Gebruikers ervaring openSUSE in het onderwijs

Tja, ik gebruik openSUSE ook in mijn lessen op een vmbo school.
Wat zo fijn is, is dat ik een beamer en smartboard heb waar ik vaak een animatie of uitleg op afspeel.
Niets bijzonders toch??
Jawel, ik kan tijdens de vertoning ook nog gewoon ander werk doen op het tweede bureaublad zonder dat er meegekeken wordt.
De instelling van de beamer kan gewoon als extra monitor onafhankelijk werken door de KDE-configuratiemodule, heb in dit geval de beamer als extra monitor.
Zij kijken naar de uitleg en ik werk verder met Magister, gewoon top en efficient werken is dat.

Daar heeft de Windows pc een probleem mee.

Verder lukt het mij prima om de Lasersnijder aan te sturen voor het snijden van metaal, helaas loopt Windows 7 hier te vaak vast.

Kijk, dat zijn leuke berichten. Ik heb 't idee dat heel langzaam de rest van de wereld ook KDE wel begint te zien. En de functionaliteit van wat eerst alleen oog-snoep leek.

Ik heb nooit zoveel tijd om al deze voordelen te beschrijven. Maar dubbel scherm en onafhankelijk te gebruiken scherm is ook bij ander werk een groot voordeel, niet alleen in het onderwijs. Presentaties, starten van filmpjes en zelf je e-mail blijven beantwoorden, notulen maken in eigen scherm en agenda op andere scherm. Ik weet niet of Windows hier echt problemen mee heeft. Is misschien ook afhankelijk van de Windows-versie en de gebruikte hardware.

Maar OpenSUSE met KDE werkt in ieder geval een stuk intuïtiever. Prik een extra kabel aan je laptop en system-settings vraagt of je de configuratie wil aanpassen. Ondertussen werkt het extra scherm gewoon. Trek je de kabel uit de poort, zelfde vraag en gewoon door kunnen werken als je stiekum toch niets doet.

Mijn positieve gebruikerservaring is bij terugvinden van documenten: In Dolphin kun je een filter aanzetten. Dit werkt anders dan “Zoeken”.
Filter zet je aan met <ctrl> + I of menu: Hulpmiddelen | Filterbalk tonen.
Onderin, vlak boven de statusbalk, zie je een tekstinvoerveld. Type daar iets in en alleen die documenten blijven over die voldoen aan de ingetypte string. Probeer dat is in SharePoint of Microsoft Bestandsbeheer over je netwerkschijf.
Ik betrap mij op mijn werk regelmatig op <Ctrl> + I intypen in de Windows-omgeving. En dan verbaast zijn dat t niet werkt! :wink:

Mag ik taalkundig ook wat opmerken? Gebruikerservaring is één woord. En OpenSUSE begint in ieder geval met een hoofdletter als eigennaam. Niet dat ik zoveel taalkundig verstand heb, maar met onderwijs in de titel vind ik een correct gespelde titel wel erg fijn. :shame:

Helaas, openSUSE is een (soort van) merknaam en is zoals het is. Ik ben het met je eens dat dat niet zo “hoort”, maar het is toch zo. Vooral aan het begin van een zin heb ik er moeite mee.

Chips had ik toch weer even moeten opletten, te snel geklikt op submit.
Het is inderdaad Gebruikerservaring, waarom zit die spatie balk ook zo dicht bij mijn duim?:sarcastic:
Tja en openSUSE is inderdaad een merknaam dus is die wel goed.
Gelukkig dat ik geen Nederlands geef zegrotfl!
Ben techneut en meer gericht op het Engels en Duits.
Jammer dat het Deens geen moderne taal is voor op een school.

Geschiedenisonderwijs:

  • S.u.S.E. - Software und System Entwicklung ->
  • SuSE Linux ->
  • (Novell SUSE Linux)
  • SUSE en openSUSE

en zo raar is dat niet, we hebben ook aPPle, gOOgle. Zelf hou ik d’r wel van, 't wordt zo iets meer dan alleen een naam.

Dank voor de geschiedenisles. Ik zal proberen het merk openSUSE er in te stampen. Hoewel ik net als hcvv bij begin van een zin dit wel heel lastig vindt.

En Benmh, misschien is t wel heel modern om Deens op school te geven! :slight_smile:

Det er god men forsta deg det ogsa??
Zal voortaan mijn ordbog erbij houden.

Google translate begrijpt er iets van. Maar denkt wel dat het Noors is. Je woordenboek ziet ie wel als Deens. Leuk zo! lol!

Dat Google translate kan heel weinig met het Scandinavisch, het Deens en Noors zijn verwant aan elkaar.
Het Deens heeft een verandering door gemaakt dat is het Ny Dansk net als dat de Noren Ny Norsk hebben.
Er bestaat dus ook nog zo iets als gammle Dansk en gammle Norsk. Daar maakt Google echt een zooitje van.

Leuk is dat er dan ook nog een meng taal wordt gesproken dat Scandinavisch heet te zijn. Wordt door Denen, Zweden, Noren en Finnen gebruikt als ze samen komen in de Kro.
Wordt vaak met aquavit besprenkeld en genoten.:wink:

Nederlanders hebben daar wat moeite mee, behalve dan de Friezen en Groningers.

Hallo ben het volgende ik heb een stomme fout begaan;
laptop direct afgesloten

bij opstarten komt er een klein menu op het scherm met de volgende tekst

Kstartupconfig4 does not exist or fails the erorr code is 127 check your installation

ik begrijp dat ik ergens de installatie kan checken met gebruik van de code 127
hoe moet ik dat aanpakken

heb ik weer ha ha maar leer er weer van

groet Frits

Hallo Frits,

Zag dat je deze vraag ook al elders heb gesteld in dit forum.
Hier dus gelijk een tip, maak voor nieuwe vragen altijd een eigen thread aan.
Nu stel je mij de vraag op een discussie die ergens anders over gaat.
Je loopt de kans dat er geen reactie of antwoord komt op je vraag.
Zie dat er al een reactie in de andere thread is, van Knurpht.