Home verplaatsen

Hoi
Bij users staat dat je de home locatie kan veranderen is het op deze :\wijze mogelijk om je home op een 2de interne HD te plaatsen.
Ik wil eigenlijk home van de ssd af en op een gewone extra HD plaatsen ,is dit mogelijk.?
Of is dat wat bij users staat iets anders.:expressionless:

Gooi je niet twee dingen door elkaar?

Als je met users bezig bent gaat het om de home directories van die individuele users. Die liggen meestal in /home als /home/<usernaam>, maar dat kan ook anders.
(voorbeeld: de home directory van user root is /root en de home directory van userat is/var/spool/atjobs).

Dit is iets anders dan de /home directory (waar al de home directories van “normale” gebruikers meestal inzitten).
Ik heb het idee dat je het laatste bedoelt.

Ja ik bedoelde het laaste er is maar 1 user en dat ben ik, en ik wil dus eigenlijk mijn eigen /home verplaasen.
De SSD is niet zo groot en als je niet uitkijkt met een paar mappen fotos van vacantie en wat muziek loopt hij redelijk snel vol:).
En dan haal ik er wel snel weer wat af maar toch.En ik wil ook wel weten hoe dat werkt ,en dat is denk ik ook een voordeel als je weet wat je met je /home kan doen.

Als je /home op een andere partitie zet gaat (als je het goed doet) alles mee wat daarin zit. Dus ook de Home’s van de gebruikers en dus ook wat jij noemt “mijn eigen home”.

Doe echt eens moeitie om te begrijpen wat “multi-user” betekent. Dat helpt heel erg bij het begrijpen van zaken op Unix/Linux. Het verplaatsen van /home is een taak van de systeem beheerder, niet van een gebruiker. Die twee petten moet je duidelijk van elkaar onderscheiden. Ook als denk jij dat er maar één gebruiker is, dat verandert niets aan het principe.

Als je /home op een aparte partitie hebt (ik neem aan dat dat zo is) en je wilt hem naar een andere partitie verplaatsen, dan zijn dit de stappen:

  1. Maak die andere partitie aan en zet er een file systeem op.
  2. Mount die partitie op een tijdelijke plek, bijv in /mnt/new-home. Deze twee punten kun je doen met YaST > Systeem > Partitionering. Geeft dan ook aan dat je by-id wilt gebruiken. Noteer dan vanuit /etc/fstab wat de device special file van de partitie is (/dev/disk/by-id/…).
  3. Laat alle gewone gebruikers uitloggen, (in jouw geval ben je dat dus alleen zelf), want /home moet niet door iets of iemand gebruikt worden.
  4. Log als root in in de echte console. Je komt bij de echte console met de toetscombinatie Ctrl-Alt-F1. Dit is zo ongeveer het enige geval waarin je regelrecht als root in mag (en moet) loggen!
  5. Kopieëer alles van /home naar /home/new-home. Bijv. met
cd /home
tar cf - * | { cd /mnt/new-home ; tar xvf - ; }

Je ziet dan de namen van alle bestanden voorbijkomen.

  1. Dan unmount je beide file systemen
umount /home ; umount /mnt/home
  1. Nu verander je /etc/fstab (bijv met vi/vim), zo dat de mount van /home naar je nieuwe partitie verwijst. Als de andere mount in /etc/fstab staat, deze verwijderen of een # vooraan de regel zetten)!
  2. Mount nu de nieuwe /home
mount /home

, klaar.

  1. De oude partitie is nu een goede backup om nog even te bewaren. Uiteraard kun je die later voor iets anders gebruiken.
  2. Logg uit als root en ga terug naar je GUI login scherm met Ctrl-Alt-F7. Login als user en controleer of alles OK is.

Ik heb bovenstaande punten genummerd. Als je vragen hebt is het makkelijk om naar zo’n nummer te verwijzen.

Ctrl-Alt-F1, log in op de console als root

yast

Maak een partitie aan op de HDD, koppel die eerst aan op /mnt
Verlaat yast

cp -a /home/* /mnt

Gebruik daarna yast partitioner en haal het aankoppelpunt voor de SSD partitie weg, en zet die voor de HDD partitie van /mnt naar /home.

Ja, cp -a is een goed alternatief voor mijn tar constructie. Doet hetzelfde met een eenvoudiger statement.

En inderdad, je kan met YaST nog een aantal dingen doen zonder vi of zo te moeten gebruiken.

Maar, alles moet gebeuren zonder dat er een gewone gebruiker in ingelogd!

Doe echt eens moeitie om te begrijpen wat “multi-user” betekent.
IK denk dat je bedoelt dat het niet zoals ik zeg mijn eigen /home is maar van een pieter die user is.En dat ik vanuit een ander oog punt(beheer) naar de actie moet kijken.:
Verder een hoop informatie wat ik eerst eens goed moet doorlezen en overdenken voor ik er aan begin(bedankt daarvoor).Heb ik vannacht wat te doen(werk):).
En dan zie ik morgen wel verder.

/home is van het systeem (te beheren door de systeem beheerder, root dus.

/home/pieter is van gebruiker pieter. (misschien jijzelf wel). Maar je moet jezelf net zo zien als de misschien wel honderd andere gebruikers op je systeem, je vrouwen, je kinderen, de kok, de tuinman (of heb je niet zo’n grote familie?)

Als je het verschil niet begrijpt zul j ook moeite hebben met de verschillen in configuratie tussen het systeem en je persoonlijke desktop. Alleen al het zoeken van configuratie bestanden. Systeem bestanden (meestal) in /etc. Persoonlijke bestanden in je home directory (meestal in bestanden die beginnen met een . zoals .kde4). Vraag je altijd zaken af zoals:

  • het plaatje als achtergrond op mijn dektop? van de gebruiker, want je vrouw wil en heeft een ander plaatje;
  • softeware voor iedereen installeren? van het systeem (en dus als root)
  • enz., enz…

Ik snap het denk ik /home is natuurlijk niet van de user maar /home/pieter mag de user gebruiken.:
Vergt toch wel even doordenken.om het te begrijpen.Maar dat kan geen kwaad:).

Yes!!!


knurpht@laptop:~> ls -ld /home
drwxr-xr-x 1 root root 70 22 nov 15:13 /home
knurpht@laptop:~> ls -ld /home/knurpht/
drwxr-xr-x 1 knurpht users 660  8 dec 16:47 /home/knurpht/

Mooi hè?

d = directory
rwx = read write execute/access voor owner
r-x = read - execute/access voor group
r-x = read - execute/access voor de rest van de wereld

root = eigenaar
root = root group

de rest spreekt voor zich. Je kunt de uitleg hiervan vinden via

man ls

Ben aan het proberen om mijn home te veranderen maar ik mag niets met de /home op de ssd doen.
Ik denk dat dat komt omdat als ik met Ctrl-Alt-F1 niet als root in kan loggen voor eerst als user in te loggen en dan als root .
Maar dan ben ik nog als user erin.en mag Ik niet aan home komen.::\denk ik?Maar kom ook als user er niet uit

Waarom kan dat niet? Dat moet zelfs, zoals je zelf bewijst. En dat heb ik in post #4 hierboven onder punt 4 ook duidelijk gezegd.

:(Dit is niet leuk doe ik Ctrl-Alt-F1 kom ik in de console probeer als root in te loggen lukt niet.Dan als user dat gaat goed en vervolgens als root dat gaat ook.:frowning:

da is een leuk verhaal, maar ik kan er niets mee.

“lukt niet” kan van alles zijn, inclusief omdat je vingers eraf zijn onder een scherp mes. Als je wilt dat wij helpen zonder bij je op bezoek te komen, dan moet je uitgebreider beschrijven wat je ziet en doet. Wij zijn niet helderziende.

Kan nu als root inloggen, dat is dus echt als root inloggen en dan password en niet met su - en dan password.:shame:

Ik heb bovenstaande punten genummerd. Als je vragen hebt is het makkelijk om naar zo’n nummer te verwijzen.

Alle nummers 1 t/m 10 volbracht , uiteindelijk gelukt , bedankt voor de hulp.:slight_smile:

Heel erg goed :good:

Je hebt er ook vast veel van geleerd. Door het te doen leer je het meeste.

Heel veel van geleerd,vooral dat met vi was even erg lastig had wat opzoek werk daar bij nodig.maar is dan erg leuk, als het uiteindelijk toch lukt.:slight_smile:
Zat nog wel te denken, is wat lastig uit te proberen(ga ik niet doen), maar is de plaats van /home ook bij een instalatie aan te geven.?:\

Ja vi is lastig. Ik ben er al veertig jaar aan gewend (dwz je hebt natuurlijk altijd een beperkt aantal dingen in je vingers en de rest moet je ook opzoeken). Maar ik weet zo gauw geen andere editor vanuit de CLI.

Uiteraard kan je bij installatie opgeven waar je /home wilt. Je kan je hele partitionering bij installatie opgeven.