12.3 installatie op HP Proliant Microserver met RAID 1

Ik heb sinds kort een HP Proliant Microserver tot mijn beschikking en wil daar graag een server van maken. Eerste stap is openSUSE installeren. Er zitten op dit moment 2 harde schijven in die ik als RAID 1 heb ingesteld met behulp van de BIOS. Deze word herkend door de installatie maar ik krijg constant fout meldingen (system error -3030) tijdens het begin van de installatie waar de harde schijf word geformateerd, ingedeeld, etc.

Hoe installeer ik openSUSE op een RAID 1? Ik heb dit nog nooit gedaan en weet ook niet goed waar ik moet beginnen met een expert partitioner scenario waar ik de boel handmatig indeel. Ik kies meestal gewoon de voorgestelde partitionering tenzij ik echt wat anders wil doen. Heb dit dus nog nooit gedaan met een RAID scenario

Ietsje meer uitleg graag.

Ik maak uit je verhaal op dat die fouten pas komen bij de echte installatie. Dus nadat de partitionering (en de te installaren software, enz.) is vastgesteld. Klopt dat? En wat zijn de disk devices die daarbij worden gebruikt? Klopt dat met die RAID?

Als dat allemaal goed is, zou het betekenen dat pas bij het echte partitioneren en file systemen aanmaken de boel fout gaat (enig idee wat System Error -3030 is?), wat op hardware problemen zou kunnen duiden.

Voor wat ik me herinner van mijn RAID periode, deed ik nix in het BIOS. 2 Identieke schijven, opzetten met Yast, done. Achteraf bleek, toen één van de schijven stuk ging, het nog best een gedoe om de boel weer in de lucht te krijgen. Ik ben toen van RAID afgestapt, heb een grote schijf in de machine gehangen waar de homes etc naar gesynct worden.

Voor het opzetten van een server, moet je eerst goed vastleggen wat je er mee wilt. Off-forums had je 't al over NFS. Aangezien je dan toch exporteert, is het ook lekker simpel om te backuppen, kan evt. met een Pi+externe schijf: aankoppelen op de Pi, aangekoppelde exports kopiëren naar externe schijf. Scriptje, crontabje, klaar.

Vooruitlopend: de kans dat je bij NFS op een (mijns inziens bug, zal ik 's rapporteren) netwerkprobleem stuit is gereed. Zet in ieder geval in de eigenschappen van de bedrade verbinding de activiatie optie op “At boot” in plaats van “At cable connection”. In dat laatste geval komt 't veel voor dat NFSserver constateert dat er geen netwerk is, en daarom niet start. Denk er ook om dat je de optie “Use NFS4” uitvinkt. Kun je altijd nog weer aanzetten als je 't met NFS3 protocol aan de praat hebt.

Beste medemoderator, kijk ook even naar deze post: https://forums.opensuse.org/nederlands-dutch/helpen-en-hulp/installatie-opstarten-login/464463-opensuse-11-4-error-3030-bij-formatteren.html :slight_smile:

Tja, dezelfde foutmelding. Maar ook daar niet al te veel “harde” gegevens. Als ik het (zeer goed bedoelde en waarschijnlijk in veel gevallen toch bruikbare) verhaal lees heb ik veel vragen:
. “Dus ik heb het zo ingesteld:” Wanneeer? Oftewel, toen de installaie startte, was toen die partitionering al gemaakt?
. Aansluitend aan het vorige: fdisk -l voor de installatie (kan natuurlijk later moeilijk gemaakt worden), want ik zou de partitie types willen zien.

Zo ook hier. Wat voor “containers” gebruikt de installatie in het “partitioner” gedeelte? /devsda1 en zo of /dev/mapper/…?

2 Identieke schijven, opzetten met Yast, done. Achteraf bleek, toen één van de schijven stuk ging, het nog best een gedoe om de boel weer in de lucht te krijgen.

Ben ook met raid1 aan de gang waarbij dit zeer interressante info is.:)Had een keer in NAS in raid5 zou ook niet mis kunnen maar ging wel mis(storing in apparaat).:frowning:
Zet me toch weer aan het denken:\

Hallo iedereen. Bedankt voor de hulp tot zo ver. Die link was een goede. Ik denk dat ik de RAID in de BIOS uitzet en YAST een software RAID laat instellen. Heb gelezen dat de server niet een echt RAID controllerheeft dus het als ik alles via YAST doe zou ik in theorie de harde schijven in een ander systeem kunnen zetten mocht dit nodig zijn. Nu zal het met Linux misschien makkelijker gaan dan met Windows zoals ze dat daar beschrijven lol!

Ik heb inmiddels openSUSE aan de praat door een 3e harde schijf toe te voegen en daar openSUSE op te zetten. Nu dus nog de RAID. In YAST krijg ik op dit moment dezelfde error, maar dat is natuurlijk niet verwonderlijk aangezien er niks is veranderd.

Ik heb voordat ik hier mee begon de harde schijven niet geformateerd en ik denk dat dat het probleem wel eens kan zijn. Ik heb hier gelezen dat je ze eerst als RAID moet formateren. Mijn volgende stap is nu dus RAID uitzetten, beide schijven formateren, RAID aanzetten en kijken of ik het kan mounten in YAST.

Maar dat gaat vandaag niet gebeuren. Ik laat jullie weten of dit werkt.

En over het NFS maak ik wel een aparte draad als ik het zover heb :wink:

Helemaal gelijk, Henk. Ik heb dmesg even bekenen en daar zaten veel errors in met betrekking tot de harde schijven. Heb er geen copy van gemaakt maar het leek erop dat de snelheid van de schijven beiden steeds werd terug gedraait. Dit gaf dus steeds de errors. Heb de server open gemaakt, kabel opnieuw aangesloten en weer geprobeerd (dit keer alleen software RAID via YAST, niet de BIOS) en toen deed hij het wel. Heb nu dus 12.3 draaien op een schijf en een RAID 1 gemount.

Nu dus NFS opzetten. En daar heb ik ook problemen mee!>:(

Wat voor dan? NFS is vrij simpel. Belangrijk (op de achtergrond, niet eens NFS zelf) is dat je userids en groupids op de verschillende systemen hetzelfde zijn (voor dezelfde uers). Biij uitgebreid NFS gebruik over een aantal systemen is daarvoor NIS natuurlijk de oplossing (die horen aardig bij elkaar), maar voor twee of drie systemen moet je dat als systeem beheerder toch goed zonder NIS kunnen.