GtidM, ik heb het!

Glasvezel tot in de Meterkast (het is hier tenslotte een Nederlandstalig forum, dus geen FTTH).

Vandaag bij mij in de meterkast afgewerkt en getest met de POP (het centrale huisje in de wijk).

Wat een gepriegel trouwens met de uiteindelijke binnenste glasvezeldraadjes. Ik doe nog wel zelf gas, water, electra, UTP/FTP en coax, maar dit!

Wat voor snelheden op en neer komen hiermee binnen bereik?

Wij hebben hier al jaren glasvezel liggen (de hele stad), maar dat is GtodS (Glasvezel tot onder de stoep). Hoe 't daarmee staat weet ik niet, ik neem aan dat het nu gebruikt wordt voor doorgifte van kabel, digitale tv, telefonie Nz.

Ennuh, ga je nu ook meteen in huis verder om overal Tbit/sec snelheden te halen?

I.h.a. zijn de abonnementen die erover aangeboden worden 30/30, 50/50 of 100/100.

Mijn provider XS4ALL biedt 50/50 of 100/100 aan. Mijn huidige gemeten snelheid down is ongeveer 16 à 17. Ik heb 50/50 besteld en daar gaat dan ook de TV/radio over (nu alleen Internet en bellen, hoewel we meer radio via internet luisteren dan via de kabel). Dan kan de UPC kabel weg.
De in huis bekabeling is FoiledTP en dat blijft zo. Ik weet niet wat daaroverheen kan, maar ik heb geen NICs sneller dan 100. lol!

Ik heb nu bijna een jaar 120 down/12 up, bevalt me prima, ik maal niet om een ‘zypper dupje’. En gemeten, net zo lang totdat Ziggo het goed had, en stopte met vragen als “wordt er veel gebeld tijdens het internetten?”. Thuis heb ik vorig jaar cat6 getrokken, en overal Gigabit netwerkkaarten in gestoken. Een DVD iso die op mijn server staat elders bekijken gaat vloeiend, ook als nummer 2 een andere DVD pakt, en nummer 3 dat ook doet.

De eisen zijn hier niiet zo hoog, maar het koper kon niet sneller. Ik had triple play (dat sinds enige tijd ook door mijn ISP wordt aangeboden) niet genomen omdat ik niet helemaal vetrouwde met die snelheid. Als het glas helemaal rond is moet dat natuurlijk makkelijk kunnen.

Kabel was hier sowieso geen optie. Toen ik hier kwam wonen was het kabelnet niet geschikt. En toen ze met glas begonnen kon UPC het ineens wel, maar ze waren veel te laat. Bovendien houd ik er niet van aan de ISP vast te zitten omdat je een medium hebt gekozen. Ik wil trouwens niet van XS4ALL af. Zeer tevreden.

Ik zie dat het exact een maand later is. En ik ben vandaag overgezet van ADSL (koper) op glasvezel.

Eigenlijk zonder problemen. Zelfs de hostname van mijn Internet IP adres was overgezet. Alleen IPv6 moest ik zelf weer aanzetten, maar dat wist ik omdat ik dat van te voren had gevraagd.

Overigens een zeer goede monteur. Deed zelf aan systeembeheer, ook van Unix/Linux systemen. Dus dat klikte wel.

Ik sta na de download van openSUSE 12.1 nog steeds the "seed"en. En dat gaat nu toch sneller.

Hier in Groningen moet t al tijden liggen, maar dat is zoals Knurpht](http://forums.opensuse.org/members/knurpht.html) het al zei: Glasvezel tot onder de stoep. :X

BBned moet hier ook een glasvezel netwerk hebben liggen, maar daar hoor ik ook niks van. :frowning:

Ik heb trouwens andere ervaring met monteurs…

Die moest absoluut niks hebben van linux. Mocht niet van zn baas zei ie. Maar ik denk eerder dat het een onbenul was, die niet verder wilde kijken dan het puntje van zn neus. :smiley:

Wij hebben hier in Ierland ook Glasvezel… Dat heet GTC… Glasvezel Tot Cork… :slight_smile: En dan stopt het… Geen kans om hier glasvezel te krijgen de komende jaren… Topografisch en geografisch gezien kan dat niet uit… Veel heuvels, rotsen en weinig mensen/km2… Heb op dit moment 8mb / 512Kb ADSL1… als ik wil kan ik ongeveer 12mb krijgen, maar dat hangt van de kwaliteit van de telefoon lijn af… En die is klote! zucht >:( Ik ben ongeveer 2.5 Km van de centrale verwijderd… De kabel is meestal bovengronds!

Soms vraag ik me af waarom ik ben verhuisd… Ik zou sataliet internet kunnen krijgen maar dat is duur en niet veel sneller dan ik nu heb… Ze zijn hier ook 4G internet aan het uitrollen maar ik ben erg gehecht aan een draadje… Bovendien is het bedrijf dat het netwerk runt niet echt bekend om hun betrouwbaarheid…