Results 1 to 8 of 8

Thread: Inrichten IPTV met Amino M540 onder opensuse 12.3

Default Inrichten IPTV met Amino M540 onder opensuse 12.3

Ik wil het iptv-signaal van mijn glasvezelmodem (een Genexis, provider Concepts) graag ook op mijn PC ontvangen, naast de Amino M540 box die ik van de provider heb. Daartoe heb ik een tweede netwerkkaart in de pc gestopt, een switch tussen het modem en de Amino gezet (die blijft gewoon werken) en een tweede ethernetkabel vanuit de switch naar de tweede netwerkkaart getrokken.

Voor de configuratie de start van het topic

IPTV op je HTPC - Netwerken - GoT

gevolgd, waarbij de gang van zaken voor opensuse anders is, en voor 12.3 mogelijk weer anders dan voor oudere releases. Het recept kent drie stappen:

Stap 1 (Spoof het MAC adres van je Amino) houdt in aanpassing van /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth1.
    Er bestond bij mij alleen /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0, dus ik heb de 1 aangemaakt.
    Verder moet er volgens het tweakers topic het MAC-adres worden ingesteld, maar volgens het ifcfg-template is dat bij Suse het LLADDR veld (las ik in
    '[opensuse] Re: IPTV and MythTV Setup' - MARC

Wat het HWADDR veld doet weet ik niet.

Zo krijgt /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth1 de volgende inhoud:

Code:
    # Intel netwerkkaartje
    # Instellingen om Amino M540 te mimicken
    NAME='82574L Gigabit Network Connection'
    DEVICE=eth1
    BOOTPROTO=dhcp
    HWADDR=00:1f:c6:xx:xx:xx
    LLADDR=00:02:02:xx:xx:xx
    ONBOOT=yes
    NM_CONTROLLED=no
    TYPE=Ethernet
    IPV6INIT=no
    Stap 2 is het aanpassen van het DHCP-request. Volgens het topic gebeurt dat in /etc/dhclient-eth1.conf, maar suse heeft alleen een /etc/dhclientconf, waarbinnen als ik het goed begrijp eth0 en eth1 aparte secties hebben. Zo ziet /etc/dhclientconf er uit:

Code:
    interface "eth0" { 
             request subnet-mask, broadcast-address, routers,
            rfc3442-classless-static-routes,
            interface-mtu, host-name, domain-name, domain-search,
            domain-name-servers, nis-domain, nis-servers,
            nds-context, nds-servers, nds-tree-name,
            netbios-name-servers, netbios-dd-server,
            netbios-node-type, netbios-scope, ntp-servers;
    }

interface "eth1" {
    request subnet-mask, time-offset, routers, domain-name-servers, host-name, domain-name,
       root-path, default-ip-ttl, broadcast-address, perform-mask-discovery, router-discovery,
       static-routes, nis-domain, nis-servers, ntp-servers, vendor-encapsulated-options;
    send dhcp-max-message-size 548;
    send vendor-encapsulated-options 03:09:61:6d:69:6e:65:74:31:33:30:04:05:66:69:73:79:73;
    send vendor-class-identifier "Aminoaminetm540fisys";
    send dhcp-client-identifier 01:00:02:02:xx:xx:xx;
    supersede domain-name-servers 208.67.222.222, 208.67.220.220;
    supersede static-routes 82.139.121.0 10.252.160.1;
    }
    Stap drie is het aanpassen van de routering, volgens het tweakers topic met het aldus aanpassen van /etc/sysconfig/route-eth1:

Code:
    ADDRESS0=224.0.0.0
    NETMASK0=240.0.0.0
    Ik heb geen idee waar ik dat moet aanpassen voor suse 12.3, en dat is vraag 1.

Tweede punt is dat als ik 'ifconfig eth1 up' ingeef, en met ifconfig de status bekijk, eth1 niet het LWADDR geeft wat ik meende te hebben ingesteld, maar het oorsponkelijke MAC-adres,
    Waarschiijnlijk daardoor krijg ik geen ipv4-nummer, en dus geen verbinding.

Iemand een antwoord op dit probleem?

Alvast dank!

Blog Entries
    14

Default Re: Inrichten IPTV met Amino M540 onder opensuse 12.3

Allereerst moet ik zeggen, dat ik niet zo in deze materie zit. Zo weet ik niet eens wat een Aminobox is.
    Maar, over het netwerkgebeuren: Yast. Daarmee kun je je netwerk het beste configureren.
    ° Appreciate my reply? Click the star and let me know why.

° Perfection is not gonna happen. No way.

https://en.opensuse.org/openSUSE:Board#Members
    http://en.opensuse.org/User:Knurpht
    http://nl.opensuse.org/Gebruiker:Knurpht

Ha Knurpht,

Dank voor je antwoord!
    Quote Originally Posted by Knurpht View Post
    Allereerst moet ik zeggen, dat ik niet zo in deze materie zit. Zo weet ik niet eens wat een Aminobox is.
    Een Aminobox is een settopbox (ook wel afgekort tot STB) die tussen de TV en het signaal van de aanbieder is geplaatst. Kabelaanbieders zoals UPC en Ziggo, of glasvezelaanbieders, (Concepts in mijn geval), plaatsen zo'n STB tussen het signaal wat zij aanbieden en de TV. In het geval van glasvezel wordt het TV-signaal als een IP-stream over Ethernet aangeboden; de STB zet dat dan om in TV-signaal. De STB heeft dus een Ethernetingang, en krijgt via DHCP een IP-adres van de provider, die het IP-TV-aanbod middels een multicast stream op een VLAN distribueert. De truc is nu om met je PC ook een IP-adres in de goede range te krijgen, en zo de IP-TV-stream op te pikken. Dat doe je door de servers die de IP-adressen uitdelen te laten denken dat je een Amino STB bent, en dat zou moeten lukken door het MAC-adres te spoofen en het vendor-id van de Aminobox mee te geven bij de aanvraag van een IP-adres.
    Maar, over het netwerkgebeuren: Yast. Daarmee kun je je netwerk het beste configureren.
    Dat doe ik normaal gesproken ook altijd, maar ik heb geen idee hoe ik daarmee MAC-adressen kan spoofen, vendor-id's kan meegeven etc. Kan dat, en zo ja, hoe doe je dat?

Blog Entries
    14

Quote Originally Posted by jehojakim View Post
    Ha Knurpht,

Dank voor je antwoord!

Een Aminobox is een settopbox (ook wel afgekort tot STB) die tussen de TV en het signaal van de aanbieder is geplaatst. Kabelaanbieders zoals UPC en Ziggo, of glasvezelaanbieders, (Concepts in mijn geval), plaatsen zo'n STB tussen het signaal wat zij aanbieden en de TV. In het geval van glasvezel wordt het TV-signaal als een IP-stream over Ethernet aangeboden; de STB zet dat dan om in TV-signaal. De STB heeft dus een Ethernetingang, en krijgt via DHCP een IP-adres van de provider, die het IP-TV-aanbod middels een multicast stream op een VLAN distribueert. De truc is nu om met je PC ook een IP-adres in de goede range te krijgen, en zo de IP-TV-stream op te pikken. Dat doe je door de servers die de IP-adressen uitdelen te laten denken dat je een Amino STB bent, en dat zou moeten lukken door het MAC-adres te spoofen en het vendor-id van de Aminobox mee te geven bij de aanvraag van een IP-adres.

Dat doe ik normaal gesproken ook altijd, maar ik heb geen idee hoe ik daarmee MAC-adressen kan spoofen, vendor-id's kan meegeven etc. Kan dat, en zo ja, hoe doe je dat?
    Ik had al even gegoogled op de Amino. Heb zelf Ziggo voor de hele bubs, had tot voor kort ook een DVB kaart in mijn server/werkstation zitten om zo TV te kijken.
    Even een heel ander aspect, waar wij hier toch rekening mee moeten houden: het legale/illegale. Heb je jezelf daarvan op de hoogte gesteld? Ik weet bijv. dat ik van Ziggo een heleboel dingen niet mag doen waartoe ik technisch prima in staat ben. Zo wisten ze binnen 2 weken dat ik hier thuis een webserver draai. En dat mag niet. "Maar", zei de vriendelijke techneut van Ziggo, " voor een mede-linux-gebruiker kan ik wel loslaten dat we alleen poort 80 checken ..." .

Voor zover ik weet is dit qua legaliteit geen probleem, als ik de - zo langzamerhand erg lange - thread op tweakers lees wordt soms de helpdesk van de provider gebeld om bijstand hierbij, en wordt die zonder problemen gegeven.
    Maar om het technisch voor elkaar te krijgen onder Suse lijkt geen sinecure. Genoeg succesmeldingen onder Ubuntu en ook Debian geloof ik, maar nog niet met Suse. En ik ben toch wel een Suse adept, draai hier al een jaar of tien niets anders meer.

Misschien beter de vraag stellen op de Engelstalige forums?

Blog Entries
    14

Voor zover ik weet is dit qua legaliteit geen probleem, als ik de - zo langzamerhand erg lange - thread op tweakers lees wordt soms de helpdesk van de provider gebeld om bijstand hierbij, en wordt die zonder problemen gegeven.
    Maar om het technisch voor elkaar te krijgen onder Suse lijkt geen sinecure. Genoeg succesmeldingen onder Ubuntu en ook Debian geloof ik, maar nog niet met Suse. En ik ben toch wel een Suse adept, draai hier al een jaar of tien niets anders meer.

Misschien beter de vraag stellen op de Engelstalige forums?
    Zou je denk ik beter kunnen doen. Als je al 10 jaar (open)SU/uSE draait, denk ik niet dat er veel is wat ik kan aandragen. Ben in deze hoek sowieso niet zoveel bezig geweest, en heb hier in de NL forums ook geen pure netwerktechneuten meegemaakt. Die hangen er in de engelstalige forums zeker rond. Bij mij was de reden tot doorgaan met mijn experimenten om DVB aan de praat te krijgen met name de BBC3 en BBC4 muziekprogramma's. En die viel weg toen ik erachter kwam hoe simpel ik die met get_iplayer en XBMC onder handbereik had en kon kijken op het moment dat het mij uitkwam/komt. En nu gebruik ik een Raspberry Pi met Raspbc om op elk scherm met een HDMI of composite poort video te kijken. Besturing via een app op mijn tablet of telefoon.

Ha Knurpht,

(Grappige naam, dat roep ik tegen mijn zoontje ook vaak - je bent een knurft!).

Ik zal het dan inderdaad aankaarten op de Engelstalige forums, en misschien de ruim aanwezige netwerkkennis op mijn werk ook eens aanspreken. Ik heb inmiddels ook wat haakjes gezien om het misschien toch via Yast voor elkaar te krijgen.

In ieder geval zeer bedankt voor het meedenken!

PS Wil je hier op de hoogte gehouden worden van eventuele vorderingen?

Blog Entries
    14

Ha Knurpht,

(Grappige naam, dat roep ik tegen mijn zoontje ook vaak - je bent een knurft!).

Ik zal het dan inderdaad aankaarten op de Engelstalige forums, en misschien de ruim aanwezige netwerkkennis op mijn werk ook eens aanspreken. Ik heb inmiddels ook wat haakjes gezien om het misschien toch via Yast voor elkaar te krijgen.

In ieder geval zeer bedankt voor het meedenken!

PS Wil je hier op de hoogte gehouden worden van eventuele vorderingen?
    De naam komt van een uitval naar mijn jongste zoon Kees: wat ben je ook een knurft. Op dat moment was ik ook aan het zoeken naar een universele gebruikersnaam met nul hits op Google. De "f" naar "ph" had ik al eerder gebruikt. .
    Ben wel heel beniewd naar je bevindingen. Het zal echt wel gaan werken, en het "hoe" zal me vast weer nieuwe dingen leren.