Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 17

Thread: openSUSE als HTPC

Blog Entries
    1

Default openSUSE als HTPC

Ik heb sinds een paar weken mijn server (HP Proliant Microserver N36L) as HTPC werkende. Ik heb er openSUSE 12.3 op draaien met XBMC als media speler. Ik heb op Ebay een TBS 6891 (Dual DVB-S2 tuner) gekocht en mijn oude Geforce G210 afgestoft en erin gestoken. Ik kan nu mooi TV kijken met TVheadend.

Ik had hiervoor een sataliet TV box wat mij €30 per maand koste en aangezien er vrij veel kanalen gratis te ontvangen zijn heb ik besloten om dit te maken. Deze combinatie is op dit moment vrij vrouw-vriendelijk (wat heel belangrijk is) en doet bijna alles wat de satelliet box ook deed (pause, opnemen, series linken). Heb alleen nog 2 problemen die ik nog moet oplossen (gaat deze draad niet over).

Ik heb er verder nog OwnCloud op draaiende met no-IP, miniDLNA en ik ga binnenkort mijn Sega en Nintendo emulator proberen werkende te krijgen met mijn Playstation 3 controller.

Having a lot of fun!!

Heeft iemand anders openSUSE in gebruik als HTPC of Media server?
    "To err is human... to really foul up requires the root password."

Blog Entries
    1

Default Re: openSUSE als HTPC

En als toevoeging heb ik ook nog een Rapberry Pi met OpenELEC aangesloten op de TV boven. Kan daar nu ook TV kijken via de server. Kon eerst niet aangezien ik geen antenne heb en de satelliet aansluiting beneden binnen kwam. Moet alleen nog een keer wat LAN kabels door de muur trekken zodat ik het niet draadloos hoef te doen. Of mijn router vervangen met iets beters! Die is af en toe toch nog iets te langzaam voor de HD kanalen.

Raspberry Pi is ook zo'n mooi dingetje!

Blog Entries
    14

Multimedia Heaven, zo te lezen.
    ° Appreciate my reply? Click the star and let me know why.

° Perfection is not gonna happen. No way.

https://en.opensuse.org/openSUSE:Board#Members
    http://en.opensuse.org/User:Knurpht
    http://nl.opensuse.org/Gebruiker:Knurpht

Blog Entries
    1

Quote Originally Posted by Knurpht View Post
    Multimedia Heaven, zo te lezen.
    ja het is inderdaad erg mooi. Nu nog LIRC configureren voor de afstandsbediening.

Cool.

Zijn er goede how to's om van een computer een multimedia PC te maken?

Blog Entries
    14

Quote Originally Posted by jansteen View Post
    Cool.

Dexter1979 ??? Jij zit er nu middenin ....

@Jan: wat bedoel je hier precies mee? Als 't er om gaat om alle multimedia af te kunnen spelen, da's 't kunstje niet.
    ° Appreciate my reply? Click the star and let me know why.

° Perfection is not gonna happen. No way.

https://en.opensuse.org/openSUSE:Board#Members
    http://en.opensuse.org/User:Knurpht
    http://nl.opensuse.org/Gebruiker:Knurpht

Blog Entries
    1

Quote Originally Posted by jansteen View Post
    Hangt ervan af wat je precies wil doen. Ik heb eerst natuurlijk de restricted formats how-to gedaan zoals gewoonlijk

XBMC installeer je dan gewoon via Packman.

Mocht je een tv-tuner hebben dan kan je TVheadend daar ook te vinden, maar er was ook een nieuwere versie met flink wat verbeteringen en nieuwe functies te vinden in een andere repo. Iemand heeft ook de meest recente development build in een repo staan, maar ik was op zoek naar de officiële stabiele variant (3.4.27). Enige nadeel wat ik nog niet heb kunnen oplossen voor TVheadend is dat de service in YAST te vroeg start. MYSQL draait dan nog niet en TVheadend geeft dan een error en start niet. Ik heb het gewoon handmatig starten als KDE opstart en dit werk prima. Je zal het na het installeren eerst moeten draaien in een terminal als
    Code:
    tvheadend -C
    Dan maakt hij de default configuratie aan zonder wachtwoord. Hou de terminal open en ga in firefox naar http://localhost:9981. Daar kan je de rest configureren naar je eigen smaak.

Minidlna heb ik geïnstalleerd volgens een how-to van Knurpht. Kan nu ook de videos bekijken op mijn Playstation 3.

Owncloud is gedaan via hun webinstaller. Je moet dan wel een LAMP server hebben draaien met een werkende MYSQL. Je kan dan via een Dynamic-DNS client zoals no-IP of dyn-dns je Owncloud toegankelijk maken buiten je netwerk. Ik heb no-IP gebruikt en geconfigureerd met behulp van deze pagina. Na de installatie en configuratie kan je de service starten via YAST. Het was een beetje lastig om dit in te stellen. Als je een router hebt die no-ip ondersteund zal dit denk ik makkelijker zijn. Die van mij ondersteund alleen dyn-dns en daar moet je voor betalen geloof ik.

Hopelijk kan je hier wat mee

Blog Entries
    1

Quote Originally Posted by Knurpht View Post
    Dexter1979 ??? Jij zit er nu middenin ....
    Ja ik was aan het typen

Ik zal het een en ander eens in een of meerdere blog posts zetten als ik er tijd (en zin) aan heb.
    Last edited by Dexter1979; 06-Oct-2013 at 03:52.

Quote Originally Posted by Dexter1979 View Post
    Hangt ervan af wat je precies wil doen.
    Ik bedoelde inderdaad multimedia bestanden op mijn tv afspelen.
    Bedankt voor de tips.

Ik heb wel eens Serviio gebruikt, maar op de één of andere manier krijg ik niet alle bestanden op mijn tv te zien.

Blog Entries
    1

Wat je tv kan spelen is afhankelijk van de mogelijkheden van de TV en heeft weinig met Serviio te maken. Mijn Blu-ray (via een LAN kabel op mijn netwerk aangesloten) kan bijvoorbeeld geen MKV spelen via minDLNA terwijl mijn Playstation dit wel kan. Misschien laat de TV alleen maar bestanden zien die je kan spelen?

Ik gebruik XMBC voor het spelen van Multimedia bestanden. Video, Muziek en Live-TV. Heb ook een VPN zodat ik HULU en uitzending gemist kan kijken. Is best wel €5 in de maand waard

Page 1 of 2 12 LastLast