Beeldschrm steeds uit

Hallo allemaal,

Ik heb opensuse 12.2 KDE-werkomgeving op mijn Hp desktop pc staan en mijn beeldscherm blijft uitvallen screensaver staat uit alles bij energiebeheer heb alle vinkjes weg gehaald.
Hoe ik dit probleem oplossen ik vind het steeds irritant dat hij steeds uitvalt.

Wanneer valt hij uit (ik neem aan dat je bedoelt dat het screm zwart wordt, niet dat de power uitschaked of zo).? Terwijl je zit te werken? Als je niets doet? En dan na een bepaalde tijd?

Klopt als ik weg ben bij de pc springt hij op zwart

Bij mij gaat het op zwart als ik een bepaalde tijd (20 min? Heb het niet gemeten), niets doe. Of ik er ben of niet (Knap dat jouw computer weet of je weg bent :wink:

Heb ik geen probleem mee. Maar misschien weet iemand anders hoe je dat kunt voorkomen.

Ik bedoel als ik de pc tijdje niet gebruik dan gaat hij op zwart ook als ik thuis ben. Je reactie vond ik wel leuk

OK, het is natuurlijk een grapje, maar het laat ook zien hoe onexact mensen zijn. In het dagelijks leven is dat (vaak) niet zo erg, maar als je over computers praat en zeker als je een probleem wilt definiëren moet je exect en precies en volledig zijn. Anders wordt het een zootje. We kijken tenslotte niet met je mee en weten totaal niet wat je doet.

Hoewel ik dat zwart worden zelf juist goed vindt (het spaart electriciteit en ik kijk toch niet), moet het mogelijk zijn om het uit te schakelen.

Heb je al gekeken in de KDE Systeeminstellingen > onder rradwrare: Scherm en monitor en dan Schermbeveiliging?
Ik heb daar iets van 4 minuten staan. Maar ik weett niet of dat het is. Misschien helpt het als je eerst kijkt hoe lang het duurt voor het zwart wordt. Als dat 10 min duurt, is een instelling die op 4 staat natuurlijk niet wat je zoekt.

Je reactie was een grapje dat had ik begrepen maar ik dacht dat mijn probleempje duidelijk geschreven was en wel begrepen kon woden.

Maar ter zaken.

Ik gekeken bij hardware schermbeveiling staat ook op 4 minuten maar die had ik al uit gevinkt schermbeveiliging krijg ik niet ziet uit als je gewoon het beeldscherm uitzet.
Verder heb ik bij systeem en energie gekeken bij instellingen voor energiebeheer Instellen daar hebben ik alle opties uitgevinkt.

Ik denk dat de tijd toch zeker 20 minuten is maar dat heb ik nog niet bij gehouden aangezien ik overal en alles van beeldscherm uit geschakeld hebt.

Probeer eens een live-distro

ik heb een keer hetzelfde gehad, en bij mij was het de monitor.
Een hardware probleem dus.

Als alles wel goed werkt bij een een live-distro, kun je dat in ieder geval uitsluiten.

Dus als ik het goed begrijp heb je via systeeminstellingen onder schermnbeveiliging alles uit gezet.

Klinkt misschien vreemd maar veel monitoren hebben zelf ook een beveiliging, bij inactiviteit (geen signaal ontvangen) schakelen zij zichzelf uit.
Heb hier een Acer monitor die dat na ongeveer 20 minuten doet.

Kijk eens in de handleiding van jouw monitor of dat ook zo is.

Ja, en soms zit er een menuknop op een monitor. Loop al die menu’s eens af. Die instelling zou erbij kunnen zitten.

Die instellingen zitten niet in dat menu
en ik had de afgelopen 3 maanden Linux erop staat daar is het beeldscherm
nooit uitgevallen, ik las op dit forum iemand die zelfde probleem heeft op een laptop en ook geen oplossing voor gevonden ik denk eerder aan bug.

Hier nog één, plus een LG. Van die laatste kan ik de tijd tot max 30 minuten rekken, het vervelendste is dat we 'm twee keer aan moeten zetten. Eerst Uit, dan gaat-ie uit terwijl-ie slaapt. Dan AAN, daarmee komt-ie uit de slaapstand, maar nog geen beeld. Dan UIT, terwijl-ie wakker is, weer AAN terwijl-ie wakker is en dan hebben we beeld. Zet ik 't energiebeheer helemaal uit, en de screensaver aan, dan kunnen we op vakantie en als we terugkomen draait de screensaver nog. Bij wijze van spreken.
Overigens lijkt het me stug dat je die functie niet softwarematig uit zou kunnen krijgen.

Ik vind het ook vreemd terwijl alle functie heb uitgezet en opnieuw heb opgestart maar ik heb alleen de tijd niet bijgehouden totdat hij op zwart gaat.

Is het ook. Mijn server heeft een “zusje” - zelfde moederbord, CPU, videokaart, RAM, SSD, alleen wat andere schijven - bij een goede vriend (samen op een avondje gebouwd). Aan de mijne hangt een LG, aan het zusje een Samsung 27" . Gisteravond tijd gemaakt om het ding van mij 's naar 12.2 te brengen ( er draait nogal het e.e.a. aan server functionaliteit op ) en wat denk je? Scherm uit. Vriend gebeld en gevraagd om het fenomeen te testen, vanochtend bericht dat daar de hele nacht de screensaver heeft gedraaid. ???

Nog even wat oude threads doorgelezen. Het heeft te maken met DPMS en daar kunnen we als volgt achter komen:
Graag output, tussen CODE tags, van

xset -q

Als in de output screenblanking en DPMS aanstaan, of één van beide, dan moet

xset s noblank -dpms

het probleem oplossen.

Hier is de output maar ik weet niet hoe ik het codes tags kan neerzetten.

rene@linux-xw3x:~> xset -q
Keyboard Control:
auto repeat: on key click percent: 0 LED mask: 00000002
XKB indicators:
00: Caps Lock: off 01: Num Lock: on 02: Scroll Lock: off
03: Compose: off 04: Kana: off 05: Sleep: off
06: Suspend: off 07: Mute: off 08: Misc: off
09: Mail: off 10: Charging: off 11: Shift Lock: off
12: Group 2: off 13: Mouse Keys: off
auto repeat delay: 250 repeat rate: 30
auto repeating keys: 00ffffffdffffbbf
fadfffefffedffff
9fffffffffffffff
fff7ffffffffffff
bell percent: 50 bell pitch: 400 bell duration: 100
Pointer Control:
acceleration: 20/10 threshold: 4
Screen Saver:
prefer blanking: yes allow exposures: yes
timeout: 0 cycle: 600
Colors:
default colormap: 0x20 BlackPixel: 0x0 WhitePixel: 0xffffff
Font Path:
/usr/share/fonts/misc:unscaled,/usr/share/fonts/Type1/,/usr/share/fonts/100dpi:unscaled,/usr/share/fonts/75dpi:unscaled,/usr/share/fonts/cyrillic:unscaled,/usr/share/fonts/truetype/,built-ins,/home/rene/.fonts
DPMS (Energy Star):
Standby: 600 Suspend: 600 Off: 600
DPMS is Disabled
Font cache:
Server does not have the FontCache Extension
rene@linux-xw3x:~>

Bovenaan het veldje waarin je je post tikt, is een werkbalk, Daar zitten knopjes op. Eén van die knopjes heeft als herkenningsteken een #. Als je daarop klikt krijg je de CODE tags. Het enige wat je dan nog moet doen is copieëren/plakken vanaf je terminal window naar de plek tussen die CODE tags.

Niet echt moeilijk. Wij doen dat de hele dag als we proberen mensen te helpen.

rene@linux-xw3x:~> xset -q
Keyboard Control:
  auto repeat:  on    key click percent:  0    LED mask:  00000002
  XKB indicators:
    00: Caps Lock:   off    01: Num Lock:    on     02: Scroll Lock: off
    03: Compose:     off    04: Kana:        off    05: Sleep:       off
    06: Suspend:     off    07: Mute:        off    08: Misc:        off
    09: Mail:        off    10: Charging:    off    11: Shift Lock:  off
    12: Group 2:     off    13: Mouse Keys:  off
  auto repeat delay:  250    repeat rate:  30
  auto repeating keys:  00ffffffdffffbbf
                        fadfffefffedffff
                        9fffffffffffffff
                        fff7ffffffffffff
  bell percent:  50    bell pitch:  400    bell duration:  100
Pointer Control:
  acceleration:  20/10    threshold:  4
Screen Saver:
  prefer blanking:  yes    allow exposures:  yes
  timeout:  0    cycle:  600
Colors:
  default colormap:  0x20    BlackPixel:  0x0    WhitePixel:  0xffffff
Font Path:
   /usr/share/fonts/misc:unscaled,/usr/share/fonts/Type1/,/usr/share/fonts/100dpi:unscaled,/usr/share/fonts/75dpi:unscaled,/usr/share/fonts/cyrillic:unscaled,/usr/share/fonts/truetype/,built-ins,/home/rene/.fonts
DPMS (Energy Star):
  Standby: 600    Suspend: 600    Off: 600
  DPMS is Disabled
Font cache:
  Server does not have the FontCache Extension
rene@linux-xw3x:~>

Mooi hè? De techniek is wonderbaarlijk.

Zeker techniek mooi maar nog steeds valt mijn beeldscherm uit terwijl dit op uitgeschakeld staat

DPMS is Disabled.

Voer dan dit eens uit, en kijk wacht daarna gewoon een half uur af

xset s noblank -dpms

Daarmee wordt screenblanking uitgezet.