Ik ben verslaafd aan spotify. en voor mensen die dat ook zijn heb ik het volgende nieuws.

Spotify gebruikers onder linux hebben al een tijdje gemerkt dat alleen nog Ubuntu-pakketten worden aangeboden. De fedora rpm's zijn nu al bijna een jaar verdwenen. Ik gebruik nu een oude versie 0.5 en onder wine de nieuwste windows-versie van spotify. Nu is dat best goed, maar al de aanvullende windowssoftware om bijvoorbeeld songteksten erbij te hebben, werkt bij mij niet. Ik zocht dus verder en heb gekeken bij Amarok. Ondersteuning zit er daar niet in, vanwege het closed source karakter van Spotify.

Er zijn echter twee ontwikkelingen op opensource gebied onder Linux, waar we mogelijk wat aan gaan hebben:
  1. Clementine (een alternatief voor/fork van Amarok) ondersteunt meer internetmuziek diensten dan Amarok. Er is een versie (onder development) van Clementine ter beschikking, die naast bijvoorbeeld grooveshark, lastfm en magnatune, nu ook spotify heel aardig ondersteunt (vind ik, want het werkt stabiel bij mij). Ik kan nu songteksten opzoeken van spotify muziek die draait (en artiestinformatie opzoeken). Hier is voor de liefhebber de website, maar je moet wel zelf compileren en werken met git. Dat is voor beginners misschien geen aanrader. CompilingFromSource - clementine-player - General instructions for compiling and installing Clementine - A cross-platform music player based on Amarok 1.4 - Google Project Hosting. De stabiele versie heeft als homepage: http://www.clementine-player.org. Clementine doet mij Amarok of banshee trouwens geheel vergeten, wat een gaaf programma! De stabiele versie is te installeren vanuit het packman repo, zonder spotify natuurlijk.
  2. Spotyxbmc. Dat is een initiatief waarbij de code van XBMC is gepatcht om spotify ondersteuning te bieden. Ook hier installeren met git. Maar het lukt mij niet om te compileren, om redenen die ik nog niet heb achterhaald. Maar misschien is iemand hier wel geholpen met deze optie.https://github.com/akezeke/spotyxbmc2 (sorry, nog steeds geen codes beschikbaar).
Voorwaarde bij beide opties is dat je een betaald abonnement hebt op spotify. Ook moet je libspotify installeren en een license key ophalen.

groetjes