Ik zoek storings/onderhoudssoftware

Ik heb een vraagje.

In het dagelijks leven ben ik een storingsmonteur, in een productiebedrijf.
In deze crisis wil het bedrijf de kosten van onderhoud in kaart brengen.

Voor Windows is er best wel software te vinden voor het bijhouden/in kaart brengen van storingen/onderhoud binnen een bedrijf.
Het softwarepakket van Windows zit: storingsregistratie, onderhoudsschema maken, en een database waarin de voorraad staat van aanwezige reserverondedelen.
Nu vroeg ik mij af of er ook van dit soort softwarepakketten in Linux te vinden zijn.
De pakketten die draaien onder Windows zijn namelijk erg duur.

Lastig. Ik weet dat OTRS bestaat. Da’s een ticketing/registration webapplicatie. Of dat jouw doel afdekt weet ik niiet. Verder zijn er ook allerlei projectplannings pakketten, maar daarvoor geldt hetzelfde, zie o.a. ]project-open - Open Source Solution for Project Management](http://www.project-open.com/)

Dergelijke software voor Windows heb ik wel eens gezien, de vraag was of ik zoiets zou kunnen maken. Dat liep stuk op het feit dat men allerlei functionaliteit die men in de Win software aangaf nooit te gaan gebruiken, toch erin wilde hebben, zonder meerkosten. Men heeft uiteindelijk voor de dure oplossing gekozen, reeds flink in de buidel moeten tasten (win7 vereiste echt een hogere, duurdere versie) en de stukken die men perse moest hebben worden niet gebruikt. Volgens de beheerder kost het pakket zijn jaarsalaris over een periode van drie jaar.

Voordat ik / iemand anders, hier een echt zinnig antwoord op kan geven, moet het beeld van wat er precies nodig is heel helder zijn. Maatwerk is niet goedkoop. Mijn eigen “ontwikkeltechniek” (in html/php) is om iets te pakken, en er dan op te slaan totdat het past (lees: aan te passen tot wat het moet doen).

Wat wij eigenlijk willen is:

het invoeren van dagelijkse storingen, zodat we storingen kunnen uitfilteren die vaak voorkomen.
Het maken van een schema terugkomend onderhoud. (preventief)
Het bijhouden van reserve onderdelen, waarbij we ook kunnen zien waar we de artikelen kunnen kopen, de kosten,levertijd.

Weet niet of je BOPV5 kent?
in het kort:

  • Registratie van objectgegevens
  • Inkoopmodule, inclusief magazijnuitgifte en voorraadbeheer
  • Flexibele indeling van onderhoudsschema’s
  • Taalmodules Engels en Duits leverbaar
  • Verschillende invoerschermen voor het vastleggen van storingen
  • Eenvoudig inplannen van medewerkers
  • Volledig werkorderbeheer, inclusief mogelijkheid tot registratie van uren en kosten
  • Werkorderscherm per monteur (persoonlijke werkordertabel)
  • Module voor vastleggen van kalibratiegegevens (referentietabel en meetwaarden)
  • Rapportage via List & Label (tevens mogelijkheid om rapportage
  • via Crystal Reports aan te sturen)
  • Zeer gebruiksvriendelijke schermen
  • Weergave van objecten via een tabel en/of een boomstructuur
  • BOK scherm voor het eenvoudig aanroepen van de verschillende
  • modules (instelbaar per gebruiker)
  • Soortkaarten voor het inrichten van de objectkaart per groep
  • UVO concept voor het beter toewijzen van een storing aan een deel van een object
  • Vastleggen van verschillende type documenten (pdf, xls, doc) per object

Misschien dat je wat kan met ZURMO een open source CRM programma.
Er zitten aardig wat mogelijkheden in die aan jouw eisen kunnen voldoen, en redelijk aanpasbaar.
Niet dat ik met ZURMO ervaring heb maar er staat deze maand een artikel in Linux magazine.
Je weet maar nooit.

Zurmo | Open Source CRM Gamified | Open Source, Test Driven CRM Application

Bedankt voor de tip! Ik zie dat ik wel even weer mijn PHP/ Mysql kennis zal moeten oppoetsen.

Die is hier ook wel :smiley:

Nou ik ben een beetje aan het “klooien” geweest. Maar helaas ben ik geen ster in dit soort zaken. apache mysql en php is gelukt phpMyadmin werkt. vervolgens probeer ik dit te volgen: Installation Instructions for Production - Zurmo Maar ik heb blijkbaar een probleem met de rechten, ik krijg deze melding als ik naar " http://localhost/zurmo/app/index.php" ga: Please make sure it is a directory writable by the Web server process.

Sorry voor de late reactie, had de post niet gezien. Dit zou je probleem op moeten lossen:


su -c 'chown wwwrun:www /srv/www/htdocs/zurmo -R'

Dit commando maakt wwwrun (de webuser) eigenaar van de map zurmo, en alle onderliggende bestanden en mappen ( de -R zorgt daarvoor ), en www de groep.

Moet je opnieuw weer bedanken :wink:

Het werkt.