Page 1 of 4 123 ... LastLast
Results 1 to 10 of 39

Thread: Aanschaf ander Laptop / Notebook

Default Aanschaf ander Laptop / Notebook

Hallo fan's

Ik heb behoefte aan advies. Ik wil het gedoe met de Broadcom firmware en driver sofware voorkomen. Heb nu een Acer emachine E725, opensuse 12.3. Nu wil ik een ander aanschaffen die gevrijwaard is met het broadcom gedoe. Vraag is nu welke kan ik het beste aanschaffen. Kan iemand mij een advies geven.

Bij voorbaat dank.

Groet,
    Wim

Blog Entries
    14

Default Re: Aanschaf ander Laptop / Notebook

Quote Originally Posted by vaptnld View Post
    Hallo fan's

Ik heb behoefte aan advies. Ik wil het gedoe met de Broadcom firmware en driver sofware voorkomen. Heb nu een Acer emachine E725, opensuse 12.3. Nu wil ik een ander aanschaffen die gevrijwaard is met het broadcom gedoe. Vraag is nu welke kan ik het beste aanschaffen. Kan iemand mij een advies geven.

Bij voorbaat dank.

Groet,
    Wim
    Lastig. In het verleden kon je er aardig van opaan dat bijv. ASUS altijd Atheros wifi chips gebruikte, maar dat is niet meer zo. Met name Acer heeft er ook nog wel eens een handje van om het niet te nauw te nemen. Dan denk je een machine met Atheros chip te kopen, start 'm de eerste keer op en dan zit er iets anders in.
    Een ander punt waar je tegenaan gaat lopen is UEFI Secure boot en GPT partitionering. openSUSE 12.3 ondersteunt dat wel, maar er zijn wel wat extra instructies / waarschuwingen voor. De meeste in de EU verkochte laptops hebben een optie om UEFI uit te schakelen, maar op dit moment is alles Windoos8 wat de klok slaat en die werkt alleen met UEFI en GPT. Wat nog wel eens wil lukken is via één van de webboeren een laptop met Win7 kopen, dat werkt ook zonder UEFI.

Toen ik een machine voor mijn wederhelft moest uitzoeken heb ik in de vestiging van een grote keten brutaalweg gevraagd of ik een paar laptops mocht booten van een KDE Live USB. Tot mijn stomme verbazing zegt de verkoper: "Kan dat dan? Interessant. Mag ik even meekijken?". Dat ze uiteindelijk zelf een andere gekocht heeft is een ander verhaal. Dat ze er, ook toen beide netwerkkaarten niet out-of-the-box functioneerden, het volste vertrouwen in had dat 't toch wel ging werken weer een ander (was in 10 minuten klaar).
    ° Appreciate my reply? Click the star and let me know why.

° Perfection is not gonna happen. No way.

https://en.opensuse.org/openSUSE:Board#Members
    http://en.opensuse.org/User:Knurpht
    http://nl.opensuse.org/Gebruiker:Knurpht

Quote Originally Posted by Knurpht View Post
    Een ander punt waar je tegenaan gaat lopen is UEFI Secure boot en GPT partitionering. openSUSE 12.3 ondersteunt dat wel, maar er zijn wel wat extra instructies / waarschuwingen voor. De meeste in de EU verkochte laptops hebben een optie om UEFI uit te schakelen, maar op dit moment is alles Windoos8 wat de klok slaat en die werkt alleen met UEFI en GPT. Wat nog wel eens wil lukken is via één van de webboeren een laptop met Win7 kopen, dat werkt ook zonder UEFI.
    .
    Heb zojuist een nieuwe AcerAspire One AO756 Intel
    met windows 8 veranderd in een Acer met OpenSUSE 12.3. Er was in de bios"een mogelijkheid om dat UEFI uit te zetten en terug te gaan naar standard bios.
    Wifi was out of the box werkend.
    HP Z420 Intel Xeon & Lenovo T440s Intel I7vPro
    openSUSE Tumbleweed KDE
    Raspberry PI3 met openSUSE TW en Raspbian
    Linux counter #241023

Blog Entries
    14

Quote Originally Posted by Benmh View Post
    Heb zojuist een nieuwe AcerAspire One AO756 Intel
    met windows 8 veranderd in een Acer met OpenSUSE 12.3. Er was in de bios"een mogelijkheid om dat UEFI uit te zetten en terug te gaan naar standard bios.
    Wifi was out of the box werkend.
    Ik heb er eens heel even naar gezocht, maar kon geen eenduidig uitsluitsel vinden. Met een stel vrienden (waaronder één die in de USA woont) kwamen we tot de conclusie dat het wel eens zo zou kunnen zijn dat de fabrikanten bang zijn, dat ze zonder die uitschakeloptie voor UEFI een klets van de EU krijgen. Het zou kunnen. @pistazienfresser zou dat moeten weten, da's een jurist die verand heeft van dit soort zaken.

Blog Entries
    1

Quote Originally Posted by vaptnld View Post
    Vraag is nu welke kan ik het beste aanschaffen.
    Neem een openSUSE live-USB mee en start de laptop in de winkel even op van die USB. Kan je zo zien of je Wifi werkt of niet
    "To err is human... to really foul up requires the root password."

Quote Originally Posted by Dexter1979 View Post
    Neem een openSUSE live-USB mee en start de laptop in de winkel even op van die USB. Kan je zo zien of je Wifi werkt of niet
    Dat is een goed idee, natuurlijk.
    Je kan ook even kijken welke wifi kaartje wordt gebruikt, staat er bv Broadcom 4318 op laat die dan maar even liggen.
    Broadcom heeft de problemen nog niet goed getackeld.
    openSUSE Tumbleweed KDE
    Linux counter #241023

Quote Originally Posted by Benmh View Post
    Dat is een goed idee, natuurlijk.
    Je kan ook even kijken welke wifi kaartje wordt gebruikt, staat er bv Broadcom 4318 op laat die dan maar even liggen.
    Broadcom heeft de problemen nog niet goed getackeld.
    hoi Ben heb een probleem mail je wel niet voor dit onderwerp bestemd

frits

Quote Originally Posted by fveerman View Post

frits
    Hallo Frits,

Je kan ook altijd een eigen thread starten, reageren er meer mensen met mogelijke oplossingen.

Ben
    openSUSE Tumbleweed KDE
    Linux counter #241023

Blog Entries
    14

Quote Originally Posted by fveerman View Post

frits
    Stel nou's, Frits, dat er inderdaad een oplossing komt voor jouw probleem, per mail. Dan
    - weten er maar 2 mensen dat 't probleem bestaan heeft
    - weten er maar 2 mensen wat de oplossing voor 't probleem ook bestaat.

"Community" gaat er over, dat je dit soort dingen deelt, omdat anderen er iets aan kunnen hebben. Zowel aan het probleem als aan de oplossing. Het is juist dat stuk, dat gemaakt heeft dat (o.a.) ik tegenwoordig bij problemen niet meer denk "ik heb een probleem", maar "even kijken hoeveel mensen dit probleem al vóór mij gehad hebben". Dat is wat "community" kan brengen.

Klopt.

Alleen kan (soms) een forum een drempel zijn.
    Als je weet wat je moet vragen en hoe je het moet formuleren, is een forum de oplossing.
    Anders is het beter dat je iemand kent die verstand van zaken heeft, en niet kijkt of je wel volgens de regels van een forum een vraag stelt.

Als ik kijk binnen mijn familie, dat willen de meeste: "Computer moet gewoon werken"
    Ze weten niet waarom iets werkt, en hoe iets werkt, en willen dat ook niet weten.
    Ik krijg dan een telefoontje, met de mededeling "Het werkt niet meer!"
    Dit soort mensen zijn ook hopeloos verloren op een forum, omdat gebrek aan kennis (en de wil tot leren) vaak irritatie opwekt.

Nu irriteren mijn familieleden alleen ondergetekende

Page 1 of 4 123 ... LastLast