Forums zijn heel handig voor het krijgen van antwoorden op concrete vragen. Dit Forum is daar een schitterend voorbeeld van. Karakteristiek voor de meeste vragen is "hoe kan ik xxx voor elkaar krijgen?".
Zelf zit ik steeds vaker met een vraag van het type "hoe werkt het eigenlijk". Grub is een goed voorbeeld: er zijn talloze antwoorden op iets minder talloze vragen van het eerste soort, zoals "hoe krijg ik multi-boot aan de praat".
Maar ik heb, ondanks flink veel zoeken en lezen, nog steeds niet helemaal door hoe Grub eigenlijk werkt.
Dat begint al bij het installeren van openSUSE, waar je drie opties krijgt voor de locatie van Grub: in het MBR, in de extended partition of (als ik me niet vergis) in de boot-partition. Nou weet ik dat Grub drie delen heeft: Grub1, Grub1.5 en Grub2. Wat gebeurt er nou eigenlijk precies bij elk van die mogelijkheden bij de installatie? En dan : wat is de logica voor het toepassen van Grub1.5 en wat is de logica voor de keuze van de locatie? Hoe wordt tijdens het bootproces de juiste weg gevolgd na het MBR?
Ik vraag dit omdat ik met meer inzicht in het bootproces veel minder behoefte zou hebben om te vragen hoe ik iets voor elkaar kan krijgen - en beter in staat zou zijn iets aan iemand anders uit te leggen.
Mijn algemene vraag is dus: waar kan ik antwoorden vinden op mijn vragen "hoe werkt het?" In weede lijn: welk boek moet ik lezen?