Boek over linux

Was een beetje aan het zoeken om meer over linux te leren en kwam dit boek tegen.

The linux commandline van William E Shots

Iemand ervaring hiermee .Of betere tips:).

Geen idee over het boek.

Heb je de Korte uitleg stukjes in ons NL Howto’s forum al helmaal uitgekauwd?
Die zijn gratis! En de auteur is beschikbaar voor vragen.

Dat is in iedergeval een goede tip ,ik heb ze inderdaad allemaal zo goed mogelijk doorgewerkt.:\ Veel gedacht oke zit dat zo maar ook vaak er niets van gesnapt.:frowning:
En dan zo dat je eigenlijk niet weet wat je niet snapt.Als je begrijpt wat ik bedoel.Dus was eigenlijk eigenlijk op zoek naar verschillende vormen van info.
Maar kom ongetwijfeld nog wel terug met vragen over de verschillende Howto’s.

Ik zei “uitgkauwd”, jij hebt het over “zo goed mogelijk doorgewerkt”. In beide gevallen betekent dat voor mij dat je de voorbeelden daaruit ook hebt nagespeeld, variaties daarop hebt bedacht, de man paginas die erbij horen op zijn minst vluchtig hebt doorgewerkt.

Het begrip komt vaak pas uit het “zelf doen”. En dan blijft het ook hangen.

Ik kan je aanraden om tests in een aparte directory te doen (bij mij zie je dat ook). Die kan je dan zonder problemen weer helemaal leegmaken/weggooien. Misschien is het zelfs handig om een aparte gebruiker aan te maken om rare dingen te doen. Dan blijven eventuele rampen zonder invloed op je normale gebruiker(s), zodat je niet ineens niet meer kan bankieren :(. Dat geldt natuurliijjk alleen zolang je geen probeersels onder root doet, maar ik heb geloof ik ook niets onder root laten zien (behalve hoe je veilig root kunt worden).

Vergeet niet dat iedereen wel graag iets met de CLI wil doen, maar zolang je niet weet wat je wilt doen is dat een wat taaie materie. Voor werken met de CLI (en het schrijven van scriptjes) is het gebruik van allerllei handige gereedschappen minstens zo belangrijk als het kunnen intikken van commandoos. De gereedschappen zijn eigenlijk de hogere functies van de shell.

Denk aan grep, sort, sed, tr, …

Als je scripts wilt schrijven als ondersteuning voor systeembeheer, moet je een goed idee hebben van allerlei gereedschappen die systeem gegevens leveren: ls, lsusb, lspci, ps, enz. enz. Het probleem is vaak het vinden van het juiste gereedschap dat je de gegevens levert die je wilt verwerken. Het script is dan vaak verder niet zo moeilijk :wink:

Overigens, boeken over de shell (bash) en zo verouderen niet zo snel. De basis begrippen zijn dezelfde als bij Unix veertig jaar geleden. Een tweedehands Linux boek bij de Kringloop doet het ook prima. Voor de praktijk op je huidige openSUSE moet je toch de man pages raadplegen.

Wat ook een goede manier is om Linux te leren kennen, is het installeren van (bv) Arch Linux.
(Op een aparte partitie, of in Virtualbox)

Hoewel openSUSE een geweldige distro is, leer je van de installatie helemaal niets.
ik heb van het installeren van Arch veel geleerd.

Vergeet niet dat iedereen wel graag iets met de CLI wil doen, maar zolang je niet weet wat je wilt doen is dat een wat taaie materie
.

En dat is denk ik de kern van het verhaal.Je moet er iets mee gaan doen anders word het moeilijk snappen.:.Ga dit allemaal weer even overdenken .

Bedankt voor de tips.

Bedankt voor je Arch tip , lijkt ook wel een leuk project om eens naar te kijken:).

Ik raad je did boek aan.
http://eu.wiley.com/WileyCDA/WileyTitle/productCd-111821854X.html
Het is de Go-To Referentie voor Linux in mijn opinie.

Verder raad ik je aan om Arch te proberen.
Voor dat ik naar OpenSuse ben overgestapt gebruikte ik Arch Linux,
En het is een Distro die je Linux leert.

Probeer het in een VM of installeer het.
Veel succes :slight_smile:

Ik heb twee boeken over linux. eentje heet hands on linux dacht zo even uit mijn hoofd zegt. Dit gaat over opensuse. en ik heb nog een boek dat gebaseerd is op LPIC (linux certificaat) en dat is met de distro’s ubuntu en centos dat heet dacht LPIC-1 van sander van vugt als je de precieze titels wil weten moet je dat even laten weten dan pak ik de boeken erbij.

ik zit nu op mijn werk vandaar dat ik de titels niet paraat heb