Spotify en ondersteuning in opensource software, zoals in clementine

Ik ben verslaafd aan spotify. en voor mensen die dat ook zijn heb ik het volgende nieuws.

Spotify gebruikers onder linux hebben al een tijdje gemerkt dat alleen nog Ubuntu-pakketten worden aangeboden. De fedora rpm’s zijn nu al bijna een jaar verdwenen. Ik gebruik nu een oude versie 0.5 en onder wine de nieuwste windows-versie van spotify. Nu is dat best goed, maar al de aanvullende windowssoftware om bijvoorbeeld songteksten erbij te hebben, werkt bij mij niet. Ik zocht dus verder en heb gekeken bij Amarok. Ondersteuning zit er daar niet in, vanwege het closed source karakter van Spotify.

Er zijn echter twee ontwikkelingen op opensource gebied onder Linux, waar we mogelijk wat aan gaan hebben:

  1. Clementine (een alternatief voor/fork van Amarok) ondersteunt meer internetmuziek diensten dan Amarok. Er is een versie (onder development) van Clementine ter beschikking, die naast bijvoorbeeld grooveshark, lastfm en magnatune, nu ook spotify heel aardig ondersteunt (vind ik, want het werkt stabiel bij mij). Ik kan nu songteksten opzoeken van spotify muziek die draait (en artiestinformatie opzoeken). Hier is voor de liefhebber de website, maar je moet wel zelf compileren en werken met git. Dat is voor beginners misschien geen aanrader. CompilingFromSource - clementine-player - General instructions for compiling and installing Clementine - A cross-platform music player based on Amarok 1.4 - Google Project Hosting. De stabiele versie heeft als homepage: http://www.clementine-player.org. Clementine doet mij Amarok of banshee trouwens geheel vergeten, wat een gaaf programma! De stabiele versie is te installeren vanuit het packman repo, zonder spotify natuurlijk.
  2. Spotyxbmc. Dat is een initiatief waarbij de code van XBMC is gepatcht om spotify ondersteuning te bieden. Ook hier installeren met git. Maar het lukt mij niet om te compileren, om redenen die ik nog niet heb achterhaald. Maar misschien is iemand hier wel geholpen met deze optie.https://github.com/akezeke/spotyxbmc2 (sorry, nog steeds geen codes beschikbaar).

Voorwaarde bij beide opties is dat je een betaald abonnement hebt op spotify. Ook moet je libspotify installeren en een license key ophalen.

groetjes

André, is dit niets voor jou: despotify | Free Audio & Video software downloads at SourceForge.net ? Na installeren van een paar -devel pakketjes compileert e.e.a foutloos en kan ik in de clients mappen ./despotify opstarten. Heb alleen geen account, en zit daar ook niet om te springen. Is een kwestie van tarball downloaden, uitpakken, en “make”, daarna " su -c ‘make install’ "…

LOL. Probeer gewoon even knurpht en een oud password. En hoepla, ingelogd. Zoek op “waits” en voila: 2191 resultaten :D. Krijg een lijstje, klap op Enter en 't speelt !!! En dat allemaal in een terminal venster. Dan mag een interface in QT of GTK toch niet ver weg zijn ?

Breek me de bek niet los. Hoelang ik al niet wacht op fatsoenlijke ondersteuning onder linux. En dat jij dan gewoon met je onbetaalde account in kunt loggen met despotify, dat is natuurlijk helemaal hilarisch. Toch denk ik dat je reclame hebt en beperkt kunt luisteren.

Despotify is een mooi stuk software dat volgens mij ook best veel wordt gebruikt door linurianen. Maar als ik de homepage bekijk, constateer ik dat er sinds begin 2010 niet meer aan wordt gewerkt (heb ik nou gelijk of toch niet?). Dat geld ook voor een mooi java-programma jotify, dat uitstekend werkte maar eind vorig jaar, of daaromtrent, is opgedoekt.
Mijn huisgenoten, arme digibeetjes die ze zijn,:X stellen helaas geen prijs op commandline programmaatjes. Bovendien wil ik graag daarnaast liedteksten en goede artiestinformatie erbij hebben, zoals dat wordt geboden in Clementine. Dan valt despotify helaas af.

Laten we wel wezen, André, het probleem ligt niet aan linux, maar aan Spotify. Elke vraag om medewerking van die kant wordt niet beantwoord, of ze veranderen de API zonder de linux ontwikkelaars ervan op de hoogte te stellen. Ik heb overigens inderdaad de mededeling gekregen, dat ik 48 uur zonder reclame kon luisteren. Had een account aangemaakt, maar nooit gebruikt, en dus gingen die 48 uur nu pas in.

Teksten etc. vind ik ook belangrijk, maar daar gebruik ik sinds jaar en dag Amarok voor. En mijn collectie (zo’n 13.000 nummers) wil ik zelf “hebben”. Staat gewoon lekker op mijn server, waar ik van overal bij kan :slight_smile:

Ja, dat is zo. Al werd er in de Amarok forums ook geschermd met het lage aantal gebruikers. En worden projecten als jotify zonder uitleg gestopt. Dus het is beide, lijkt me. En daarom ben ik zo blij met Clementine.
Ik heb 30 gieg aan muzak op de harde schijf en toch zijn er dingen die ik nog niet heb en dus beluister op spotify zodat ik het niet hoef te kopen. Ook vind ik het best leuk om al die playlists op internet uit te proberen of te delen. Ook mijn huisgenoten zijn erg blij, met al die muziek om in te zwemmen.
Voor mij is het dus wel de moeite waard, al moeten er niet nog meer beperkingen komen.

Ik heb gisteravond een rpm gemaakt van een .deb bestand voor Ubuntu, dat ik hier: Index of /pool/non-free/s/spotify gevonden had. Je moet daarvoor wel een pakketjes handmatig installeren, zodat je de juiste libcrypto geïnstalleerd hebt, en vervolgens nog eens een dependency negeren, maar dan installeert de gemaakte rpm. Als ik daarna probeer spotify te starten, crasht het programma na kort even de interface te hebben getoond. Dit in GNOME en met openJDK. Vandaag probeer ik nog even wat het in KDE doet, evt. installeer ik Sun’s JRE. Je zou toch zeggen dat 't werkend te krijgen moet zijn.

Geweldig! Ik heb wel pogingen gedaan met alien. Maar dat lukte na een versie update van de spotify deb niet meer. Verder ben ik ook niet zo’n pakketbeheerder, dus ik juich je pogingen toe. Bij succes verneem ik graag hoe je de omzetting van deb naar rpm werkend hebt gekregen.
Ook heb ik nog maar eens een poging gewaagd op het kde-forum, waar feature requests door gebruikers kunnen worden gedaan.

André, hier staat de rpm: http://dl.dropbox.com/u/11099229/spotify-client-qt-0.6.2.291.gcccc1f5.116-2.x86_64.rpm Ik laat 'm wel even een weekje staan. Is 64bits, maar dat heeft tegenwoordig bijna iedereen :stuck_out_tongue:

Uhuh, behalve ik dus. rotfl!
Ik ben zo’n duurzaam tiep die hardware tot op het bot gebruikt en dus heb ik een, dankzij linux volledig functionele, 32 bits bak van zes jaar oud, met tandwielen en een stoommachine.

Kan ik jouw rpm installeren of raad je me dat af?

groet’n uut 't Oost’n.

Dat had ik kunnen weten:shame:: een waslijst van missende 64 bits dependencies.

Verzoekje: als je me nou per e-mail een uitleg stuurt over hoe je het hebt aangepakt, ga ik proberen een rpm te maken voor 32 bits configuraties. Dan post ik het resultaat. Mijn idee zou zijn: bij howto’s of een ander onderwerp.
Ik denk dat de nieuwswaarde van dit onderwerp al aardig is geminderd en ietwat uit de hand dreigt te lopen naar iets wat steeds meer te maken krijgt met installatie van software. Of jij moet dat geen probleem vinden, natuurlijk.

Deze post van je had ik gemist toen ik net keek. Vandaar :http://dl.dropbox.com/u/11099229/spotify-client-qt-0.6.2.291.gcccc1f5.116-2.i386.rpm

Wat ik gedaan heb:

 
laptop:/home/glosscomputer/temp # alien -r ../Downloads/spotify-client-qt_0.6.2.291.gcccc1f5.116-1_i386.deb 
spotify-client-qt-0.6.2.291.gcccc1f5.116-2.i386.rpm generated
find: `spotify-client-qt-0.6.2.291.gcccc1f5.116': No such file or directory

De onderste regel heb ik laten staan, maar is het gevolg van een bugje in alien, dat 2 keer hetzelfde wil opruimen. Als je zoiets probeert te doen, kan het zijn, dat je allerlei meldingen krijgt, omdat je geen ontwikkelomgeving geïnstalleerd hebt. En ik had die al.

Alien en een ontwikkelomgeving heb ik beiden. Nu ik weet dat jij ook met alien rpm’s hebt gemaakt, weet ik in ieder geval wat mij te doen staat: fijn! Echter, downgraden van openssl en libcrypto is iets waar ik aarzelingen bij heb. Levert dat een beveiligingsrisico op?
Wat ik persoonlijk ietwat pijnlijk vind, is dat ik tijdens het installeren van de door alien gemaakte rpm’s er niet aan heb gedacht om de verbose optie aan te zetten. Dan had ik ook meteen gezien dat er een depency probleem is met de nieuwere spotify versies. Heb ik me daar in allerlei bochten gewrongen en me suf gezocht, terwijl de oplossing voor de hand lag. Maar: ik heb nu wel clementine erop gezet, mèt ondersteuning voor liedteksten, artiestinfo en een grote prent van de cd hoes op mijn bureaublad. Veel geleerd, veel gewonnen.

Tot vanavond in Alphen (a/d rijn).

Erg relativerend zo voor de feestdagen: spotify heeft net een nieuwe versie vrijgegeven waarin de functionaliteit die ik zocht (liedteksten enzo) gewoon zit ingebouwd. Dat verzin je toch niet? Gisteren installeerde de update zichzelf in de spotify onder wine en het werkte ook nog.

Ik heb begin deze maand spotify met alien omgezet naar rpm.
installeert goed met rpm --nodeps, daarna moet je even jouw versie van libssl.so linken naar libssl.so.0.9.8 zodat spotify start.

met het commando ldd /usr/bin/spotify kun je nagaan welke bibliotheken spotify wil gebruiken.
installeer eventuele ontbrekende bibliotheken en als je ze wel hebt, maar in een andere versie: even symlinks aanmaken zodat spotify ze alsnog kan vinden.

Da’s nou net het verwarrende. openSUSE heeft een 0.9.8 versie beschikbaar. Die bestaat en is ook officieel gedefinieerd als zijnde een specifieke versie. Het, excusez le mot, maffe van spotify is dat spotify de “normale” libopenssl" wil hebben, maar ook dat die voor het gemak maar de naam van een compatible versie moet hebben. Plak daar nog aan vast, dat de libs onder openSUSE (en in de toekomst ook bij andere distro’s) niet in /usr/lib(64) geplaatst worden, maar in /lib(64). En de te linken bestanden uit de posts staan, als je de 0.9.8 versie installeert, echt in /usr/lib(64). Verwarrend. Maar kijk maar even in de andere post die ik in Andre’s draadje onder Programma’s gezet heb, daarmee crasht de boel bij mij niet meer, en lijkt het werkend.