backup externe hd

Momenteel gebruik ik dropbox tussen mijn desktop pc en mijn laptop.
Zoals vermeld in de “Dropbox Terms of Service” heb ik daar bedenkingen bij.

Our Services let you share Your Stuff with others, so please think carefully about what you share.

Gaarne had ik geweten indien er een programma bestaat voor linux die mijn gegevens automatisch update naar mijn externe harde schijf. De hoeveelheid data bedraagt nooit meer dan 50 MB. De inhoud bevat meestal spreadsheets en tekstdocumenten.
Op beide computers staat nu OpenSUSE 13.1 KDE.

Ik moest nog kwijt dat de externe harde schijf verbonden is via een usb verbinding die ik op de router zou aansluiten. (Asus RT-AC66U)
Met backup bedoel ik eigenlijk: synchroniseren.
OpenSUSE 13.1 KDE.

Backup is altijd een veelzijdig onderwerp van gesprek.

Als je het over die 50MB hebt denk ik dat je alleen over de gegevens van de gebruikers praat (uit hun home directories) en niet over de systeemgegevens. Een taak van de systeem beheerder, die dat als Superuser (root) moet doen.

Het kan ook zijn dat het alleen om de gegevens van één gebruiker gaat die de backup zelf initiëert.

In beide gevallen zou ik van rsync gebruik maken. In het eerste geval mooet de backup schijf door root op een algemenee plaats worden gemount (binnen /mnt bijv.). In het tweede geval kan de gebruiker gebruik maken van de automatische mount bij connectie van het USB aparaat.

Je ziet, ik doe al verschillende veronderstellingen en heb dus eigenlijk al verschillende vragen waar ik het antwoord op zou willen weten voor we in de details gaan.

Ook is het intressant te weten of je alleen één backup set telkens wilt synchroniseren, of dat je meer sets van backup wilt bewaren. Ik zelf maak tot 10 sets, meestal met een week tussenruimte, zodat ik tot 10 weken terug nog bestanden kan ophalen ook al zijn ze acht weken geleden verdwenen/verpest. Als je dat slim doe kost dat nauwelijks meer ruimte.

Je hebt nu vast ook weer vragen. Bedenk dat een de technische kant van een backup altijd het gevolg is van een backup policy. De policy houdt in dat je weet waarom je en wat je wilt backupen voor welke calamiteiten.

Ik zou alleen een map die in de Persoonlijke “map” staat synchroniseren. Deze “map” zou één submap bevatten met spreadsheets en documenten. Een andere submap met afbeeldingen en nog een met pdf’s.
Indien mogelijk zou die update automatisch moeten gebeuren. Ik heb eens rondgeneusd en een programma gezien als Lucky backup. Ik weet niet als dit zou geschikt zijn.
Ik ben nog maar een week bezig met OpenSUSE. Ik zou gaarne dit besturingssysteem verder willen gebruiken voor de toekomst. Het bevalt me erg.

Het is geen enkel probleem om de backup op bepaalde directories te laten plaatsvinden.

Het woord “automatisch” is wel mooi, maar moet toch wat beter gedefiniëerd worden. Je kan de backup bijv. op bepaalde tijdstippen laten plaatsvinden, maar dan moet je wel zeker zijn dat de backup schijf er is. Is dat zo? Of bedoeld je met “automatisch” onmiddelijk bij aansluiten van de USB. Of iets anders?

Met “automatisch” bedoel ik dat bij het opstarten van de computer, de bestanden bijgewerkt worden. Indien mogelijk ook wanneer een verandering aangebracht wordt in een van de bestanden.
Gewoonlijk kijk ik in de morgen op mijn desktop pc en in de vooravond vlugtig eens op de laptop. Mijn agenda en ook het huishoudboekje worden alzo bijgehouden.
Intussen heb ik Dropbox volledig verwijderd en werk ik nu handmatig de bestanden bij.

Dat maakt “automatisch” een stuk duidelijker. Je begrijopt nu waarschijnlijk dat er geen “automatisch” is. Er is altijd iemand die heeft bepaald wanneer er iets moet gebeuren (bijv.: als er 5,3 seconden geen verduistering van fotocel A heeft plaatsgevonden worden de deuren gesloten, voor de beschouwer is dat “automatisch”, voor de maker is dat geprogrammeerd).

“Iets” (jouw synchronisatie aktie) starten bij booten van het systeem is mogelijk.
Omdat het om persoonlijke gegevens gaat lijkt het logischer om het bij login van de user te doen, maar daar kunnen we nog over discussieëren.

Iedere keer synchronisatie opstarten als er iets wijzigt is iets anders. Daarvoor moet je dan een programma hebben dat steeds draait en van alles bewaakt. Wel kun je bijv, iedere 10 minuten of zo de synchronisatie starten.

Wat wel kan is van die ruimte een apart file systeem met mirroring maken. Maar dat lijkt mij redelijk overdreven.

Bekijk intussen eens wat het programma rsync inhoudt:

man rsync

Van belang is in jouw geval het gebruik Local.

Zoals Henk al schrijft, “rsync” is wat je zoekt. Dat “zet” je eerst handmatig, vervolgens gebruik je “cron” om er jobs van te maken.

Ik ben nog maar pas begonnen met linux. Vroeger heb ik er al eens mee kennis gemaakt, maar dat was niet ernstig. Daarom heb ik liever nog geen programma’s die uitsluitend moeten ingesteld worden via de Konsole.
Omdat ik nog in de overgangsperiode ben, heb ik windows 7 die op mijn desktop-pc staat, nog niet afgeschreven. Daarom heb ik voorkeur voor progjes die in beide besturingssystemen werken. Op de desktop-pc zijn apparte harde schijven die afzonderlijk opgestart kunnen worden. Zo kan ik een beetje experimenteren. Zoals het nu aangaat met windows 8 ben ik niet van plan om dit te gebruiken.
Daarom die overgangsperiode met als voorkeur programma’s met een grafische interface.
Zo vond ik grsync die op alle platformen zou moeten werken.
http://www.opbyte.it/grsync/
Daarmee kan ik onmiddellijk aan de slag, ware het niet dat de externe harde schijf niet gezien wordt vanuit die toepassing. De harde schijf van 500 MB is gekoppeld aan de router. Noch in windows of linux zie ik die hd in grsync.
Ik ben bereid om gelijk welke hardware aan te schaffen om die synchronisatie te laten werken. De externe hd moet natuurlijk op een vaste plaats staan zodat ik niet telkens de schijf moet verplaatsen. Ik heb niet veel kennis van netwerken. Dropbox is een mooie toepassing, maar daar werk ik niet meer mee.

Uiteraard zie je de schijf niet vanuit Windows of Linux. De schijf is nl. niet aangesloten op het systeem, maar op de router. Ik heb 's even gekeken, mijn router heeft ook een USB aansluiting, maar ik kan daar niets anders mee, dan een stickje aansluiten met routerfirmware erop, en zo de router zelf upgraden/updaten.

Bij een kennis heb ik zoiets als wat jij wilt gerealiseerd m.b.v. een Raspberry Pi. Daarop draait openSUSE met ownCloud, er hangt een 2TB USB schijf aan de Pi. Op de PC’s (2x Windows, 1x openSUSE) draait de owncloud client, de mappen “My Documents” (windows) en “Documenten” (linux) worden gesynced door ownCloud naar de USB-schijf. De totale hardware kosten waren ~ € 75 voor de Pi, een boxje, wat kabels, en € 75 voor een externe USB schijf met eigen voeding. Het mooie ervan is dat ze ook van buitenaf, zelfs als de PC’s uit staan, bij de documenten kunnen. Dat was geen vereiste of wens, maar voor mij niet meer dan de webserver ook op het externe IP laten draaien.
Een andere, duurdere, maar meer kant en klare oplossing is een NAS. En die zijn er in allerlei prijsklassen en vormen.

Ik zal het een en ander nog eens afwegen tegenover elkaar, Raspberry Pi of een NAS. Voorlopig vul ik mijn gegevens aan op één computer en maak een backup naar een USB-stick.
Bedankt voor de tips.