Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 21 to 28 of 28

Thread: nas mounten

Default Re: nas mounten

In de map Pictures van mijn Persoonlijke map staan de afbeeldingen die ikzelf vanuit opensuse er in geplaatst heb. Deze map bevat geen afbeeldingen van de NAS.

Code:
    willy@linux-thvf:~> cat /etc/fstab
    /dev/disk/by-id/ata-ST1000LM024_HN-M101MBB_S2U5J9AC910577-part6 swap    swap    defaults 0 0 
    /dev/disk/by-id/ata-ST1000LM024_HN-M101MBB_S2U5J9AC910577-part7 /       ext4    acl,user_xattr 1 1 
    /dev/disk/by-id/ata-ST1000LM024_HN-M101MBB_S2U5J9AC910577-part2 /boot/efi       vfat    umask=0002,utf8=true 0 0 
    /dev/disk/by-id/ata-ST1000LM024_HN-M101MBB_S2U5J9AC910577-part8 /home   ext4    acl,user_xattr 1 2 
    192.168.2.181:/Pictures /home/willy/Pictures    nfs     defaults 0 0 
    willy@linux-thvf:~> mount | grep home
    /dev/sda8 on /home type ext4 (rw,relatime,data=ordered)
    willy@linux-thvf:~>

Blog Entries
    14

Quote Originally Posted by adhemar View Post
    In de map Pictures van mijn Persoonlijke map staan de afbeeldingen die ikzelf vanuit opensuse er in geplaatst heb. Deze map bevat geen afbeeldingen van de NAS.

Code:
    willy@linux-thvf:~> cat /etc/fstab
    /dev/disk/by-id/ata-ST1000LM024_HN-M101MBB_S2U5J9AC910577-part6 swap    swap    defaults 0 0 
    /dev/disk/by-id/ata-ST1000LM024_HN-M101MBB_S2U5J9AC910577-part7 /       ext4    acl,user_xattr 1 1 
    /dev/disk/by-id/ata-ST1000LM024_HN-M101MBB_S2U5J9AC910577-part2 /boot/efi       vfat    umask=0002,utf8=true 0 0 
    /dev/disk/by-id/ata-ST1000LM024_HN-M101MBB_S2U5J9AC910577-part8 /home   ext4    acl,user_xattr 1 2 
    192.168.2.181:/Pictures /home/willy/Pictures    nfs     defaults 0 0 
    willy@linux-thvf:~> mount | grep home
    /dev/sda8 on /home type ext4 (rw,relatime,data=ordered)
    Het verdient aanbeveling geen bestanden in een map te zetten die je ook als koppelpunt gebruikt. Op het moment dat het aankoppelen wel werkt, zijn die bestanden niet meer zichtbaar/ te benaderen.

Maar goed, wat gebeurt er als je
    Code:
    su -c 'mount -t nfs 192.168.2.181:/Pictures /home/willy/Pictures'
    mount | grep sd
    doet ?

Het kan zijn dat de NAS alleen NFS4 wil zien, dan zou in het commando "nfs" vervangen moeten worden door "nfs4". In de NFS configuratie in Yast heb je daar ook een checkboxje voor.
    ° Appreciate my reply? Click the star and let me know why.

° Perfection is not gonna happen. No way.

http://en.opensuse.org/User:Knurpht
    http://nl.opensuse.org/Gebruiker:Knurpht

Ik begrijp niet waarom de server me niet toelaat.
    Code:
    willy@linux-thvf:~> su -c 'mount -t nfs 192.168.2.181:/Pictures /home/willy/Pictures'
    Wachtwoord:
    checkproc: Empty pid file /var/run/rpc.statd.pid for /usr/sbin/rpc.statd
    Starting rpc.statd ...start_daemon: Empty pid file /var/run/rpc.statd.pid for /usr/sbin/rpc.statd
                                                                                                done
    mount.nfs: access denied by server while mounting 192.168.2.181:/Pictures

Blog Entries
    14

Ik begrijp niet waarom de server me niet toelaat.
    Code:
    willy@linux-thvf:~> su -c 'mount -t nfs 192.168.2.181:/Pictures /home/willy/Pictures'
    Wachtwoord:
    checkproc: Empty pid file /var/run/rpc.statd.pid for /usr/sbin/rpc.statd
    Starting rpc.statd ...start_daemon: Empty pid file /var/run/rpc.statd.pid for /usr/sbin/rpc.statd
                                                                                                done
    mount.nfs: access denied by server while mounting 192.168.2.181:/Pictures
    En wat doet dit?
    Code:
    su -c 'mount -t nfs4 192.168.2.181:/Pictures /home/willy/Pictures'

Nochtans staat die map in de nas.
    Code:
    willy@linux-thvf:~> su -c 'mount -t nfs4 192.168.2.181:/Pictures /home/willy/Pictures'
    Wachtwoord:
    mount.nfs4: mounting 192.168.2.181:/Pictures failed, reason given by server: No such file or directory

Blog Entries
    14

Het lijkt erop dat er toch op de NAS iets niet goed staat. NFS werkt in principe zo, dat een NFS4 server wel met NFS3 kan praten. Heeft dat ding ook een eigen firewall? En staat de map "Pictures" daar ook op de root, d.w.z. /Pictures ?
    Kun je 's een schermschot posten van de NFS instellingen van je NAS?
    En, draait er ook een firewall op de NAS, zo ja, staan de juiste poorten open voor NFS?

Gelukt!!! Uitgerekend die ene map van Pictures had geen NFS-rechten. Ik heb nu alles zorgvuldig weer overlopen en intussen nog een paar andere mappen gekoppeld.
    De bedoeling is om alles binnenshuis te houden door middel van de nas.
    Je hebt me super geholpen. Een nas was eigenlijk al heel vreemd voor me, nog nooit met zoiets gewerkt.
    Is dit aan te raden om een bescherming tegen virussen te installeren voor opensuse, of is die beveiliging al optimaal? Het meeste is nog nieuw voor me.
    Nogmaals, bedankt.

Blog Entries
    14

Gelukt!!! Uitgerekend die ene map van Pictures had geen NFS-rechten. Ik heb nu alles zorgvuldig weer overlopen en intussen nog een paar andere mappen gekoppeld.
    De bedoeling is om alles binnenshuis te houden door middel van de nas.
    Je hebt me super geholpen. Een nas was eigenlijk al heel vreemd voor me, nog nooit met zoiets gewerkt.
    Is dit aan te raden om een bescherming tegen virussen te installeren voor opensuse, of is die beveiliging al optimaal? Het meeste is nog nieuw voor me.
    Nogmaals, bedankt.
    Niks te danken, graag gedaan. Jij de complimenten voor je doorzettingsvermogen.

Over de virusbescherming: op een openSUSE-only machine nergens voor nodig. Maar, op een NAS is dat wat anders. Daar hangt het er vanaf of er ook Windows computers verbinding maken. Als ik 't me goed heriinner kon een klant op zijn NAS ClamAV aanzetten, dé linux virusscanner, maar da's niet meer na te gaan (NAS is vervangen door een echte server).
    Er zijn ieder jaar in de komkommertijd wel weer berichten over dat 't nu toch echt gelukt is, zo'n linuxvirus, maar dan blijkt weer dat dat virus hooguit gebruiker rechten krijgt en na een herstart handmatig opstartbaar gemaakt moet worden en ook handmatig moet worden opgestart, en dan nog niks kan omdat 't geen root-permissies heeft. Ondertussen draai ik vanaf ~1998 (?) linux en heb ClamAV alleen ooit gebruikt om een harde schijf van een buurjongen schoon te krijgen, zodat die zijn PC in ieder geval weer op kon starten.

Van zichzelf zijn alle linux distros al veilig, openSUSE schijnt in een aantal zaken wat strakker in de beveiliging te zitten dan sommige andere, maar basaal zit je sowieso al heel veilig., als je regelmatig netjes update. Routers zijn vaak linuxmachientjes die ook al een eigen firewall hebben, ik kom dan ook meer problemen tegen doordat de boel standaard te goed dicht zit, dan dat alles open staat.

Page 3 of 3 FirstFirst 123