Page 1 of 4 123 ... LastLast
Results 1 to 10 of 33

Thread: Donker beeld na installatie nVidia driver

Hybrid View

Question Donker beeld na installatie nVidia driver

Hallo allemaal,

Na installatie van de nvidia driver volgens deze site zit ik nu met een erg donker beeld. Weet iemand hoe dit komt? Dus wat ik bedoel is dat zwart erg zwart is. De instructie heb ik goed opgevolgd.

Alvast bedankt!

*ASUS P5KPL-AM SE*Intel Core(TM)2 Quad CPU Q8200*4 GiB ram*nVidia GeForce 9500GT*Realtek RTL8101/8102E*RaLink RT2500 802.11g*Optiarc DVD RW AD-7200A*HDD:Samsung HD501LJ/HD103SI* OpenSuse 12.2 KDE 32-bit

Blog Entries
    14

Default Re: Donker beeld na installatie nVidia driver

Quote Originally Posted by nomko View Post
    Hallo allemaal,

Na installatie van de nvidia driver volgens deze site zit ik nu met een erg donker beeld. Weet iemand hoe dit komt? Dus wat ik bedoel is dat zwart erg zwart is. De instructie heb ik goed opgevolgd.

Alvast bedankt!

*ASUS P5KPL-AM SE*Intel Core(TM)2 Quad CPU Q8200*4 GiB ram*nVidia GeForce 9500GT*Realtek RTL8101/8102E*RaLink RT2500 802.11g*Optiarc DVD RW AD-7200A*HDD:Samsung HD501LJ/HD103SI* OpenSuse 12.2 KDE 32-bit
    Waarom kies je ervoor om "unofficial guides" te volgen. Ik heb je geadviseerd om oplossingen/info eerst bij openSUSE zelf te zoeken. Wij kunnen hier onmogelijk alles buiten openSUSE zelf op zijn correctheid toetsen. De NVIDIA repo kun je heel soepeltjes toevoegen via Yast - Softwarebronnen, in de meeste gevallen wordt dan automatisch de juiste driver versie geïnstalleerd. Nu kunnen wij bijv. niet zien op welke knop je geklikt hebt. Heb je al geprobeerd om in Failsafe mode op te starten? (GRUB, Geavanceerde ....). Als dat wel wil, open dan een terminal en post output van
    Code:
    rpm -qa | grep nvidia
    rpm -qa | grep kernel-
    ° Appreciate my reply? Click the star and let me know why.

° Perfection is not gonna happen. No way.

https://en.opensuse.org/openSUSE:Board#Members
    http://en.opensuse.org/User:Knurpht
    http://nl.opensuse.org/Gebruiker:Knurpht

@knurpht:
    Ik heb gevolgd wat er onder deze kop staat:15.1.1 Install Nvidia Driver in the Terminal.
    Dus handmatig de repo toegevoegd. En daarna handmatig de commando uitgevoerd om de driver voor Geforce 6 of later te installeren (ik heb een geforce 9500GT). Via Yast zag ik later dat het dezelfde repository is, dus de consternatie is mij nu iets onduidelijk.

Ik heb echter ook de nvidia settings manager geinstalleerd en daarmee kan ik e.e.a. aanpassen (helderheid/contrast). Maar toch blijven donkere delen te donker.
    ASUS P5KPL-AM SE*Intel Core2 Quad CPU Q8200*4 GiB ram*nVidia GeForce 9500GT*Realtek
    RTL8101/8102E*Optiarc DVD-RW AD-7200A*HDD:Samsung HD501LJ/HD103SI*Sitecom X5-N600 Router

Blog Entries
    14

"Consternatie" is er bij mij zeker niet. Waar het om gaat, is dat het voor ons onbegonnen werk is om alle instructies die er door mensen op eigen gelegenheid geplaatst worden te controleren. Als mensen instructies volgen van openSUSE zelf, is door ons makkelijker na te gaan waar dingen fout gegaan zijn.

graag zou ik output zien van
    Code:
    glxinfo | grep OpenGL

Output van:
    Code:
    rpm -qa | grep nvidia
    nomko@linux-mbaw:~> rpm -qa | grep nvidia
    nvidia-computeG02-304.60-21.1.i586
    nvidia-settings-270.41.06-1.32.i586
    nvidia-gfxG02-kmp-desktop-304.60_k3.4.6_2.10-20.1.i586
    x11-video-nvidiaG02-304.60-21.1.i586
    nomko@linux-mbaw:~>
    Output van:
    Code:
     rpm -qa | grep kernel-
    nomko@linux-mbaw:~> rpm -qa | grep kernel-
    kernel-devel-3.4.11-2.16.1.noarch
    kernel-desktop-3.4.11-2.16.1.i686
    kernel-firmware-20120719git-2.9.1.noarch
    kernel-desktop-devel-3.4.11-2.16.1.i686
    Output van:
    Code:
    glxinfo | grep OpenGL
    nomko@linux-mbaw:~> glxinfo | grep OpenGL
    OpenGL vendor string: NVIDIA Corporation
    OpenGL renderer string: GeForce 9500 GT/PCIe/SSE2
    OpenGL version string: 3.3.0 NVIDIA 304.60
    OpenGL shading language version string: 3.30 NVIDIA via Cg compiler
    OpenGL extensions:
    ASUS P5KPL-AM SE*Intel Core2 Quad CPU Q8200*4 GiB ram*nVidia GeForce 9500GT*Realtek
    RTL8101/8102E*Optiarc DVD-RW AD-7200A*HDD:Samsung HD501LJ/HD103SI*Sitecom X5-N600 Router

Ik heb ondertussen een complete schone/verse installatie uitgevoerd (met Gparted Live-cd de partities gewist). D euitkomst van de 3 commando's zijn nu:

nomko@linux-95xh:~> glxinfo | grep OpenGL
    OpenGL vendor string: nouveau
    OpenGL renderer string: Gallium 0.4 on NV96
    OpenGL version string: 2.1 Mesa 8.0.4
    OpenGL shading language version string: 1.20
    OpenGL extensions:

nomko@linux-95xh:~> rpm -qa | grep kernel-
    kernel-desktop-3.4.11-2.16.1.i686
    kernel-firmware-20120719git-2.9.1.noarch
    nomko@linux-95xh:~> rpm -qa | grep nvidia
    => geen uitkomst!

Watmiju opvalt is dat bij deze commando: glxinfo | grep OpenGL na een compleet nieuwe installatie de info wijzigt tov. de nVidia drivers.

Lightbulb Re: Donker beeld na installatie nVidia driver

Ik kom zojuist ergens achter wat misschien van invloed kan zijn op mijn te donkere scherm, namelijk de Gamma instelling van mijn scherm die in te stellen valt via: Systeeminstellingen > Scherm en monitor > Gamma.

Ik heb de bovenste optie op RGB-waarden gezet en daarna de bovenste schuifbalk wat verplaatst. Dit gaf inderdaad een wat meer lichtere beeld op: zwart werd minder zwart, wit werd meer wit.

Kan dit de oplossing zijn?

Blog Entries
    14

Ik kom zojuist ergens achter wat misschien van invloed kan zijn op mijn te donkere scherm, namelijk de Gamma instelling van mijn scherm die in te stellen valt via: Systeeminstellingen > Scherm en monitor > Gamma.

Ik heb de bovenste optie op RGB-waarden gezet en daarna de bovenste schuifbalk wat verplaatst. Dit gaf inderdaad een wat meer lichtere beeld op: zwart werd minder zwart, wit werd meer wit.

Kan dit de oplossing zijn?
    Je hebt nu de nouveau driver actief. Wil je de NVIDIA kaart in volle glorie gebruiken, dan moet je eerst de NVIDIA drivers installeren, dat gaat niet vanzelf tijdens de installatie, ook niet onder Ubuntu. Klik Yast - Software - Softwarebronnen - Toevoegen - Bronnen onderhouden door de gemeenschap - Vink de NVIDIA repo aan - OK, OK. Start nu Softwarebeheer. Als de kaart voor 100% standaard NVIDIA is, worden de juiste pakketten geselecteerd voor installatie, anders moet je zoeken op "gfx02" en het pakket met "kmp-desktop" erin aanklikken voor installatie, er worden er dan nog 2 of 3 automatisch geselecteerd. Na installatie opnieuw opstarten, en de output van de eerdere commando's opnieuw checken.

Maakt allemaal niks uit, beeld is en blijft gewoon te donker, gitzwart om het zo te zeggen. Al stel ik de gamma nog zo in, veel webistes die gebruik maken van zwarte kleuren zijn gewoon niet goed te zien/lezen/bekijken. Foto's zien er compleet verschrikkelijk donker/slecht/te zwart uit. Onwerkbare situatie! OpenSuse stelt mij nu toch enorm teleur op dit gebied! Ik kan geen foto's bewerken of films bewerken zonder goed te zien en te bepalen wat ik aan het doen ben door die donkere scherm. Het leek allemaal zo mooi te zijn met OpenSuse, was er zeer content mee, maar helaas! Door de belabberde grafische ondersteuning/beeldopbouw lijkt dit dus op een kansloze verhaaltje..... Teleurstellend en beschamend om te zien dat een gerenomeerde linux distro dit niet goed voor elkaar kan krijgen. Misschien tijd om eens te kijken bij Canonical, die hebben het grafische gebeuren tenminste wel goed voor mekaar!

Blog Entries
    14

Maakt allemaal niks uit, beeld is en blijft gewoon te donker, gitzwart om het zo te zeggen. Al stel ik de gamma nog zo in, veel webistes die gebruik maken van zwarte kleuren zijn gewoon niet goed te zien/lezen/bekijken. Foto's zien er compleet verschrikkelijk donker/slecht/te zwart uit. Onwerkbare situatie! OpenSuse stelt mij nu toch enorm teleur op dit gebied! Ik kan geen foto's bewerken of films bewerken zonder goed te zien en te bepalen wat ik aan het doen ben door die donkere scherm. Het leek allemaal zo mooi te zijn met OpenSuse, was er zeer content mee, maar helaas! Door de belabberde grafische ondersteuning/beeldopbouw lijkt dit dus op een kansloze verhaaltje..... Teleurstellend en beschamend om te zien dat een gerenomeerde linux distro dit niet goed voor elkaar kan krijgen. Misschien tijd om eens te kijken bij Canonical, die hebben het grafische gebeuren tenminste wel goed voor mekaar!
    Ik heb je in meerdere posts aangegeven, dat je de NVIDIA drivers moet installeren. Niet via één of andere externe instructie, maar zoals ik 't je aangegeven heb, de standaard openSUSE manier. Waar je uitspraken als
    belabberde grafische ondersteuning/beeldopbouw
    en
    Teleurstellend en beschamend om te zien dat een gerenomeerde linux distro dit niet goed voor elkaar kan krijgen
    vervolgens op baseert is mij niet duidelijk. Als jij denkt, dat je bij Canonical beter af bent, dan wens ik je daarmee veel plezier en succes, ieder zijn keus.

Page 1 of 4 123 ... LastLast

Tags for this Thread