openSUSE 13.1 is uit!

Meer: http://nl.opensuse.org/Release_announcement

(Ik ben op het ogenblik zowel de 32-bit als de 64-bit versie aan het downloaden met Ktorrent).

Da’s waar ook. Ik zal op mijn server ook even een wat torrents aanzetten, bandbreedte zat.
Draai overigens nu een aantal dagen 13.1 - KDE, tot nu toe wel zeer soepeltjes. De meeste vernieuwingen zitten onder de motorkap. Yast is een stuk sneller geworden. Met wat hangen en wurgen ook de NVIDIA Optimus kaart werkend -is voor mij niet zo belangrijk, de Intel doet 't fijn-, maar dat zal spoedig ook niet meer nodig zijn (packager is ermee bezig, NVIDIA ook zodat de Optimus kaarten straks gewoon gebruikt kunnen worden met de driver die anderen ook installeren)
Algehele indruk is een zeer verzorgde release.

Ennuh, tenminste enigzins gefeliciteerd allemaal !! :smiley:

Ik heb ze binnen, maar merkwaardigerwijze gaat de md5checksum fout. Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Torrent zou e.e.a. toch redelijk betrouwbaar moeten overhalen.

Wel is mijn systeem tijdens het overhalen down gegaan (hardware probleem). Maar dat wordt met torrent toch weer hersteld? Of kan ik het beter nog eens downloaden?

Ik heb inderdaad een “Ggevens controleren” gevonden in Ktorrent. En die geeft voor beiden ongeveer 100 fouten. Gaat ze dan herstellen. Nu 0 fouten.

En … de md5checksum is nu goed!

Ik kom net tot de ontdekking dat ik eerst een paar dvd’s moet kopen.

Bittorrent is overigens geschreven om Linux distributies, sneller te kunnen verspreiden.

Om in stijl te blijven, gebruik is dus altijd een torent, om openSUSE binnen te halen… :slight_smile:

Zou je niet liever een 8 GB stickje / SD kaartje kopen? Met imagewriter of ‘dd’ schrijf je de DVD iso naar 't stickje, ervan booten, klaar. Ook sneller dan DVD.

Als je systeem kan booten van een zo’n ding. Eerst even controleren.

Zo weer lekker bezig, zo samen.
gezellig toch.
Nog even vanavond de install uitvoeren.rotfl!

Jammer hier ook een checksum fout tijdens het instaleren.:frowning:

Al twee personen op dit forum? Dat doet me even schrikken. Ik heb al zo vele iso’s zonder problemen met verschillende torrent klanten gedownload dat ik er eigenlijk van uit gegaan ben dat dit zo goed als foutloos gebeurt. Ja, als je computer even uitvalt moet je opletten, dat geloof ik best. Maar anders dacht ik dat het kritische moment enkel het schrijven op DVD betreft, en wat usb sticks betreft eigenlijk niets. Toch checken:


jdc@suse:~/openSUSE-13.1-DVD-x86_64.iso> md5sum openSUSE-13.1-DVD-x86_64.iso 
1096c9c67fc8a67a94a32d04a15e909d  openSUSE-13.1-DVD-x86_64.iso

Klopt, en dat stemt volledig overeen met vele ervaringen en verschillende distributies…

Jammer hier ook een checksum fout tijdens het instaleren.:frowning:

Een andere download mirror gepakt weer op een usb gezet en toen geen foutmeding meer en een zeer snelle instal.:slight_smile:

Even voor de goede orde: Silverlight en Unarj (die twee herinner ik me) zijn er ook voor 13.1

Tip: check altijd de md5sum van de gedownloade iso. Die móet gelijk zijn. Soms doet een mirror er lang over om te syncen.

Heel veel dank voor de jongens/meisjes van openSUSE.

Heb nu Gnome op mijn laptop staan, werkt perfect en ziet er weer gelikt uit!

Alleen een klein probleempje op mijn desktop
Deze computer is voor de hele familie, en daar staat dus ook Steam op.
Er zit een ATI kaart in, maar KDE crasht. (Ik heb een upgrade gedaan, geen “verse” installatie)
Meestal volg ik deze link, maar die is nog niet up to date:
SDB:AMD FGLRX - openSUSE

Bij een nieuwe installatie (met open source drivers) werkt KDE wel.

Misschien toch eens proberen, ik heb wel een 8 gig usb stick.

Toch heb ik liever een dvd .

Ik verwacht dat ik wel kan booten van usb, ik heb een zogenaamd overclock moederbord.
En die hebben over het algemeen wel alle opties.

Ik doe overigens niet aan over klokken.
Dat ga ik misschien nog wel eens proberen, maar dan wil ik eerst een reserve cpu hebben. ( en een baan)
Verder ben ik er inmiddels achter dat ook als je de temperatuur gelijk houd, je door de hogere spanning waarschijnlijk toch meer slijtage hebt.

Ik denk dat je vanwege steam beter af bent met de laatste beta catalyst drivers.

Omdat je die via de commando regel moet installeren, loop je wel de kans, dat je na bijv na een kernel update, ze opnieuw moet installeren.

Jeehee, 13.1 uit!
Ik wil wel snel gaan proberen hoe 13.1 is. Helaas heb ik pas van t weekend tijd. Ik heb wel al de iso’s voor 32- en 64-bit binnen. Als ik het mooi geschreven nieuwsbericht van Jos Poortvliet lees, word ik alleen maar enthousiaster. Deze nieuwe versie lijkt wel een cadeautje, zo vlak voor alle feestdagen.

Gaan we ook een launch party doen? Ik heb wat vrije dagen en heb ruimte in mijn agenda. Alleen in de week van 5 december is de agenda vol.

En K torrent is aan het werk, Download snelheid van 5,4 Mib/s :stuck_out_tongue:

Geweldig die concurrentie strijd tussen oa upc en de kpn.
Ik heb nu voor 40 euro per maand, een 3 in 1 pakket met 50 mb down en 2.5 up.

Nu nog een 16 minuten wachten, voor de dvd binnen is.

Attentie heren!

Deze draad is in het Nieuws forum. Omdat hij nieuwswaarde heeft. Daar kan je natuurlijk op reageren, als het tenminste over dit nieuwsbericht gaat. Echter deze draad is geen vergaarbak voor hulp bij technische problemen.

Die sneeuwen dan ongewtijfeld onder in deze algemene draad. Om nog maar te zwijgen van de chaos die ontstaat als iedereen op alles antwoord gaat geven zonder te vertellen op welke vraag het een antwoord is.

Dus graag ieder(e) probleem/vraag in het best passende forum, met een kort maar krachtige titel die enkele sleutelwoorden bevat. Dan heb je de beste kans dat je vraag/probleem gezien wordt door iemand die denk van dat stukje Linux iets te weten. Bovendien zijn beantwoordde vragen ook beter te vinden voor iemand met hetzelfde probleem als ze op de juiste plek staan.

En als je zo’n vraag op een slechte plek aantreft, geef er dan svp geen antwoord op (daarmee vergroot je de chaos), maar rapporteer hem.

@hcvv heeft gelijk. Weet je wat? Ik open een nieuwe thread in de Praathoek.

Deze hoort dacht ik wel hier ?

Benchmarks 12.3 vs 13.1

Vooral voor de gebruikers van opensource drivers zeer goed nieuws.
Benchmarks met de catalyst driver komen waarschijnlijk nog.

De nieuwste is echt een stuk sneller.

[Phoronix] openSUSE 13.1 Shows Off Nice Performance Improvements](http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=opensuse_131_benchmarks&num=1)