Geen beeld live KDE

Goede morgen,

Ik wil graag openSuse gaan proberen en heb dus de KDE live CD versie 12.2 gedownload. Deze boot netjes en in het Grub menu kan ik netjes de taal aanpassen etc. Als ik dan de Live sessie wil starten gaat hij netjes de Linux kernel laden en wil vervolgens booten. Echter vanaf dit moment blijft mijn beeld zwart.

Ik kan zien dat de WLAN driver geladen wordt en het geluid hoor ik ook.

Ik heb een HP Pavilion g6 met AMD A8 en Radeon HD 7640G.

Heeft iemand een idee om dit probleem op te lossen? Ubuntu Live cd draait wel gewoon.

Ik heb zojuist de Gnome Live CD geprobeerd, maar deze geeft dezelfde problemen. Na het laden van de kernel gaat het scherm van de laptop uit.

Welkom op dit forum.

Als het goed is kan je tijdens opstarten van de cd een keuze maken voor de scherm instellingen.(was dat nu [F3]?)
Dus nog in het groene opstartscherm van OpenSUSE.
Heb het idee dat er een verkeerde instelling wordt gebruikt voor de monitor.

Morgen,

Welkom hier. Het is waarschijnlijk iets met je graphische kaart, maar dat had je zelf natuurlijk ook al bedacht.

Ik heb zelf de Live CD nog nooit gebruikt. Geeft deze ook de mogelijkheid van een Failsafe in het bootmenu? Probeer die eens.

Voor de rest zul je mischien even moeten wachten op hulp van anderen. Het is zaterdag en wie weet wordt er uitgeslapen :wink:

Tja of tegelijkertijd een post gedaan :stuck_out_tongue:
Goedemorgen ook Henk.

Failsafe moet gewoon werken. Ik denk dat modesetting het probleem is, en dat kun je uitzetten door op de optie regel in het GRUB opstart menu van de LiveCD

nomodeset

te typen en dan op te starten.

Het lijkt er nuop dat krotenkoker even een slaapje (of inkopen) aan het doen is :wink:

Allereerst reuze bedankt voor de snelle reacties. Ik ga de genoemde opties vanavond of anders morgen proberen. Ik heb namelijk de middagdienst en moet werken tot 23:00 uur.
Ik heb in de tussentijd de RC1 van 12.3 geprobeerd en deze boot wel goed. Alleen doet WiFi het dan niet :frowning:

Ik hou jullie op de hoogte.

[QUOTE=krotenkoker;2527750
Ik heb in de tussentijd de RC1 van 12.3 geprobeerd en deze boot wel goed. Alleen doet WiFi het dan niet :frowning:

Ik hou jullie op de hoogte.[/QUOTE]

De wifi zal je waarschijnlijk met de netwerkmanager eerst eens moeten opstarten.

Bedankt voor de tip. Dit werkt. De Live cd start nu probleemloos op.

Kan ik openSuse zo als dualboot met windows 8 installeren? Bij Ubuntu lukt dat helaas niet.

Niet zomaar. Windows8 heeft UEFI Secure boot nodig. Daar moet openSUSE mee samenwerken. In de engelstalige forums zijn wel onderwerpen erover te vinden. Heb zelf geen hardware waar ik mee kan “meeprutsen”.

Bedankt voor je reactie… Ik zal eens gaan snuffelen op het engelstalige forum.