         "nvidia"
    VendorName     "NVIDIA Corporation"
EndSection


Section "Screen"
    Identifier     "Screen0"
    Device         "Device0"
    Monitor        "Monitor0"
    DefaultDepth    24
    SubSection     "Display"
        Depth       24
    EndSubSection
EndSection


arjan@arjanpc:/etc/X11>

Is er nog mee wat je wilt weten?

DIe /etc/xorg.conf zou wel eens in de weg kunnen zitten. Ik zie daar sowieso maar één Screen sectie.
Dit zou je 's kunnen proberen:

  • Maak je gebruiker lid van de groep “video”
  • Gooi de aangemaakte /etc/xorg.conf weg. Denk erom, dus niet de map /etc/xorg.conf.d/ , maar alleen het door nvidia-settings aangemaakte bestand /etc/xorg.conf
  • Herstart de machine
  • Kijk nu of je de resolutie via de Display module van Systemsettings wel kunt veranderen.

Weggooien van die xorg.conf dat wordt hem niet :wink:
Heb heel wat zitten googlen en zitten youtube-en en dat er slechts 1 screen is, dat klopt ook wel volgens mij. X heeft 1 screen en de kaart zorgt ervoor dat het “verdeelt” wordt over 2 fysieke schermen.

Waarom dat tweede scherm alleen maar lage resoluties heeft is voor mij een raadsel. WIe weet is dit een feature van de kaart :slight_smile:

Gevalletje 1-ste wet van de debugging: als je de fout niet vindt, kijk je verkeerd LOL

Omdat het onder windows wel werkte ben ik er vanuit gegaan dat de hardware correct werkte, echter in de log van xorg las ik dat de EDID van 1 monitor niet gelezen kon worden *&&^%$$%.
Monitoren (incl kabels) omgewisseld → nu kon de EDID van de “andere” monitor niet gelezen worden, dus monitor defect of kabel defect. Kabels omgewisseld → probleem verhuisde weer … dus kabeltje kapot.
Nieuwe kabel … als een tierelier !!!

Allen bedankt voor het meedenken!!!

Mooi. En bedankt voor 't melden.