Suse linux 13.1 blijft hangen tijdens booten

Ik heb exact hetzelfde probleem als hier wordt beschreven:

https://forums.opensuse.org/showthread.php/492199-Hangs-at-boot

Deze thread stopt zonder dat er een oplossing is gevonden.

Na de regel "Welcome to openSUSE 13.1 (Bottle) (i586) blijft er een knipperende cursor.
ik kan niets in typen, alleen maar herstarten.

Opstarten in herstel modus geeft hetzelfde resultaat.

systeem: Acer Aspire one D270
dual boot met win7
nieuwe installatie open Suse
eerste start=boot na de installatie van 13.1
grub2
KDE

Ik werk al met sinds Suse 7 met deze distributie op zowel een desktop als op een laptop: nog nooit een probleem gehad met Suse Linux, ook nog nooit op eerdere laptops.

Iemand een idee?

Ik heb die andere draad gelezen, maar als je exact hetzelfde hebt weet ik het ook niet direct.

Wel zie ik dat na de laatste suggestie van wolfi323, de OP daar niet meer is teruggekomen. Daar zou jij verder kunnen gaan.

Deze: You can take a look at systemd’s journal with “journalctl”.

Moet ik ff kijken of ik in het bestandssysteem kan kijken door te booten vanaf een live-USB stick.

We moeten proberen er achter te komen of ergens nog iets is gelogd. En aangezien wolfi323 erg goed is, zou ik proberen dat te doen.

In principe kan je de file systemen (in dit geval het root file system van het geïnstalleerde systeem, dat is dus niet hetzelfde als het / van je life systeem, soms is dat verwarrend) op het life systeem mounten. Het handigst is dan waarschijnlijk om een chroot naar het mountpoint te doen.

Even een vraagje van mij, werkt Windows 7 nog wel?

Ik heb wel eens zo’n opstart probleem gehad met een dualboot laptop. De batterij was leeg tijdens een Windows 7 sessie en die heeft de laptop toen in de slaap stand gezet (Hibernation). Toen was de hele schijf niet meer toegankelijk todat ik Windows 7 opstart en weer normaal afsloot.

Ander probleem dat ik had met een netbook is dat openSUSE Grub instaleerde op de USB stick en vervolgens niet kon starten omdat de harde schijf verwijzingen niet klopte.

Windows 7 draait zonder problemen.
Open Suse heb ik op een SD kaart geinstalleerd, vanaf een iso bestand op een USB stick, op een oud notebook (met debian en windows). Dus de Acer uit dit topic heeft geen “weet” van deze installatie…
:slight_smile:

Grub op een USB stick: da’s boeiend! Had je ff niet opgelet toen je de installatie opties bekeek?

Huh?!

Leg het nu maar even allemaal precies uit. Je zei dat het exact was zoals in die andere thread, maar daar is geen sprake van SD cards en wat je hier allemaal nog meer zegt.

Ik kan je laatste post zelfs interpreteren als dat je de installatie op een ander systeem hebt gedaan en daarna de SD card met openSUSE verplaatst naar het systeem waar je nu het probleem hebt. Ik hoop dat ik dat allemaal verkeerd begrijp.

Je begrijpt het verkeerd. lol!
Ik haakte in op de andere reply: windows 7 en GRUB op een live USB stick…

Mijn Acer netbookje is nog nooit in contact geweest met een live USB Linux stick en ook niet met een SD card met Linux.
Ik wil wel proberen om te booten vanaf “een” Linux installatie op USB om het geinstalleerde systeem, wat niet opstart, te kunnen bekijken.

Dus… op het probleem netbookje staat alleen een Suse Linux installatie, vers, directe install op de HD van de Acer, echter nog nooit geheel opgestart. Begrijp je???

Ik ga eerst eens vanaf USB opstarten met het rescue system (download van http://software.opensuse.org).
Het is verwarrend om over meerdere computers en installaties te praten in één topic, sorry daarvoor.

OK, alles in orde.

Inderdaad, dit medium is niet altijd erg goed om problemen over te brengen. Maar behalve bij je op bezoek komen weet ik ook niet veel beters.

Ik heb ook zo’n Acer gehad… Wat ik me nog weet te herrinneren is wat ik al eerder zei. Dat bootloader op de verkeerde plek werd neergezet… Dit was trouwens wel 11.4 dus misschien dat dit “probleem” nu niet meer voorkomt.

Ik zie twee opties:

  1. Probeer dit eens vanaf een live-cd -> Systeem overnemen met een LiveCD - Uitleg en werkende oplossingen - openSUSE Forums Dan repareer je Grub en heb je misschien kan dat alles werkt. Instructies voor 13.1 staan onderaan in het groen.
  2. aangezien het een nieuwe installatie is run de instalatie nog een keer vanaf een USB stick en let dan even op waar hij de bootloader neerzet. Zorg ervoor dat hij niet op de SD/Live USB terecht komt.

kijk maar eens wat je kan doen…

Grub werkt prima en opstarten van USB ga ik in elk geval doen. Eerst met “rescue” proberen, anders met een live stick zoals gezegd. Thnx allemaal voor het meedenken. Staan wel handige tips in dat stukje over opstarten live CD, trouwens!

NB: computeren als hobby defineer ik altijd: “net zolang aan goed werkend systeem klooien tot het niet meer werkt”, dan een oplossing bedenken en dan blij worden als alles weer werkt met veranderingen. Ik had ooit 14 besturingssystemen op één desktop staan (drie HD’s), waaronder BeOS, Solaris, diverse “linuxen” en “windows”.
Niet nuttig, maar wel erg leuk als ze het alle 14 doen…
Dus… op bezoek komen en oplossen, nee, dat gaan ten koste van de computer fun. Dus dat zou een bezoek worden om gezellig over PC’s te lullen met een biertje erbij.

Het is leuk als het je hobby is om the klooien, maar ik probeer stabiele systemen the creëren en te houden. Ik probeer ook mensen te helpen om dat soort systemen te krijgen. Ander doel dus.

En als iemand serieus geholpen wil worden met het systeem waar hij van afhankelijk is, bijvoorbeeld om zijn bankzaken te doen, is dat iets waarbij een goede communicatie zeer kan helpen. En dan is “face to face” en “hands on” veel beter dan dat getik hier.

Ik heb voldoende stabiele systemen, maar dat neemt niet weg dat ik mijn Open Suse Linux 13.1 aan de praat ga krijgen. Mijn ervaring met Suse Linux (maar ook met andere distro’s) is dat het superstabiel is, alleen met updates soms problemen met wireless drivers.

Inmiddels de oorzaak al gevonden van je probleem?

Daar komt ik door-de-weeks niet aan toe: werken, druk, druk. :frowning:
Dat wordt een weekend activiteit!

Even de live CD kunnen proberen…die blijft hangen op exact hetzelfde punt.
knipperende cursor zonder mogelijkheid om een commando in te voeren.
Ik kom dus helemaal niet in mijn bestandssysteem. :frowning:
Heel merkwaardig.

Nou, alternatieve oplossing: deze post vanaf mijjn netbookje met Linux Suse versie 12.3.
Maar eens een oudere versie geinstalleerd.
Half uurtje prutsen om wireless aan de gang te krijgen, maar dat werkt nu.
Het ligt dus ergens aan die 13.1 versie, want 12.3 loopt als een zonnetje.

En als je nu een online update doet naar 13.1? :slight_smile: