Results 1 to 4 of 4

Thread: openSUSE niet bootable na W7 install; GRUB niet te herstellen

Default openSUSE niet bootable na W7 install; GRUB niet te herstellen

Hallo allemaal,

Ik post voor de verandering eens op het Nederlandse forum, is toch net even makkelijker
    Ik zit met het volgende probleem. Ik heb een laptop waar ik openSUSE 12.1 en Debian op had staan, maar omdat ik af en toe wel GTA wil kunnen spelen (via Wine gaat er net te veel snelheid verloren), heb ik er Windows 7 Starter op gezet. Echter, nu kan ik niet meer bij openSUSE! Ik heb precies hetzelfde (op een andere laptop) al een keer eerder gehad en toen heb ik uiteindelijk openSUSE geherinstalleerd, omdat ik er niet uit kwam. Wat ik allemaal heb geprobeerd:
    -openSUSE opstarten via de installatie-DVD en proberen YAST GRUB te laten herstellen;
    -openSUSE updaten naar 12.3 via de DVD (gaf een error bij bootloader-installatie; als ik 'm configureer, staan er geen entry's...);
    -Via het rescue-gedeelte van de DVD GRUB herstellen, "file not found", lijkt er dus op dat GRUB ook verwijderd is van mijn openSUSE-partitie.

Als ik zelf de entry van openSUSE toe wil voegen, kan ik nergens de kernel- en root-images vinden. Iemand suggesties, of moet ik mijn root-partitie maar formatteren en een schone installatie doen (dan ben ik wel mijn programma's en shell-extensies kwijt, of niet?).

Alvast heel erg bedankt voor jullie moeite!

Blog Entries
    14

Default Re: openSUSE niet bootable na W7 install; GRUB niet te herstellen

Quote Originally Posted by andreazzz View Post
    Hallo allemaal,

Ik post voor de verandering eens op het Nederlandse forum, is toch net even makkelijker
    Ik zit met het volgende probleem. Ik heb een laptop waar ik openSUSE 12.1 en Debian op had staan, maar omdat ik af en toe wel GTA wil kunnen spelen (via Wine gaat er net te veel snelheid verloren), heb ik er Windows 7 Starter op gezet. Echter, nu kan ik niet meer bij openSUSE! Ik heb precies hetzelfde (op een andere laptop) al een keer eerder gehad en toen heb ik uiteindelijk openSUSE geherinstalleerd, omdat ik er niet uit kwam. Wat ik allemaal heb geprobeerd:
    -openSUSE opstarten via de installatie-DVD en proberen YAST GRUB te laten herstellen;
    -openSUSE updaten naar 12.3 via de DVD (gaf een error bij bootloader-installatie; als ik 'm configureer, staan er geen entry's...);
    -Via het rescue-gedeelte van de DVD GRUB herstellen, "file not found", lijkt er dus op dat GRUB ook verwijderd is van mijn openSUSE-partitie.

Als ik zelf de entry van openSUSE toe wil voegen, kan ik nergens de kernel- en root-images vinden. Iemand suggesties, of moet ik mijn root-partitie maar formatteren en een schone installatie doen (dan ben ik wel mijn programma's en shell-extensies kwijt, of niet?).

Alvast heel erg bedankt voor jullie moeite!
    Beste wensen nog....

Je hebt in ieder geval met de Win7 installatie de bootloader overschreven. Dan is het vervolgens de vraag of je systeem UEFI/Secure boot gebruikt of niet. En, of je met je Win7 installatie niet ook andere stukken van je openSUSE installatie overschreven hebt.
    Nou is het zo, dat 12.1 al niet meer ondersteund wordt. Je zou dus sowieso een keer aan een nieuwere versie moeten denken. Voor zover ik weet kun je 12.1 ook niet met de rescue van 12.3 zonder meer repareren. Zo gebruikt 12.1 nog grub, 12.3 grub2, heb je te maken met de overgang van sysvinit naar systemd, die beide versies overspant.

Mijn advies zou zijn om 13.1 naast Debian en Win7 te installeren. Dan maakt UEFI of niet ook niet meer uit. Als je /home al een mountpoint is voor het filesysteem op een aparte partitie, dan zou je die kunnen hergebruiken, dwz niet formatteren en mountpoint weer op /home zetten.
    ° Appreciate my reply? Click the star and let me know why.

° Perfection is not gonna happen. No way.

http://en.opensuse.org/User:Knurpht
    http://nl.opensuse.org/Gebruiker:Knurpht

Heel erg bedankt voor je reactie!
    openSUSE had ik op ongepartitioneerde ruimte gezet op een BIOS-laptop (dus non-UEFI). De reden dat ik 12.1 had, was dat ik dacht dat ik een i586 laptop heb, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Daarom heb ik ook gelijk maar de upgrade naar 12.3 gedaan via de dvd, alleen wil hij geen GRUB installeren... Jij denkt dat dat ligt aan het feit dat 12.1 nog GRUB1 gebruikt? Verder ben ik dus wel mijn programma's kwijt als ik een frisse installatie doe, maar heel veel stond er niet op, dus dat moet wel lukken.

Blog Entries
    14

Quote Originally Posted by andreazzz View Post
    Heel erg bedankt voor je reactie!
    openSUSE had ik op ongepartitioneerde ruimte gezet op een BIOS-laptop (dus non-UEFI). De reden dat ik 12.1 had, was dat ik dacht dat ik een i586 laptop heb, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Daarom heb ik ook gelijk maar de upgrade naar 12.3 gedaan via de dvd, alleen wil hij geen GRUB installeren... Jij denkt dat dat ligt aan het feit dat 12.1 nog GRUB1 gebruikt? Verder ben ik dus wel mijn programma's kwijt als ik een frisse installatie doe, maar heel veel stond er niet op, dus dat moet wel lukken.
    Heel kort door de bocht: software kun je opnieuw installeren, instellingen en data niet. Dat beschijft precies het voordeel van een aparte partitie voor /home, daar staan nl. je data en persoonlijke instellingen. Voor mij is een nieuwe release altijd een mooie gelegenheid om 's te kijken of er voor wat ik gebruik niet iets nieuwers/beters is. Zo ben ik met de move van 12.3 naar 13.1 meteen ook van Kopete naar KTP overgestapt, om 's te kijken wat die verre integratie in de KDE desktop voor mij zou kunnen betekenen, en probeer ik voor één project alle documentatie niet via LibreOffice, maar via Calligra te doen.
    Een upgrade per dvd of repos wordt overigens alleen voor opeenvolgende versies ondersteund. Dus 12.2 -> 12.3, 12.1 -> 12.2, maar niet 12.1 -> 13.1.

Mocht je nog hulp nodig hebben, dan lezen we 't wel.
    ° Appreciate my reply? Click the star and let me know why.

° Perfection is not gonna happen. No way.

http://en.opensuse.org/User:Knurpht
    http://nl.opensuse.org/Gebruiker:Knurpht