Jaarlijkse release?

Ik moet eerlijk toegeven dat deze discussie aan mij voorbij is gegaan.
Maar buiten het feit dat we (misschien) geen 8 maanden maar een jaarlijkse release krijgen.
Wat voor impact kan het nog meer hebben voor de openSUSE als de SUSE ontwikkelaars niet meer meedoen?
http://lists.opensuse.org/opensuse-factory/2014-01/msg00378.html

Ik heb wel wat meegekregen, maar genoeg andere dingen te doen om niet het fijne ervan te weten. Indertijd heb ik me nogal gekant tegen de 8-maandelijkse release cycle, omdat daarbij naar mijn idee teveel van input van betaalde krachten van SUSE uitgegaan werd.
Overigens begrijp ik niet dat SUSE ontwikkelaars helemaal niet meer meedoen, maar dat op dit moment andere activiteiten hogere prioriteit hebben.
En, ergens denk ik dat 't ook wel goed is. De bedoeling was immers, ook van SUSE, dat openSUSE een onafhankelijke, “community driven” distro zou worden. Bij SUSE “horen” heeft niet alleen maar voordelen, maar kan ook remmend werken omdat er bij SUSE bijv. aan bepaalde projecten helemaal geen behoefte is. Een uiting van de onafhankelijkheid is bijv. de voorgeselecteerde desktop tijdens installatie. Verkijk je overigens ook niet teveel: veel van de SUSE betrokkenen zijn ook als vrijwilliger bij openSUSE betrokken. En eigenlijk bewijst de community
Persoonlijk vind ik een jaarlijkse release wel OK. Zeker nu o.a. KDE via de Update repos prima up-to-date gehouden wordt.

Ik las het op distrowatch
http://distrowatch.com/weekly.php?issue=20140203#news
daar staat dat de ontwikkelaars niet meer aan openSUSE meewerken.

Er wordt gesproken over een crisis, maar als ik jouw commentaar zo lees dan valt het nog wel mee.
Eigenlijk wordt dus openSUSE nog meer “community driven”, wat ik alleen maar kan toejuichen.

En ik persoonlijk heb liever een “goede” release dan een snelle.

Ik heb ergens gelezen, geen idee meer waar, dat SUSE van openSUSE afkomt.

Ik snap niet goed hoe dat zit, met dit beriecht, dat de SUSE ontwikkelaars niet meer mee doen.
Of gaat wat ik gelezen heb, over hoe SUSE begonnen is, en is dat inmiddels veranderd ?

Geschiedenisles:

  • S.u.S.E. (Software und System Entwicklung) ->
  • SuSE. Dit werd door Novell gekocht, en gesplitst in
  • SUSE en openSUSE. SUSE als product geleverd door Novell (later Attachmate), openSUSE als “community-driven” linux distro.

Van oudsher heeft er altijd een groep SUSE ontwikkelaars meegewerkt aan de totstandkoming van openSUSE. Vanaf de splitsing is het de bedoeling geweest dat openSUSE onafhankelijk van SUSE zou “leven”. Bedenk daarbij dat de aanwezigheid van SUSE ontwikkelaars niet alleen resultaat geeft, maar ook remmend kan werken.