UseNext probleem

Hallo, ik probeer de Usenext-client (tangysoft) voor linux te installeren, maar hij mist dependancies (mono (gtk-sharp). Hoe krijg ik dit vooralsnog geinstalleerd?

Bij voorbaat dank, Frank

Helaas, we zijn niet helderziende. Je zult “ik probeer … te installeren” toch echt moeten uitleggen. Er zijn zoveel methodes om iets te installeren.

En bij jou ontbreek zelfs de minste verwijzing naar welke openSUSE je draait.

Ik zou eens beginnen met het Mono Development pattern te installeren via Softwarebeheer. Als je tenminste een voor WIndows geschreven programma wilt draaien voor Usenet. Er zijn prima native linux programma’s, zelfs een echt nederlands product, Spotlite. Het pakket voor Ubuntu ervan kun je omzetten naar rpm via “alien”. Werkt prima. En dan is er bijv. ook nog kwooty.

Ik ben lid geworden van UseNext, dan krijg je een inlogcode en vervolgens kun je de Tangysoft-client downloaden, ook voor linux! maar als ik die aanklik en kies voor ‘Install’ krijg ik dus die foutcode. Ik draai overigens OpenSuse 12.2 met Gnome…

grtn, Frank

Dus geen gewone openSUSE installatie (met YaST of zypper van de repos). Zou leuk zijn als je dat gelijk vertelt.

Overigens bestaat openSUSE 12.2 nog niet, dus dat is waarschijnlijk een tikfout. Maar moet ik dat nu als 11.2 of 12.1 lezen?

sorry, tikfoutje het zal 12.1 moeten zijn. de installatie is idd vanaf een webadres, en niet via de repos…

grtn, Frank

Dan willen we die foutmeldingen zien, gekopiëerd alsjeblieft. En weet wat je je op de hals haalt. Je zou niet de eerste zijn die vanwege Mono “een wat trager systeem” krijgt.
Zoals Henk ool al aangeeft, zonder informatie (en dan niet wat losse overgetypte stukjes) kunnen we je niet helpen, da’s schieten in het donker.

Ik neem aan dat het hier gaat om downloaden uit Usenet. Dat kan ook prima zonder deze fratsen. Ik gebruik (zelden, maar toch) Spotlite om te kijken naar wat ik zoek, of heel simpel http://nzbindex.nl , en download dan met nzb, kwooty. SABnzb, maar net zoals het uitkomt. De laatste 2 zijn erg gemakkelijk. Gooi het nzb-bestandje maar in een map, en een uurtje later staat de download keurig in een ander mapje. Het gevaar van dit soort gesloten toepassingen is bovendien, dat als er een update komt van één of ander libje. het weer niet werkt.

Bedankt, ik heb nu Spotlite geinstalleerd met Pan als newsreader, en het werkt perfect…

dank, Frank

zit ik nu dus alleen nog met een al betaald UseNext abbonnement waar ik nu dus geen gebruik van maak, jammer…

grtn, Frank

Hoeft niet waar te zijn, je maakt toch gebruik van hun nieuws servers? Usenext is toch niets meer dan een newsgroup provider met een leuke site?

Nee, ik maak nu gebruik van de gratis KPN server. Je krijgt bij Usenext een wachtwoord voor de tangysoft client, maar hun serveradres heb ik er dus niet bij gekregen…

grtn, Frank

hmmm, heb ook al geprobeerd de Windows versie via Wine te installeren, maar die doet het niet. Toen kwam ik op het idee om het Ubuntu-deb bestandje om te zetten naar .rpm, maar ik weet alleen niet hoe (ik weet niet hoe je ‘alien’ moet gebruiken…

Bij voorbaat dank, Frank

Alien werkt als volgt. Stel, je hebt usenext.deb gedownload. dan doe je


alien -r usenext.deb

alien maakt dan een usenext…rpm aan in dezelfde map. Die kun je dan als root met ‘rpm -iUvh usenext…rpm’ installeren. Geen garantie dat 't ook werkt, maar vaak wel.

oeps, het commando alien blijkt niet geinstalleerd, en staat ook niet in de repos, mis ik er eentje???

Bij voorbaat dank, Frank

software.opensuse.org: Download openSUSE 12.1 Daar even zoeken op alien. Keurig one-click install erbij. De URL zou iedere openSUSE gebruiker in z’n bookmarks moeten hebben. NB. Het is slimmer om niet ingeschreven te blijven staan bij de repo als je er gebruik van maakt.

ok bedankt, alien werkt in ieder geval, alleen bij het uitvoeren van de .rpm krijg ik dezelfde dependancy error als bij het originele OpenSuse bestand. Ik heb inmiddels een klacht gedeponeerd bij de support-pagina van UseNext, kijken of ze er daar uitkomen, ik hou jullie op de hoogte via dit draadje…

grtn, Frank

Om “mono” etc geïnstalleerd te krijgen, of de mogelijkheden voor de deps uit te vogelen, kun je het volgende doen:

  • Installeer het Patroon “.NET ontwikkeling” (mono is nl. de .NET omgeving voor linux.)., en probeer daarna de gegenereerde rpm te installeren. Dat die deps ook bij de rpm niet opgelost worden is logisch, die komen uit dezelfde spec. file als die van de .deb.
  • Of, maak een map waarin je de rpm zet. Voeg vervolgens die map toe als softwarebron, via Yast - Softwarebronnen - Toevoegen - Lokale rpm map. Daarna Softwarebeheer opstarten en het pakket vandaar proberen te installeren. Er is een gerede kans, dat de deps gevonden worden en voor installatie geselecteerd. Dan zou je 't meteen werkend krijgen.

Nou is het zo, dat niet alle pakketten onder Ubuntu hetzelfde heten als onder openSUSE, dus soms zul je handmatig er wat bij moeten zoeken.

ok, ik heb usenext aan de praat gekregen! Het bleek namelijk dat het afhankelijk was van Mono 2.10 (heb deze via wat googlen geinstalleerd), dus nu werkt het.

grtn, Frank

Dat had je bereikt door het Patroon '.NET ontwikkeling" te installeren…:stuck_out_tongue: . Mono is niets meer dan de ontwikkelomgeving om .NET applicaties te kunnen maken. Programma’s die daarin gemaakt zijn hebben, net als java programma’s, een soort runtime omgeving nodig; die wordt door mono geleverd. Dit ter info.