Page 1 of 4 123 ... LastLast
Results 1 to 10 of 40

Thread: Hoe delete ik bestaande partities op /dev/sda

Angry Hoe delete ik bestaande partities op /dev/sda

Mijn huidige hardware ingredienten zijn:
    - OpenSuse v12.1 bootable live cdrom (waar ik van opstart)
    - Internet IDE 160 GB harddisk met de volgende reeds partities:

Disk /dev/sda: 160.0 GB, 160041885696 bytes
    255 heads, 63 sectors/track, 19457 cylinders, total 312581808 sectors
    Units = sectors of 1 * 512 = 512 bytes
    Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
    I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
    Disk identifier: 0x89e189e1

Device Boot Start End Blocks Id System
    /dev/sda1 * 63 156296384 78148161 7 HPFS/NTFS/exFAT
    /dev/sda2 156296385 312576704 78140160 f W95 Ext'd (LBA)
    /dev/sda5 156296448 294150149 68926851 7 HPFS/NTFS/exFAT
    /dev/sda6 294150213 312576704 9213246 b W95 FAT32

Ik heb op internet een tutorial opgezocht, die me laat zien hoe ik partities kan deleten met Fdisk
    http://www.cyberciti.biz/faq/linux-h...fdisk-command/

Mijn stappen zijn de volgende:
    1. start commandline console
    2. SU naar root
    3. fdisk -l (laat bovenstaande lijstje zien)
    4. fdisk /dev/sda
    5. command: d
    partition number (1-6): 6

6. command: p
    Device Boot Start End Blocks Id System
    /dev/sda1 * 63 156296384 78148161 7 HPFS/NTFS/exFAT
    /dev/sda2 156296385 312576704 78140160 f W95 Ext'd (LBA)
    /dev/sda5 156296448 294150149 68926851 7 HPFS/NTFS/exFAT
    PARTITIE 6 IS NU VERDWENEN

7. command: w
    > The partition table has been altered!
    > Calling ioctl() to re-read partition table.

8. commandline prompt komt weer in beeld

Na "shutdown" en stroom eraf (cold reboot) en na het verschijnt de desktop weer
    Ik open het commandiline window, doe SU en voer het fdisk /dev/sda
    en de partition(6) STAAT ER NOG STEEDS!!!!

QUESTION:

- What am I doing wrong, what step am I missing?
    - How can i delete the partitions from my harddisk?

Thanks for your suggestions, hint, tips and tricks

Blog Entries
    14

Default Re: Hoe delete ik bestaande partities op /dev/sda

Ten eerste: kun je output tussen CODE tags plaatsen, de # in de editor?
    Dan: ik zie dat 't allemaal "Windows" partities betreft, meestal ontstaan dit soort fenomenen omdat het bestandssysteem op de partitie fouten bevat, bijv. door niet goed afsluiten van Windows. In dat geval kun je beter vanuit WIndows de partitie verwijderen. Als je dit met Yast (kan gewoon vanaf de live CD) probeert, wat voor foutmelding krijg je dan?
    Als het doel is om de hele schijf leeg te maken, kan dat, maar het commando daarvoor zet ik niet zomaar plompverloren hier middenin een post.
    ° Appreciate my reply? Click the star and let me know why.

° Perfection is not gonna happen. No way.

https://en.opensuse.org/openSUSE:Board#Members
    http://en.opensuse.org/User:Knurpht
    http://nl.opensuse.org/Gebruiker:Knurpht

Hoewel ik niet kan verklaren waarom partitie 6 niet "weg" is, ben ik het niet met Knurpht eens.
    fdisk kijkt echt niet naar wat er op een partitie staat. Dus ook niet of dat een Windows file system is dat al dan niet goed is afgesloten.

Overigens, Knurpht wil je het commando niet zo open en bloot geven (zal ik ook niet doen, als je het wilt weten vraag dan of één van ons dat in een PM aan je stuurt), maar een alternatief is een commando van fdisk. De omschrijving is:
    Code:
    create a new empty DOS partition table
    Dat is vlugger dan achter elkaar 6, 5,4 ,3 ,2,1 verwijderen.

Overigens is dat uitzetten en stroom eraf halen nergens voor nodig. De partitie tabel is gewoon een stukje data op de schijf en een shutdown moet alles uit de cache daar gewoon opschrijven.
    Henk van Velden

Quote Originally Posted by Knurpht View Post
    Ten eerste: kun je output tussen CODE tags plaatsen, de # in de editor?
    Code:
    Bedoel je deze? gevonden, thanks!
    Dan: ik zie dat 't allemaal "Windows" partities betreft, meestal ontstaan dit soort fenomenen omdat het bestandssysteem op de partitie fouten bevat, bijv. door niet goed afsluiten van Windows.
    Klopt er staan allerhande windows XP, Vista bestanden op, dat kon ik wel zien via de Open Suse Dolphine filemanager. Echter toen ik een bestand, map wi de weggooien.. liep het vast en moest ik een cold-reboot doen.

In dat geval kun je beter vanuit WIndows de partitie verwijderen.
    Is niet mogelijk want deze harddisk is mij "als nieuw" verkocht door een computer winkel. . en is blijkbaar uit een oude Windows computer gehaald.
    Ik moet 'm dus gewoon compleet wissen via Linuxtools en opniew parititioneren om 'm te kunnen gaan gebruiken voor Open Suse installatie.

Als je dit met Yast (kan gewoon vanaf de live CD) probeert, wat voor foutmelding krijg je dan?
    Nog niet geprobeerd, thanks voor de tip!

Als het doel is om de hele schijf leeg te maken, kan dat, maar het commando daarvoor zet ik niet zomaar plompverloren hier middenin een post.
    Klopt dat is ook het uiteindelijke doel, gewoon schijf wissen, herparitioneren en formateren om Open Suse erop te zetten zodat ik kan werken vanf harddisk

VRAAG:
    is er ook een tool waarmee ik de integriteit kan checken van de harddisk (soor linux equivalent van het msdos chkdsk.exe?)

The story continues.

1. Yast tip opgevolgd en via Expert Partitioner alle /dev/sda parties verwijderd (zie hieronder)

OPMERKING: Het (verwerken) duurde overigs vrij lang ~ 5 minuten per partitie..
    Dat vond ik wel vreemd. Echter kwam dit overeen met wat ik al - via de commandline - had meegemaakt!

2. Na een Suse shut-down, power off, power on , boot into Suse opende ik weer Yast-> Expert Partition and guess what?

3. De "weggegooide" partities stonden er nog steeds.. (overeenkomstig mijn commandline ervaring!)
    Ra ra wat is hier aan de hand? Communiceert
    - Open Suse Linux niet goed met mijn harddisk
    - Zit er een fout in de bios?

4. Via Yast -> [Hardware Information] komt perfect alle harddisk data boven water!

Probeer het volgende eens.
    Als je de live-KDE-cd hebt opgestart dan krijg je uiteindelijk een KDE scherm. Linksboven staat een pictogram met Install eronder. Klik op dat pictogram en doe de installatie tot het scherm met Suggested Partioning. Kies daar Create Partition Setup... Kies daarna 1:, dus niet Custom partitioning (for experts). Kies daarna Use Entire Hard Disk. Daarna zal het systeem met een voorstel komen waar je in eerste instantie mee akkoord kan gaan, maar je kunt later ook nog wijzigingen aanbrengen. Tot dan toe is er nog niets op de schijf gewijzigd, dat zal pas het geval zijn als je akkoord gaat in het venster waar gevraagd wordt of je echt de installatie wilt uitvoeren.

Als je je eigen manier nog eens doet, maak dan ook nieuwe partities aan. Als je dat niet doet zou het kunnen dat er niets verandert.

Blog Entries
    14

DOE ONDERSTAANDE NOOIT ALS JE NIET ZEKER WEET DAT EEN SCHIJF LEEG, HELEMAAL LEEG, MAG. BIJ ONZEKERHEID NOOIT UITVOEREN.

@Ronald: hiermee moet de schijf na wat dan ook leeg zijn, dwz geen partities, anders is er echt iets met de schijf aan de hand:

Start op van de Live CD
    Open een terminal venster en "wordt root":
    Code:
    su
    , de Live CD heeft geen root wachtwoord.

Nu schrijven we allemaal nullen weg naar het eerste stuk van de schijf:
    Code:
    dd if=/dev/zero of=/dev/sda count=100000
    ° Appreciate my reply? Click the star and let me know why.

° Perfection is not gonna happen. No way.

https://en.opensuse.org/openSUSE:Board#Members
    http://en.opensuse.org/User:Knurpht
    http://nl.opensuse.org/Gebruiker:Knurpht

Quote Originally Posted by fdekruijf View Post
    Probeer het volgende eens. Als je de live-KDE-cd hebt opgestart dan krijg je uiteindelijk een KDE scherm. Linksboven staat een pictogram met Install eronder. Klik op dat pictogram en doe de installatie tot het scherm met Suggested Partioning. Kies daar Create Partition Setup... Kies daarna 1:, dus niet Custom partitioning (for experts). Kies daarna Use Entire Hard Disk. Daarna zal het systeem met een voorstel komen waar je in eerste instantie mee akkoord kan gaan, maar je kunt later ook nog wijzigingen aanbrengen. Tot dan toe is er nog niets op de schijf gewijzigd, dat zal pas het geval zijn als je akkoord gaat in het venster waar gevraagd wordt of je echt de installatie wilt uitvoeren.
    Als je je eigen manier nog eens doet, maak dan ook nieuwe partities aan. Als je dat niet doet zou het kunnen dat er niets verandert.
    Hallo fdekuijf, dank je wel voor je suggesties!
    Ik heb net je idee uitgevoerd zoals voorgesteld:
    1. Power off, power on -> boot vanaf Open Suse Live t/m KFD desktop -> click op [Install] icoon op de KDE desktop:
    >> Setprogramma blijft hangen, na 1e scherm [licentie], krijgt een soort freeze-up, wachtende cursor en gaat niet meer verder (anders dan power off)

Zelf heb ik het volgende geprobeerd daarna:
    1. Power off, power on -> boot vanaf Open Suse Live totaan het menu -> kies daar al mogelijke [Installation] (i.p.v. run live cdrom to KDE desktop)
    >> Setprogramma blijft hangen, na 1e scherm [licentie], krijgt een soort freeze-up, wachtende cursor en gaat niet meer verder (anders dan power off)

Ik KOM dus niet eens toe aan het [Create Partition] scherm waar ik jouw keuzens kan invoeren..
    Op beide manieren (met of zonder KDE desktop ertussen) blijft het onderliggende installatie programma HANGEN nadat ik op [next] druk in het 1e scherm [licentie]

3. Andere mogelijkheid dir ik heb uitgeprobeerd (met een Knoppix 4.x en een Knoppix 5.0 Live Cdrom)!
    Ik heb alle aangevoerde mogelijkheden hiermee herhaalt
    - Commandline window openen + SU-en
    - Via Fdisk -L + FDISK /dev/sda en dan alle zichtbare parities weggooien (1-6), verandering wegschrijven en rebooten
    Geeft hetzelfde resultaat. partitie tabel laat zich niet verwijderen en is na (cold) reboot weer gewoon zoals voorheen?

4. Vragen
    - Wat gaat er nu mis? Is mijn harddisk WRITE protect geworden (door een undocumented instelling) door bijv ingebouwde FAT-protectie op moederbord, antivirus maatregelen in Bios?
    - Moet ik in de BIOS van mijn moederboard zaken veranderen zodat de Partitietabel wel gedelete KAN worden?

DOE ONDERSTAANDE NOOIT ALS JE NIET ZEKER WEET DAT EEN SCHIJF LEEG, HELEMAAL LEEG, MAG. BIJ ONZEKERHEID NOOIT UITVOEREN.
    @Ronald: hiermee moet de schijf na wat dan ook leeg zijn, dwz geen partities, anders is er echt iets met de schijf aan de hand: Start op van de Live CD
    Open een terminal venster en "wordt root":
    Code:
    su
    , de Live CD heeft geen root wachtwoord.
    Nu schrijven we allemaal nullen weg naar het eerste stuk van de schijf:

Code:
    dd if=/dev/zero of=/dev/sda count=100000
    Hallo Knurpht.. Ik heb je instructies exact zo uitgevoerd als je opgaf, hieronder staat het resultaat:
    Code:
    fdisk -L

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
    /dev/sda1   *          63   156296384    78148161    7  HPFS/NTFS/exFAT
    /dev/sda2       156296385   312576704    78140160    f  W95 Ext'd (LBA)
    /dev/sda5       156296448   294150149    68926851    7  HPFS/NTFS/exFAT
    /dev/sda6       294150213   312576704     9213246    b  W95 FAT32

linux:/home/linux # dd if=/dev/zero of=/dev/sda1 count=100000
    dd: writing to ‘/dev/sda1’: Input/output error                                  
    31251+0 records in                                                              
    31250+0 records out                                                             
    16000000 bytes (16 MB) copied, 312.986 s, 51.1 kB/s                             
    linux:/home/linux #
    ==================================================================================
    Effu hardop brainstormen:
    Ik krijg het gevoel alsof er - in de BIOS - iets zit (bijv ingebakken antivirus / bootsector bescherming) want niet toestaat dat een operating system (of virus) de HD-Parttion Tables aanpast.. kan dat? Ik heb het nog niet gevonden maar heb er wel van gehoord dat er dergelijke moederboard features ingebakken kunnen zitten in bios (of moederboard zelf)

Moederboard (4 weken oud, nieuw gekocht) is MSI-G41M-P33 Combo
    Harddisk_IDE:
    - Word tijdens Bios Power Up fase door goed herkend! (type en ide-kanaal)
    - Zit aangesloten via op IDE connector met flatcable-to-motherboard, samen met een cdrom
    - Harddisk = Slave op IDE channel
    - Cdrom = Master op IDE channel

Yast leest perfect alle hardware data uit de bios en harddisk zelf....
    dus where the ******* worden de Fdisk WRITES-TO_PARTITION_TABLE veranderingen tegengehouden in het Linux Operating System? Waar word de interne Linux Applicatie to hardware communicatie geblokkeerd / onderbroken / gesaboteerd (en door wat dan?) vanaf FDISK applicatie level, via Operating System en drivers naar de fysieke hardware??

VRAAG:
    1. Moet ik Open Suse linux opstarten met een bepaalde kernel parameter voordat het gaat werken?

2. Zijn er onder Open Suse Linux Lowlevel Harddisk, Hardware diagnose programma's?
    dan kan ik zelf effu checken of er er ergens een breuk in mijn hardware zit en waar?

Quote Originally Posted by ronaldvermeij View Post
    - Via Fdisk -L + FDISK /dev/sda .......
    Zou je misschien geen verwarring willen stichten onder de onwetende personen die dit gaan lezen? Een F is geen f en een L is geen l.
    Henk van Velden

Page 1 of 4 123 ... LastLast

Tags for this Thread