Page 1 of 4 123 ... LastLast
Results 1 to 10 of 40

Thread: Thomson 49DA8E / draadloos probleem / nieuwe Suse gebruiker

Default Thomson 49DA8E / draadloos probleem / nieuwe Suse gebruiker

Beste mensen,

Sinds een week heb ik Win 7 van onze laptop gehaald en Open Suse 12.3 geinstalleerd.
    Echter, ik krijg de laptop niet draadloos werkend.
    Zijn er geen screenshots - een plaatje zegt zoveel meer... - van het onderdeel Netwerkverbindingen - Systeeminstellingenkaders welke je moet invullen?

Laptop/netbook of desktop computer = Toshiba C660 4gb
    Beveiligings type van het netwerk = beveiligingsmodus: WPA-PSK versie WPA&WPA2
    Werkend met een ander besturingssysteem? = Neen
    openSUSE versie = 12.3 KDE
    type draadloze netwerkkaart: intern, USB enz. = intern
    type router = Thomson 49DA8E

Ik hoop dat één van u mij op weg kan helpen. Ik ben betreffende Open Suse een redelijke leek.

Met dank voor de door te nemen moeite en met vriendelijke groet,
    Appie

Default Re: Thomson 49DA8E / draadloos probleem / nieuwe Suse gebruiker

Hallo,

Het is vakantietijd en ik geloof dat een paar van onze "draadloos" experts even weg is. Maar we kunnen well wat proberen.

Hoe heb je de installattie gedaan? Met een netwerkkabel?

Heb je YaST > Netwerkapparaten > Netwerkinstellingen geprobeerd? Is daar in het overzicht je kaart te vinden?

Met de antwoorden gaan we weer verder.
    Henk van Velden

Quote Originally Posted by hcvv View Post
    Hallo,

Het is vakantietijd en ik geloof dat een paar van onze "draadloos" experts even weg is. Maar we kunnen well wat proberen.

Hoe heb je de installattie gedaan? Met een netwerkkabel?

Heb je YaST > Netwerkapparaten > Netwerkinstellingen geprobeerd? Is daar in het overzicht je kaart te vinden?

Met de antwoorden gaan we weer verder.
    -----
    Hallo Frank,
    Dank je voor de reactie!
    Onder > Globale opties < staat: >gebruikergecontroleerd met NetwerkManager< aangevinkt
    staat : >IPv6 activeren< aangevinkt
    staat: >DHCP cliënt indentificatie label< is niets ingevuld
    staat: >te versturen hostnaam< is AUTO ingevuld
    staat: >wijzig de standaard route via DHCP< aangevinkt

Onder > Overzicht < staat: Ethernet netwerkkaart DHCP eth0
    Realtec WLAN controller DHCP wlan0
    Dan staat er in het witte kader er onder:
    Realtec WLAN controller (Niet verbonden)
    MAC : nummer bij mij bekend
    BusID : idem

Onder hostnaam/DNS staat: de Hostnaam en Domeinnaam zijn benoemd in resp. linux-lr2b en site. De rest is niet ingevuld.

Onder Routering staatt: is niets ingevuld

1) Ik heet Henk.

2) Ik heb twee (2) vragen gesteld. Op de tweede heb je uitgebreid geantwoord. De eerste heb je voor het gemak maar overgeslagen.
    Henk van Velden

Misschien dat je hier wat mee kan aanvangen:

via YAsT naar netwerkapparaten> netwerkinstellingen > Globaleopties> eerst eens klikken op Traditionele methode met ifup.
    Dan naar het tabblad :Overzicht en daar de kaart toevoegen en bewerken Realtec WLAN controller (Niet verbonden) klik op bewerken. . Je kan zodra je de gegevens van een netwerk moet intikken ook op de knop scannen klikken en kijken of er netwerken worden herkend.

Als je dat gedaan heb weer terug naar tabblad :Globale opties en vink daar dan Gebruikersgecontroleerd met Networkmanager aan. Klik op OK en het is gedaan.
    Vergeet niet de Widget in de taakbalk toe te voegen voor de networkmanager.

Mocht je problemen hebben met de drivers voor de realtec wifi dan kan je deze vinden op
    Realtek
    Mijn ervaring is dat realtec prima wordt ondersteund in OpenSUSE.
    HP Z420 Intel Xeon & Lenovo T440s Intel I7vPro
    openSUSE Tumbleweed KDE
    Raspberry PI3 met openSUSE TW en Raspbian
    Linux counter #241023

1) Ik heet Henk.

2) Ik heb twee (2) vragen gesteld. Op de tweede heb je uitgebreid geantwoord. De eerste heb je voor het gemak maar overgeslagen.
    Sorry Henk....(ik had net een vriend, Frank, "uitgelaten", vandaar misschien de verspreking)
    Oeps, nee niet voor het gemak, gewoon vergeten. Ja, ik heb de installatie via de netwerkkabel gedaan.

Vr. groeten,
    Appie

Hoi Appie,
    Het schijnt dat jij wakker wordt als ik naar bed ga De discussie gaat dus een beetje langzaam.

Heb je intussen al iets gedaan met de suggesties van Ben?

Ook ik zou aanraden om het eerst eens met "traditional ifup" te proberen (maar ik ben vooringenomen omdat ik zelf NetworkManager niet gebruik).

Verder denk ik dat het tijd is om streng de stapjes te gaan volgen. Je zegt nl. niet veel meer dan "het werkt niet" en dat is zoals je weet geen goede fout beschrijving.

Als ik het goed begrijp (dat zijn mijn conclusies, dus verbeteren indien ik fout zit), heb je met eth0 gewerkt op dezelfde router/modem waar je nu mee probeert te werken. We kunnen dus aannemen dat die router/modem je via DHCP de goede gegevens aanlevert. Als we tenminste zover komen.

Probeer dus eerst eens om via YaST die kaart te configureren. Als dat werkt, perfect, dan gaan we van daaruit verder. Als het niet werkt gaan we aan de basis beginnen. Geef dan (als het niet werkt) de uitvoer van:
    Code:
    /sbin/ifconfig -a
    om te zien of je wlano überhaput werkt (op is met een IP address).
    Henk van Velden

Werkt je kabelverbinding wel?

Als je openSUSE 12.3 installeerd werkt meestal het netwerk niet.

Code:
    sudo systemctl start network.service

Quote Originally Posted by Benmh View Post
    Misschien dat je hier wat mee kan aanvangen:

via YAsT naar netwerkapparaten> netwerkinstellingen > Globaleopties> eerst eens klikken op Traditionele methode met ifup.
    Dan naar het tabblad :Overzicht en daar de kaart toevoegen en bewerken Realtec WLAN controller (Niet verbonden) klik op bewerken. . Je kan zodra je de gegevens van een netwerk moet intikken ook op de knop scannen klikken en kijken of er netwerken worden herkend.

Als je dat gedaan heb weer terug naar tabblad :Globale opties en vink daar dan Gebruikersgecontroleerd met Networkmanager aan. Klik op OK en het is gedaan.
    Vergeet niet de Widget in de taakbalk toe te voegen voor de networkmanager.

Mocht je problemen hebben met de drivers voor de realtec wifi dan kan je deze vinden op
    Realtek
    Mijn ervaring is dat realtec prima wordt ondersteund in OpenSUSE.
    ------
    Dank je Ben voor de informatie en de tijd die er hebt ingestoken.
    Echter, het lukt mij (nog) niet om de laptop draadloos te verbinden met het www.

Hoi Appie,
    Het schijnt dat jij wakker wordt als ik naar bed ga De discussie gaat dus een beetje langzaam.

Heb je intussen al iets gedaan met de suggesties van Ben?

Ook ik zou aanraden om het eerst eens met "traditional ifup" te proberen (maar ik ben vooringenomen omdat ik zelf NetworkManager niet gebruik).

Verder denk ik dat het tijd is om streng de stapjes te gaan volgen. Je zegt nl. niet veel meer dan "het werkt niet" en dat is zoals je weet geen goede fout beschrijving.

Als ik het goed begrijp (dat zijn mijn conclusies, dus verbeteren indien ik fout zit), heb je met eth0 gewerkt op dezelfde router/modem waar je nu mee probeert te werken. We kunnen dus aannemen dat die router/modem je via DHCP de goede gegevens aanlevert. Als we tenminste zover komen.

Probeer dus eerst eens om via YaST die kaart te configureren. Als dat werkt, perfect, dan gaan we van daaruit verder. Als het niet werkt gaan we aan de basis beginnen. Geef dan (als het niet werkt) de uitvoer van:
    Code:
    /sbin/ifconfig -a
    om te zien of je wlano überhaput werkt (op is met een IP address).
    -----
    Neen, ik ben steeds sinds de vroege morgen wakker, maar we hebben vakantie en kruip pas laat (te laat) voor de pc.
    Ja, ik heb suggesties van Ben opgevolgd, maar krijg de laptop (nog) niet draadloos op het www.........
    De kaart configureren: Het liefste zou ik jou willen bellen, om van daar uit verder te werken. Ik vind het zo jammer dat het voor mij zo ingewikkeld moet zijn. Niet boos worden, maar met Win7, Ubuntu en Xubuntu had ik het zo voor elkaar maar ik heb mij voorgenomen om - net als bij Ubuntu - zeker 6 maanden Open Suse te gebruiken, om dan uiteindelijk een definitieve keuze te maken.
    Maar, mag ik jouw bellen of heb je nog een andere optie?

Page 1 of 4 123 ... LastLast