Results 1 to 6 of 6

Thread: Terminal only probleem met proftpd

Unhappy Terminal only probleem met proftpd

Goedemiddag,

Afgelopen week heb ik een vps genomen. Hier zit opensuse 12.1 op.

Nu wilde ik hier graag proftpd op zetten zodat ik met ftp erop kan.
    Ik wil graag dat ik met de accounts kan inloggen en dat die dan in hun home folder komen.

Echter krijg ik elke keer de foutmelding dat mijn inloggegevens niet juist zouden zijn.

Ik heb al heel veel gezocht op internet en heel veel geprobeerd maar niets werkt.
    Als iemand een ander programma kent (vsftpd ook geprobeerd) of misschien een
    oplossing weet (als iemand meer info nodig heeft roep maar!) hoor ik het graag,
    zodat ik eindelijke me ftp server kan opzetten

Met vriendelijke groet,
    Jeroen van Barneveld

Default Re: Terminal only probleem met proftpd

Hallo Jeroen,

Allereerst welkom hier.

Weet je dat openSUSE 12.1 niet meer gesupport wordt? De huidige versies zijn 12.3 en 13.1. Dat betekent dat je geen veiligheidspatches meer krijgt. Het betekent ook dat anderen hier niet meer kunnen naspelen wat jij doet. Althans niet op 12.1.

Dan is je verhaal niet helemaal duidelijk. Je zegt dat je proftpd er op wilt zetten. Niet dat je dat hebt gedaan. Toch zegt je dat je probeert "in te loggen". Is dat dan met een FTP client vanaf een adersysteem? En heb je proftpd dan al op openSUSE 12.1 geïnstalleerd?

En hoe heb je het aangezet? Heb je iets aan configuratie gedaan?

Als je het geïnstalleerd hebt, waar heb je het dan vandaan? Omdat 12.1 niet meer gesupport is zijn de repos er ook niet meer.

Kortom, graag wat meer details. En bedenk dat stappen die jij misschien logisch vindt om zo te doen, voor anderen dat helemaal niet hoeven te zijn. Alles kan in Linux altijd op een hoop verschillende manieren en wij kunnen niet over je schouder meekijken.
    Henk van Velden

Bedankt voor je snelle reactie!

Zelf gebruikte ik ook altijd opensuse 13.1, maar ik heb een VPS bij een bedrijf genomen. Hierdoor kan ik geen nieuwere Suse nemen.

Ik kan kiezen uit de volgende systemen:
    CentOS 5 & 6
    Debian 6 & 7
    Fedora 17
    suse 12.1
    ubuntu 12.04

Zou ik dan misschien beter een andere versie kunnen kiezen? Ik dacht zelf dan miss aan Debian of Ubuntu...

proftpd heb ik wel gewoon uit de repo's gedownload... Maar deze werkt dus blijkbaar niet echt goed meer

Nogmaals bedankt voor uw snelle reactie!

Mvg,
    Jeroen

Ik gebruik alleen openSUSE en kan dus niet zeggen of die andere LInuxen net zo verouderd zijn.

Verde heb je wel een antwoord gegeven op één vraag die ik heb gesteld. maar niet op de rest. Als je prijs stelt op verdere hulp moet je dat wel doen. Dus nogmaals:

• Hoe heb je proftpd geïnstalleerd (YaST > Software > Software Managemnt of zypper of ....)?
    • hoe heb je het aangezet?
    • wat heb je aan configuratie gedaan?
    • hoe heb je gecontroleerd dat het aanstaat bijv. met
      Code:
      netstat -tulp | grep ftp
      ?
    • heb je van buiten gecontroleerd of de FTP poort echt bereikbaar is, bijv. met
      Code:
      telnet <ftp-systeem> 21
      , er kan tenslotte firewall blokkering zijn;
    • je zegt dat je een "foutmelding dat mijn inloggegevens niet juist zouden zijn." Dat willen we zien. Dus copy/paste van die sessie in je antwoord hier.

Overigens, al die computer uiitvoer die we willen zien, graag tussen zgn CODE tags. Je krijgt ze door op de # knop in de gereedschapsbalk van de post editor te klikken. En dan daartussen kopie/plak van de terminal van de prompt, het commando, de uitvoer en de volgende prompt. Wij zien dan precies wat jij ziet en hoeven niet op onze helderziendheid af te gaan
    Henk van Velden

Ik heb je vragen even gekopiëerd en beantwoordt.

Hopelijk heb je hier meer aan

• Hoe heb je proftpd geïnstalleerd (YaST > Software > Software Managemnt of zypper of ....)?

Ik heb dit geinstalleerd doormiddel van YAST in de terminal en dan idd Software Management.

• hoe heb je het aangezet?

met systemctl start proftpd.service

• wat heb je aan configuratie gedaan?

ServerName aangepast en AuthPAM op on gezet

• hoe heb je gecontroleerd dat het aanstaat

systemctl status proftpd.service

• heb je van buiten gecontroleerd of de FTP poort echt bereikbaar is.

Geprobeerd te connecten via internet en filezilla. Beiden gaven de onderstaande error aan.

• je zegt dat je een "foutmelding dat mijn inloggegevens niet juist zouden zijn." Dat willen we zien. Dus copy/paste van die sessie in je antwoord hier.

Code:
    Status:	Connecting to *.*.*.*:21...Status:	Connection established, waiting for welcome message...
    Response:	220 FTP server ready
    Command:	USER jeroen
    Response:	331 Password required for jeroen
    Command:	PASS **********
    Response:	530 Login incorrect.
    Error:	Critical error
    Error:	Could not connect to server

Bedankt.

Waarom heb je niet via YaST > Systeem > Servicesbeheerder gestart?
    Maar ik maak op uit:
    Code:
    220 FTP server ready
    dat het wel goed is gegaan (ik wist al niet eens meer dat 12.1 ook al via systemctl werkte).

Wat bedoel je met "Servername gezet"
    Ik zie dat je PAM gebruikt, daar weet ik helaas iets van.
    Zoals eerder gezegd, het is beter om echt te laten zien wat het systeem weet. Dus niet "ik heb dit of dat gedaan", maar copy/paste van de terminal. Van wat je doet, of toon een configuratie file met
    Code:
    cat ...
    Ik denk niet dat /etc/ftpusers hier van invloed is (als je er niets mee hebt gedaan tenminste).

Ik heb zelf proftpd niet in gebruik (ik gebruik pure-ftp), dus ik heb ook de man page niet op het systeem om grondig door te lezen.

Hm, verder nadenken. Heb je in logfiles gekeken?
    Henk van Velden

Tags for this Thread