Handleiding: maak openSUSE 12.1 met Xfce, bijna volledig Nederlandstalig

Niet iedereen houdt van Gnome 3 of KDE. Zo is Xfce bijvoorbeeld een uitstekende werkomgeving, zeker voor mensen met heimwee naar Gnome 2.

Zo maak je de Xfce-werkomgeving van openSUSE 12.1, bijna volledig Nederlandstalig:
http://sites.google.com/site/computertip/opensuse#TOC-Maak-de-Nederlandse-vertaling-volle

Hopelijk worden al die pakketten bij de volgende versie van openSUSE, automatisch meegetrokken. Maar zo kan het gelukkig ook.

Succes! :slight_smile:

@pjotr123: Geweldiig !!!

Heb maar één op/aanmerking op dit moment: om met rootrechten thunar te draaien, adviseer je om eerst “su” te doen, rootwachtwoord ingeven, en dan “thunar” op te starten. Dit heeft als consequentie dat de gebruiker na afsluiten van thunar nog steeds root is. Ik zou aanraden dat te veranderen in


su -c 'thunar'

Daarmee wordt alleen het commando “thunar” met rootrechten uitgevoerd. In dit geval hoeven de enkele quotes er eigenlijk niet omheen, die zijn om het commando “bij elkaar te houden”. In het volgende geval is het wel degelijk nodig:


su -c 'beaver /etc/fstab'

Open je nu vanuit de reeds gestarte beaver nog een bestand dan is dat uiteraard wel met rootrechten.

Dank voor het compliment. :slight_smile:

Ik ben er overigens nog niet helemaal klaar mee: er zitten nog vreemde Engelse elementen in het Xfce-menu, die allang in het Nederlands zouden moeten staan. Maar ik ben er nog niet achter, welke extra pakketten daarvoor nog nodig zijn… Ik ga de boel nog eens wat opporren op Bugzilla, denk ik.

Over su: jouw aanpak doet denken aan “sudo” in de Debianfamilie. Inderdaad wat netter en veiliger. Maar wellicht voor beginners wat te gecompliceerd… Ik wil mijn handleiding zo makkelijk mogelijk houden. Bovendien denk ik, dat het wel meevalt met het risico. Als je na de su-handelingen ook het terminalvenster sluit, dan ben je immers meteen geen root meer…

sudo werkt voor zover ik weet in openSUSE ook. Vroeger niet, bovendien kom ik uit de UNIX hoek van oorsprong en daar bestond alleen su, su -, of su -c