Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 23

Thread: het werkt, dat is alles.

Default het werkt, dat is alles.

Dankzij Knurpht heb ik nu internet op m'n Linux PC.
    Gelijk alles up to date gebracht, en geprobeerd wat aanvullende app's te installeren. Ik wilde namelijk Linux gebruiken om van het web NZB's te downloaden. Zou ik Spotlite voor willen gebruiken. Niet te vinden. Ook een mailserver ..moeilijk, weet niet waarnaar te zoeken.
    Dan de "Locales". Heb uiteraard voor Nederlands gekozen, en waar het omgezet is, is het prima, maar diverse applicaties blijven halsstarrig Engels (Amerikaans) Waarom? Ik weet het niet.
    En dan het menu. Ik klik op die groene leguaan en het menu springt open, prima. Ik kies voor Programma's, opent gelijk, prima.
    Ik kies office, idem dito, maar dan, ik had geen office moeten hebben, maar multimedia.... ik kan niet terug, moet door willekeurig klikken op het bureaublad terug naar af, en opnieuw beginnen. Begrijp ik niet.
    En dan de afhankelijkheden. Waarom moet je telkens aangeven dat je ook de afhankelijkheden wilt installeren, zonder kan niet en je wilt het programma hebben, dus waarom niet gewoon mee pakken?
    Ik weet dat ik een zeur ben, en tegen diverse zere schenen schop, maar waarom moet Linux na al die jaren nog steeds zo omslachtig zijn? Ik weet wel "veiligheid" maar dan nog.
    Ik hoop dat ik toch wat tips krijg om het soepeler te laten lopen.

Blog Entries
    14

Default Re: het werkt, dat is alles.

Quote Originally Posted by PaulusvanAken View Post
    Dankzij Knurpht heb ik nu internet op m'n Linux PC.
    Gelijk alles up to date gebracht, en geprobeerd wat aanvullende app's te installeren. Ik wilde namelijk Linux gebruiken om van het web NZB's te downloaden. Zou ik Spotlite voor willen gebruiken. Niet te vinden. Ook een mailserver ..moeilijk, weet niet waarnaar te zoeken.
    Spotlite is gesloten software, die zul je dus niet in de repos vinden. Er is via de website van Spotlite wel een linux versie te downloaden, en die heb ik in het verleden ook wel gebruikt. Voor het downloaden zelf gebruikte ik kwooty.
    Software zoeken en installeren doe je
    1. Via Yast's Softwarebeheer
    2. Via software.opensuse.org: Download openSUSE 13.1, daar vind je voor alles wat er voor openSUSE beschikbaar is one-click-install links. Installeer geen pakketten die gebouwd zijn voor andere openSUSE versies
    Als je dingen mist, kun je altijd hier posten

VRAAG: Waarom wil je je eigen mailserver opzetten?
    Dan de "Locales". Heb uiteraard voor Nederlands gekozen, en waar het omgezet is, is het prima, maar diverse applicaties blijven halsstarrig Engels (Amerikaans) Waarom? Ik weet het niet.
    Over welke applicaties hebben we 't dan, en wat blijft er precies engels? Dat maakt 't wat makkelijker om te achterhalen welke taalpakketten er zouden kunnen missen. Ik heb dit overigens hier eerder gemeld gezien door iemand, maar die had opnieuw geïnstalleerd (en het probleem niet meer) voordat we de oorzaak konden achterhalen.
    En dan het menu. Ik klik op die groene leguaan en het menu springt open, prima. Ik kies voor Programma's, opent gelijk, prima.
    Ik kies office, idem dito, maar dan, ik had geen office moeten hebben, maar multimedia.... ik kan niet terug, moet door willekeurig klikken op het bureaublad terug naar af, en opnieuw beginnen. Begrijp ik niet.
    Bovenin het kicker-menu ( "onder" de knop met leguaan-die-eigenlijk-een-gecko-is) zie je het "pad" dat je door de menu's volgt. Als ik Programmas - Internet - Webbrowsers volg, kan ik terug door op Internet te klikken.
    En dan de afhankelijkheden. Waarom moet je telkens aangeven dat je ook de afhankelijkheden wilt installeren, zonder kan niet en je wilt het programma hebben, dus waarom niet gewoon mee pakken?
    Da's een kwestie van smaak, ikzelf vind 't erg prettig dat 't systeem meld dat als ik A wil ik ook B krijg. Het stoort mij nog steeds enorm in Windows omgevingen, dat B gedaan wordt omdat ik A wil, zonder dat ik in de gaten heb dat B ook uitgevoerd wordt. Maar, ik denk dat dit een instellings-iets is, dat wel aan of uit kan.
    Ik weet dat ik een zeur ben, en tegen diverse zere schenen schop, maar waarom moet Linux na al die jaren nog steeds zo omslachtig zijn? Ik weet wel "veiligheid" maar dan nog.
    Ik hoop dat ik toch wat tips krijg om het soepeler te laten lopen.
    Dat heeft nix met zeuren te maken, dat heet meedenken en bijdragen . Ik denk alleen dat je het oude credo "Linux is not Windows" goed ter harte moet nemen. Een tijd lang had ik het idee dat ik onhandiger werd met Windows, nu denk ik dat Windows gewoon niet even snel handiger is geworden als linux.
    ° Appreciate my reply? Click the star and let me know why.

° Perfection is not gonna happen. No way.

http://en.opensuse.org/User:Knurpht
    http://nl.opensuse.org/Gebruiker:Knurpht

Je hebt diverse vragen in deze draad. at maakt het beantwoorden wat rommelig.

Ik wil ingaan op je problemen met het KDE hoofdmenu. Ik begrijp je beschrijving niet helemaal, maar dat komt misschien om dat ik de Klassieke menustijl gebruik. Probeer die ook eens:
    Rechts klik op de Lizard. Klik op Widgets ontgrendelen.
    Nu weer rechts klik op de Lizard. Je ziet nu Klassieke menustijl. Klik daar op. Voor de veiligheid je Wigets weer vergrendelen door rechts klik op een vrije plek of links klik op he doorzichtige ding aan de bovenrand/in de bovenhoek en dan Widgets vergrendelen.

Als het je niet bevalt, via dezelfde weg weer terug.
    Henk van Velden

bedankt voor de positieve reacties.
    Mailserver was een foutje van mij, ik bedoel een newsserver, om spots binnen te halen van een Spotnet achtig iets onder linux.....
    Ga nu aan de slag met de tip over het menu, en zoeken of ik inderdaad makkelijker software kan vinden. Jullie horen nog van me.
    Groet Paulus

Blog Entries
    14

Quote Originally Posted by PaulusvanAken View Post
    bedankt voor de positieve reacties.
    Mailserver was een foutje van mij, ik bedoel een newsserver, om spots binnen te halen van een Spotnet achtig iets onder linux.....
    Ga nu aan de slag met de tip over het menu, en zoeken of ik inderdaad makkelijker software kan vinden. Jullie horen nog van me.
    Groet Paulus
    Wees vooral ook welkom op de Launch Party !!

Blog Entries
    14

Paulus

Ten eerste kun je voor Spotlite van de beschikbare Ubuntu packages wel RPM(dus voor openSUSE) maken. Da's mij net gelukt, lijkt ook te werken, heb alleen op dit moment geen tijd om daar even wat mee te testen
    Een ander alternatief is om via Softwarebeheer "wine" te installeren. Vervolgens ga je naar de Spotlite site en download je de meest recente windows versie, die komt in een zip file. Die aanklikken om te openen, je ziet een setup.exe staan, die aanklikken om te openen, en je kunt Spotlite installeren. Ook dit heb ik gedaan, maar niet kunnen testen.

Met KDE kun je ook makkelijk naar applicaties zoeken.

ten eerste kun je (zoals Knurpht aangeeft) door het menu "bladeren"
    Maar als je bij zoeken de naam van de applicatie invult, zie je hem direct verschijnen.

Daarnaast kun je verschillende "starters" downloaden/installeren.
    (Widgets toevoegen)
    Het leuke van Linux is (vind ik persoonlijk) dat je alles kunt aanpassen.

Over de onvolledige taalondersteuning.
    Ik heb naast KDE ook Gnome, en daar had ik ook dat probleem.
    Ik heb toen via Yast de juiste "translation"pakketten geïnstalleerd.

@hvcc:
    Menu nu handiger.
    @jan steen:
    Zoeken is leuk. Als je geen naam weet waarnaar je zoeken moet.....
    En aanpassen is leuk, maar voor later, eerst mee leren werken.
    @Knurpht:
    Taal. Ik ben zo wat aan het experimenteren, en kom dus tegen: Firefox, Ktorrent, Gimp, Digicam, UFraw, K3B en ongetwijfeld nog meer "app's" die Engels blijven, alleen SUSE zelf is Nederlands geworden. Ik ontdek nu dat Marble wél Nederlands is, en Libre office ook.
    Van vroeger weet ik dat die language packages van Firefox in de repo's van SUSE te vinden zouden moeten zijn, maar ik zie ze nu niet meer verschijnen in Yast.

Heb je YaST > Software > Softwarebeheer en dan in de Beeld knop/menu Talen kiezen an daar nl aan staan en geïnstalleerd?
    Henk van Velden

Ik lees dat je de installatie nog maar kort geleden hebt uitgevoerd. Direct na een nieuwe installatie is alles Engels ondanks de taalkeuze voor Nederlands. Nederlandse taalpackages komen soms pas bij de eerste keer bijwerken van de software mee is mijn ervaring. Heb je al een keer voor opwaarderen gekozen? Dit kan via de softwarebeheerder van Yast. Dan Pakket, Alle pakketten, Opwaarderen als er een nieuwere versie beschikbaar is.

Verder heb ik gekeken, bij mij is Firefox, Gimp, Digikam, K3b allemaal al in het Nederlands.

Page 1 of 3 123 LastLast